A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844 |
Resumo: | Ulrich Beck, in a work published in 1986 and entitled "risk society", which states that modern social life is faced with new forms of danger produced by herself and that challenge humanity. This implies that living in a "risk society" would be to assume a calculating attitude towards the possibilities of action, positive and negative, with which we are continually confronted. This confrontation impacts both existence on an individual and global level. In this paper we intend to examine how this evaluation of social modernity impacts the notion of citizenship and suspends the perspectives contained in the CTS and Scientific Literacy approaches and advances the discussion on the challenges of reflective modern scientific education |
id |
UNB - 28_b0d95f4402d820a9afb0b41c2a31c93b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19844 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológicaSociedade de RiscoUlrich BeckEducação CTSSociedad de RiesgoUlrich BeckEducación CTSRisk SocietyUlrich BeckSTS EducationUlrich Beck, in a work published in 1986 and entitled "risk society", which states that modern social life is faced with new forms of danger produced by herself and that challenge humanity. This implies that living in a "risk society" would be to assume a calculating attitude towards the possibilities of action, positive and negative, with which we are continually confronted. This confrontation impacts both existence on an individual and global level. In this paper we intend to examine how this evaluation of social modernity impacts the notion of citizenship and suspends the perspectives contained in the CTS and Scientific Literacy approaches and advances the discussion on the challenges of reflective modern scientific educationUlrich Beck, en una obra de 1986 titulada "sociedad de riesgo", en la que afirma que la vida social moderna se enfrenta a nuevas formas de peligro producidas por ella misma y que desafían a la humanidad. Esto implica que vivir en una "sociedad de riesgo" sería asumir una actitud calculista en relación a las posibilidades de acción, positivas y negativas, con que nos enfrentamos continuamente. Esta confrontación afecta tanto a la existencia a nivel individual y global. En este trabajo se pretende abordar de qué forma esa evaluación de la modernidad social impacta la noción de ciudadanía y pone en suspenso las perspectivas contenidas en los enfoques CTS y Alfabetización Científica y se avanza la discusión sobre los desafíos de la educación científica moderna reflexiva.Ulrich Beck, dans un ouvrage de 1986 intitulé "Société du risque", dans lequel il affirme que la vie sociale moderne est confrontée à de nouvelles formes de danger produites par elle-même et qui défient l'humanité. Cela implique que vivre dans une "société du risque" serait assumer une attitude calculatrice vis-à -vis des possibilités d'action, positives et négatives, auxquelles nous sommes continuellement confrontés. Cette confrontation a un impact à la fois sur l’existence individuelle et globale. Dans cet article, nous avons l'intention d'examiner comment cette évaluation de la modernité sociale impacte la notion de citoyenneté et suspend les perspectives contenues dans les approches CTS et d'alphabétisation scientifique et fait progresser la discussion sur les défis de l'éducation scientifique moderne réflexive.Ulrich Beck, em uma obra de 1986 intitulada "sociedade de risco", afirma que a vida social moderna se defronta com novas formas de perigo produzidas por ela mesma e que desafiam a humanidade. Isso implica que viver em uma "sociedade de risco" seria assumir uma atitude calculista em relação às possibilidades de ação, positivas e negativas, com que somos continuamente confrontados. Esse confronto impacta tanto a existência em nível individual, quanto em nível global. Neste trabalho pretende-se abordar de que forma essa avaliação da modernidade social impacta a noção de cidadania e coloca em suspensão as perspectivas contidas nas abordagens CTS e Alfabetização Científica e avança-se a discussão sobre os desafios da educação científica moderna reflexiva.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1984410.26512/lc.v25.2019.19844Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19844Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19844Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e198441981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844/20565https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844/31754Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPietrocola, MaurícioSouza, Carolina Rodrigues de2022-02-08T21:47:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19844Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:47:11Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica |
title |
A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica |
spellingShingle |
A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica Pietrocola, Maurício Sociedade de Risco Ulrich Beck Educação CTS Sociedad de Riesgo Ulrich Beck Educación CTS Risk Society Ulrich Beck STS Education |
title_short |
A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica |
title_full |
A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica |
title_fullStr |
A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica |
title_full_unstemmed |
A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica |
title_sort |
A sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica |
author |
Pietrocola, Maurício |
author_facet |
Pietrocola, Maurício Souza, Carolina Rodrigues de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Carolina Rodrigues de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pietrocola, Maurício Souza, Carolina Rodrigues de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociedade de Risco Ulrich Beck Educação CTS Sociedad de Riesgo Ulrich Beck Educación CTS Risk Society Ulrich Beck STS Education |
topic |
Sociedade de Risco Ulrich Beck Educação CTS Sociedad de Riesgo Ulrich Beck Educación CTS Risk Society Ulrich Beck STS Education |
description |
Ulrich Beck, in a work published in 1986 and entitled "risk society", which states that modern social life is faced with new forms of danger produced by herself and that challenge humanity. This implies that living in a "risk society" would be to assume a calculating attitude towards the possibilities of action, positive and negative, with which we are continually confronted. This confrontation impacts both existence on an individual and global level. In this paper we intend to examine how this evaluation of social modernity impacts the notion of citizenship and suspends the perspectives contained in the CTS and Scientific Literacy approaches and advances the discussion on the challenges of reflective modern scientific education |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844 10.26512/lc.v25.2019.19844 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v25.2019.19844 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844/20565 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19844/31754 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19844 Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19844 Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19844 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v25.2019 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053652824752128 |