Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damião , Maria Helena
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nascimento, Maria Augusta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39241
Resumo: We present an initial teacher training module, aiming to develop a critical consciousness as a basis of teacher professionalism. Students are asked to reflect upon the ruling conceptions of education, in an exercise including three steps: explicitation, argumentation and comunication. In a pandemic context, the module has been adapted to be executed remotely. Even though benefits, that had already been identified, limitations were detected, mostly related with the loss of direct interaction dynamics.
id UNB - 28_b30f49f7251340f22fbbd9600a32c527
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39241
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemicDesarrollo de la conciencia crítica en la formación inicial del profesorado durante la pandemiaDesenvolvimento da consciência crítica na formação inicial de professores durante a pandemiaConsciência críticaConcepções de educaçãoFormação inicial docentePandemia covid-19Conciencia críticaConcepciones de la educaciónFormación inicial del profesoradoPandemia covid-19Critical consciousnessConceptions of educationPre-service teacher trainingCovid-19 pandemicWe present an initial teacher training module, aiming to develop a critical consciousness as a basis of teacher professionalism. Students are asked to reflect upon the ruling conceptions of education, in an exercise including three steps: explicitation, argumentation and comunication. In a pandemic context, the module has been adapted to be executed remotely. Even though benefits, that had already been identified, limitations were detected, mostly related with the loss of direct interaction dynamics.Se presenta un módulo de formación inicial del profesorado cuyo objetivo es desarrollar la conciencia crítica como marca de profesionalidad docente. Para ello, se pide a los alumnos una reflexión sobre las concepciones actuales de la educación, en un ejercicio que incluye tres pasos: explicación, argumentación y comunicación. A causa de la pandemia del covid-19, el módulo sufrió adaptaciones para ser realizado a distancia. Con todo, aunque se revelan beneficios, ya identificados anteriormente, se observaron limitaciones, principalmente relacionadas con la falta de dinámicas generadas en la interacción directa.Apresenta-se um módulo de formação inicial de professores cujo objetivo é desenvolver a consciência crítica como marca da profissionalidade docente. Para tanto, solicita-se aos estudantes uma reflexão sobre concepções vigentes de educação, num exercício que inclui três passos: explicitação, argumentação e comunicação. Devido à pandemia, o módulo sofreu adaptações para poder ser realizado a distância. Ainda que revelando benefícios, já antes identificados, foram notadas limitações que se prenderam, sobretudo, com a falta de dinâmicas de interação direta.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3924110.26512/lc27202139241Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39241Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39241Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e392411981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39241/31963https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39241/31964https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39241/32705Copyright (c) 2021 Maria Helena Damião , Maria Augusta Nascimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamião , Maria HelenaNascimento, Maria Augusta2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39241Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemic
Desarrollo de la conciencia crítica en la formación inicial del profesorado durante la pandemia
Desenvolvimento da consciência crítica na formação inicial de professores durante a pandemia
title Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemic
spellingShingle Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemic
Damião , Maria Helena
Consciência crítica
Concepções de educação
Formação inicial docente
Pandemia covid-19
Conciencia crítica
Concepciones de la educación
Formación inicial del profesorado
Pandemia covid-19
Critical consciousness
Conceptions of education
Pre-service teacher training
Covid-19 pandemic
title_short Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemic
title_full Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemic
title_fullStr Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemic
title_full_unstemmed Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemic
title_sort Development of critical consciousness in teacher initial education during the pandemic
author Damião , Maria Helena
author_facet Damião , Maria Helena
Nascimento, Maria Augusta
author_role author
author2 Nascimento, Maria Augusta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Damião , Maria Helena
Nascimento, Maria Augusta
dc.subject.por.fl_str_mv Consciência crítica
Concepções de educação
Formação inicial docente
Pandemia covid-19
Conciencia crítica
Concepciones de la educación
Formación inicial del profesorado
Pandemia covid-19
Critical consciousness
Conceptions of education
Pre-service teacher training
Covid-19 pandemic
topic Consciência crítica
Concepções de educação
Formação inicial docente
Pandemia covid-19
Conciencia crítica
Concepciones de la educación
Formación inicial del profesorado
Pandemia covid-19
Critical consciousness
Conceptions of education
Pre-service teacher training
Covid-19 pandemic
description We present an initial teacher training module, aiming to develop a critical consciousness as a basis of teacher professionalism. Students are asked to reflect upon the ruling conceptions of education, in an exercise including three steps: explicitation, argumentation and comunication. In a pandemic context, the module has been adapted to be executed remotely. Even though benefits, that had already been identified, limitations were detected, mostly related with the loss of direct interaction dynamics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39241
10.26512/lc27202139241
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39241
identifier_str_mv 10.26512/lc27202139241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39241/31963
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39241/31964
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39241/32705
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Maria Helena Damião , Maria Augusta Nascimento
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Maria Helena Damião , Maria Augusta Nascimento
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39241
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39241
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39241
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654423830528