Human rights education and the promotionof racial equality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Paulo Vinicius Baptista da
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Araújo, Débora Cristina de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3825
Resumo: The aim of this article is to discuss possible ways of articulation between human rights education in Brazil and policies to promote ethnic and racial equality. To this end, we discuss specific points of the National Program on Human Rights Education (PNEDH), linking it with other major policies and some specific regulations for the promotion of racial equality, such as the article 26 of the Brazilian Education Act (LDB) and the Letter from Durban. The article concludes in support of the implementation of an education open to constant discussion about differences and in permanent dialogue with social movements.
id UNB - 28_a255a3de7b6ba110d24cbb608ef85b59
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3825
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Human rights education and the promotionof racial equalityEducación en Derechos Humanos y la promociónde la igualdad racialEducação em Direitos Humanos e Promoção da Igualdade RacialEducação em direitos humanosRacismoRelações étnico-raciaisEducación en derechos humanosRacismoRelaciones étnico-racialesHuman rights educationRacismEthnic relationsThe aim of this article is to discuss possible ways of articulation between human rights education in Brazil and policies to promote ethnic and racial equality. To this end, we discuss specific points of the National Program on Human Rights Education (PNEDH), linking it with other major policies and some specific regulations for the promotion of racial equality, such as the article 26 of the Brazilian Education Act (LDB) and the Letter from Durban. The article concludes in support of the implementation of an education open to constant discussion about differences and in permanent dialogue with social movements.Este artículo tiene como objetivo discutir posibles formas de articular la educación en derechos humanos en Brasil con políticas de promoción de la igualdad étnica y racial. Con este fin, se discute el Programa Nacional de Educación en Derechos Humanos (PNEDH) y su vinculación con el Programa Nacional de Derechos Humanos (PNDH) así como con algunas de las normas específicas para la promoción de la igualdad racial. Se llega a la conclusión sobre la necesidad de una educación abierta al diálogo sobre y con las diferencias, como también el ejercicio de un diálogo permanente con los movimientos sociales.Esse artigo se propõe a discutir possíveis formas de articulação da Educação em Direitos Humanos no Brasil com políticas de promoção de igualdade étnico-racial. Para tal, discute pontos específicos do PNEDH, articulando com outras normativas importantes, em alguns casos o PNDH em suas diferentes versões, em outros com normativas específicas de promoção de igualdade racial, como o artigo 26A da LDB e a Carta de Durban. Conclui pela implantação de uma educação aberta para o diálogo constante sobre e com as diferenças e exercitando o diálogo permanente com movimentos sociais.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/382510.26512/lc.v17i34.3825Linhas Críticas; Vol. 17 No. 34 (2011); 483-505Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 34 (2011); 483-505Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 34 (2011); 483-5051981-04311516-489610.26512/lc.v17i34reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3825/3497Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Paulo Vinicius Baptista daAraújo, Débora Cristina de2022-08-09T20:03:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3825Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T20:03:12Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Human rights education and the promotionof racial equality
Educación en Derechos Humanos y la promociónde la igualdad racial
Educação em Direitos Humanos e Promoção da Igualdade Racial
title Human rights education and the promotionof racial equality
spellingShingle Human rights education and the promotionof racial equality
Silva, Paulo Vinicius Baptista da
Educação em direitos humanos
Racismo
Relações étnico-raciais
Educación en derechos humanos
Racismo
Relaciones étnico-raciales
Human rights education
Racism
Ethnic relations
title_short Human rights education and the promotionof racial equality
title_full Human rights education and the promotionof racial equality
title_fullStr Human rights education and the promotionof racial equality
title_full_unstemmed Human rights education and the promotionof racial equality
title_sort Human rights education and the promotionof racial equality
author Silva, Paulo Vinicius Baptista da
author_facet Silva, Paulo Vinicius Baptista da
Araújo, Débora Cristina de
author_role author
author2 Araújo, Débora Cristina de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Paulo Vinicius Baptista da
Araújo, Débora Cristina de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em direitos humanos
Racismo
Relações étnico-raciais
Educación en derechos humanos
Racismo
Relaciones étnico-raciales
Human rights education
Racism
Ethnic relations
topic Educação em direitos humanos
Racismo
Relações étnico-raciais
Educación en derechos humanos
Racismo
Relaciones étnico-raciales
Human rights education
Racism
Ethnic relations
description The aim of this article is to discuss possible ways of articulation between human rights education in Brazil and policies to promote ethnic and racial equality. To this end, we discuss specific points of the National Program on Human Rights Education (PNEDH), linking it with other major policies and some specific regulations for the promotion of racial equality, such as the article 26 of the Brazilian Education Act (LDB) and the Letter from Durban. The article concludes in support of the implementation of an education open to constant discussion about differences and in permanent dialogue with social movements.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3825
10.26512/lc.v17i34.3825
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3825
identifier_str_mv 10.26512/lc.v17i34.3825
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3825/3497
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 17 No. 34 (2011); 483-505
Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 34 (2011); 483-505
Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 34 (2011); 483-505
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v17i34
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053650992889856