The sensitivity of ideas. Background for scientific research training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Parra Ocampo, Valentina
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18266
Resumo: The objective of the article is to present a vision about the requirements for the realization of a scientific investigation, transfiguring the traditional vision of scientific thought while classifying leading scientific communities. Equivalently, it expresses a proposal of five indications for the construction of knowledge, starting from the proposed tacit figure, the use of language, the concretization of action up to what emerges in a unified knowledge. These collections promote an awakening towards the personal implications and the responsibility involved in researching human, social and even basic sciences.
id UNB - 28_bf8730caa29d936006b7054742e0f1ae
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18266
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The sensitivity of ideas. Background for scientific research trainingLa Sensibilidad de las ideas. Antecedentes para la formación en investigación científicaA sensibilidade das ideias. Fundamentos para formação em pesquisa científicaPesquisa científicaSaberFigura tácitaConstrução de conhecimentoConhecimento únicoSaberFigura tácitaConstrucción del conocimientoSaber uníficoInvestigación científicascientific researchtacit figureconstruction of knowledgeunified knowledgeThe objective of the article is to present a vision about the requirements for the realization of a scientific investigation, transfiguring the traditional vision of scientific thought while classifying leading scientific communities. Equivalently, it expresses a proposal of five indications for the construction of knowledge, starting from the proposed tacit figure, the use of language, the concretization of action up to what emerges in a unified knowledge. These collections promote an awakening towards the personal implications and the responsibility involved in researching human, social and even basic sciences.El objetivo del artículo es presentar una visión sobre los requerimientos para la realización de una investigación científica, transfigurando la visión tradicional del pensamiento científico a la par que clasifica destacadas comunidades científicas. Equivalentemente, plasma una propuesta de cinco indicios para la construcción del conocimiento, partiendo del saber, la propuesta figura tácita, el uso del lenguaje, la concretización de la acción hasta lo que emerge en un saber unifico. Dichas recopilaciones promueven un despertar hacia las implicaciones personales y la responsabilidad que conlleva investigar las ciencias humanas, sociales e incluso las ciencias básicas.Cet article vise à présenter une vision des exigences pour la réalisation d'une enquête scientifique. Transfigurer la vision traditionnelle de la pensée scientifique en classant les principales communautés scientifiques. De manière équivalente, elle exprime une proposition de cinq indications pour la construction de la connaissance, à partir de la savoir, de la figure tacite proposée, de l’utilisation du langage, de la concrétisation de l’action jusqu’à ce qu’il se dégage une savoir unique. Ces collections favorisent l’éveil aux implications personnelles et à la responsabilité de la recherche sur les sciences humaines, sociales et même fondamentales.O objetivo do artigo é apresentar uma visão para a realização de uma investigação científica, transfigurando a visão tradicional do pensamento científico enquanto classifica as principais comunidades científicas. Equivalentemente, expressa uma proposta de cinco indicações para a construção do conhecimento, partindo do saber, da figura tácita proposta, do uso da linguagem, da concretização da ação até o que emerge em um único conhecimento. Essas coleções promovem um despertar para as implicações pessoais e a responsabilidade envolvida na pesquisa de ciências humanas, sociais e até mesmo básicas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1826610.26512/lc.v26.2020.18266Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e18266Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e18266Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e182661981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18266/26756https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18266/31891Copyright (c) 2020 Valentina Parra Ocampohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessParra Ocampo, Valentina2022-02-09T11:37:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18266Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:37:51Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The sensitivity of ideas. Background for scientific research training
La Sensibilidad de las ideas. Antecedentes para la formación en investigación científica
A sensibilidade das ideias. Fundamentos para formação em pesquisa científica
title The sensitivity of ideas. Background for scientific research training
spellingShingle The sensitivity of ideas. Background for scientific research training
Parra Ocampo, Valentina
Pesquisa científica
Saber
Figura tácita
Construção de conhecimento
Conhecimento único
Saber
Figura tácita
Construcción del conocimiento
Saber unífico
Investigación científica
scientific research
tacit figure
construction of knowledge
unified knowledge
title_short The sensitivity of ideas. Background for scientific research training
title_full The sensitivity of ideas. Background for scientific research training
title_fullStr The sensitivity of ideas. Background for scientific research training
title_full_unstemmed The sensitivity of ideas. Background for scientific research training
title_sort The sensitivity of ideas. Background for scientific research training
author Parra Ocampo, Valentina
author_facet Parra Ocampo, Valentina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Parra Ocampo, Valentina
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa científica
Saber
Figura tácita
Construção de conhecimento
Conhecimento único
Saber
Figura tácita
Construcción del conocimiento
Saber unífico
Investigación científica
scientific research
tacit figure
construction of knowledge
unified knowledge
topic Pesquisa científica
Saber
Figura tácita
Construção de conhecimento
Conhecimento único
Saber
Figura tácita
Construcción del conocimiento
Saber unífico
Investigación científica
scientific research
tacit figure
construction of knowledge
unified knowledge
description The objective of the article is to present a vision about the requirements for the realization of a scientific investigation, transfiguring the traditional vision of scientific thought while classifying leading scientific communities. Equivalently, it expresses a proposal of five indications for the construction of knowledge, starting from the proposed tacit figure, the use of language, the concretization of action up to what emerges in a unified knowledge. These collections promote an awakening towards the personal implications and the responsibility involved in researching human, social and even basic sciences.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18266
10.26512/lc.v26.2020.18266
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18266
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.18266
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18266/26756
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18266/31891
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Valentina Parra Ocampo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Valentina Parra Ocampo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e18266
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e18266
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e18266
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652379107328