The writing of the academic memorial: rite of passage or rite of consecration?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Maria Amália de Almeida
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012
Resumo: This article takes as its heuristic object the analysis of an academic memorial for the purpose of career progression, since the memorial can be considered a narrative genre that materializes in an autobiographical writing. The contribution of Sociology to this genre of writing is investigated here, by operationalizing categories such as rite of passage (Van Gennep, 2012), consecration rituals (Bourdieu, 2020) and socioanalysis (Bourdieu, 1991; Kapko & Lêmetre, 2020). It is concluded that, when writing life in a memorial, the rites of passage and consecration are transmuted into a narrative plot that undergoes a socio-analysis work and, therefore, objectifies our social position in the world.
id UNB - 28_a6e1dd24d32b172929c6c32e2c54d14f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48012
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The writing of the academic memorial: rite of passage or rite of consecration?La escritura del memorial académico: ¿rito de paso o rito de consagración?A escrita do memorial acadêmico: ritual de passagem ou rito de consagração?RitosProgressão na carreira docenteMemorial acadêmicoEscrita autobiográficaRitosProgresión en la carrera docenteMemoria académicaEscritura autobiográficaRitesProgression in the teaching careerAcademic memorialAutobiographical writingThis article takes as its heuristic object the analysis of an academic memorial for the purpose of career progression, since the memorial can be considered a narrative genre that materializes in an autobiographical writing. The contribution of Sociology to this genre of writing is investigated here, by operationalizing categories such as rite of passage (Van Gennep, 2012), consecration rituals (Bourdieu, 2020) and socioanalysis (Bourdieu, 1991; Kapko & Lêmetre, 2020). It is concluded that, when writing life in a memorial, the rites of passage and consecration are transmuted into a narrative plot that undergoes a socio-analysis work and, therefore, objectifies our social position in the world.Este artículo toma como objeto heurístico el análisis de un memorial académico con fines de progresión profesional, ya que el memorial puede ser considerado un género narrativo que se materializa en un escrito autobiográfico. Se investiga aquí la contribución de la Sociología a este género de escritura, operacionalizando categorías como rito de iniciación (Van Gennep, 2012), rituales de consagración (Bourdieu, 2020) y socioanálisis (Bourdieu, 1991; Kakpo & Lemêtre, 2020). Se concluye que, al escribir la vida en un memorial, los ritos de paso y consagración se transmutan en una trama narrativa que pasa por un trabajo de socioanálisis y, por tanto, objetiva nuestra posición social en el mundo.Este artigo toma como objeto heurístico a análise de um memorial acadêmico para fins de progressão na carreira, uma vez que o memorial pode ser considerado um gênero narrativo que se materializa em uma escrita autobiográfica. Investiga-se aqui a contribuição da Sociologia para este gênero de escrita, ao operacionalizar categorias como rito de passagem (Van Gennep, 2012), rituais de consagração (Bourdieu, 2020) e socioanálise (Bourdieu, 1991; Kakpo & Lemêtre, 2020). Conclui-se que, ao escrever a vida em um memorial, os ritos de passagem e de consagração transmutam-se em uma trama narrativa que passa por um trabalho de socioanálise e, portanto, de objetivação da nossa posição social no mundo.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4801210.26512/lc29202348012Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48012Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48012Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e480121981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012/37739https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012/37742https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012/37740https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012/37741Copyright (c) 2023 Maria Amália de Almeida Cunhahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Maria Amália de Almeida2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48012Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The writing of the academic memorial: rite of passage or rite of consecration?
La escritura del memorial académico: ¿rito de paso o rito de consagración?
A escrita do memorial acadêmico: ritual de passagem ou rito de consagração?
title The writing of the academic memorial: rite of passage or rite of consecration?
spellingShingle The writing of the academic memorial: rite of passage or rite of consecration?
Cunha, Maria Amália de Almeida
Ritos
Progressão na carreira docente
Memorial acadêmico
Escrita autobiográfica
Ritos
Progresión en la carrera docente
Memoria académica
Escritura autobiográfica
Rites
Progression in the teaching career
Academic memorial
Autobiographical writing
title_short The writing of the academic memorial: rite of passage or rite of consecration?
title_full The writing of the academic memorial: rite of passage or rite of consecration?
title_fullStr The writing of the academic memorial: rite of passage or rite of consecration?
title_full_unstemmed The writing of the academic memorial: rite of passage or rite of consecration?
title_sort The writing of the academic memorial: rite of passage or rite of consecration?
author Cunha, Maria Amália de Almeida
author_facet Cunha, Maria Amália de Almeida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Maria Amália de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Ritos
Progressão na carreira docente
Memorial acadêmico
Escrita autobiográfica
Ritos
Progresión en la carrera docente
Memoria académica
Escritura autobiográfica
Rites
Progression in the teaching career
Academic memorial
Autobiographical writing
topic Ritos
Progressão na carreira docente
Memorial acadêmico
Escrita autobiográfica
Ritos
Progresión en la carrera docente
Memoria académica
Escritura autobiográfica
Rites
Progression in the teaching career
Academic memorial
Autobiographical writing
description This article takes as its heuristic object the analysis of an academic memorial for the purpose of career progression, since the memorial can be considered a narrative genre that materializes in an autobiographical writing. The contribution of Sociology to this genre of writing is investigated here, by operationalizing categories such as rite of passage (Van Gennep, 2012), consecration rituals (Bourdieu, 2020) and socioanalysis (Bourdieu, 1991; Kapko & Lêmetre, 2020). It is concluded that, when writing life in a memorial, the rites of passage and consecration are transmuted into a narrative plot that undergoes a socio-analysis work and, therefore, objectifies our social position in the world.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012
10.26512/lc29202348012
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012
identifier_str_mv 10.26512/lc29202348012
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012/37739
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012/37742
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012/37740
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48012/37741
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Maria Amália de Almeida Cunha
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Maria Amália de Almeida Cunha
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48012
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48012
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e48012
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053655023616000