The incalibrable socio-emotional competence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemos, Guilherme Augusto Rezende
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Macedo, Elizabeth
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582
Resumo: In this text, the authors discuss the notion of socio-emotional competence in light of the idea, constructed with Derrida, that education is a response to the call of otherness. Starting with the BNCC and political documents drawn up by multilateral bodies - such as the OECD and the UN / World Bank - the authors argue that a rhetoric is underway that subjects education to economic language and systemic models. Highlighting the example of a project under development with in-service teachers in four Brazilian cities, the authors defend the need for and urgency of situated public policies centered on the school experience as well as on the interrelationalities that occur there.
id UNB - 28_c171175b45b89d0c24db94bb6ec77de2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24582
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The incalibrable socio-emotional competenceLa incalibrada competencia socioemocionalLa compétence socio-émotionnelle incalibrableA incalibrável competência socioemocionalCurrículoPolíticas públicasNeoliberalismoCompetência socioemocionalIn this text, the authors discuss the notion of socio-emotional competence in light of the idea, constructed with Derrida, that education is a response to the call of otherness. Starting with the BNCC and political documents drawn up by multilateral bodies - such as the OECD and the UN / World Bank - the authors argue that a rhetoric is underway that subjects education to economic language and systemic models. Highlighting the example of a project under development with in-service teachers in four Brazilian cities, the authors defend the need for and urgency of situated public policies centered on the school experience as well as on the interrelationalities that occur there.En este texto, los autores discuten la noción de competencia socioemocional a la luz de la idea, construida con Derrida, de que la educación es una respuesta a la llamada de la otredad. Comenzando con el BNCC y los documentos políticos elaborados por organismos multilaterales, como la OCDE y el Banco Mundial / ONU, los autores argumentan que hay una retórica en curso que somete la educación al lenguaje económico y los modelos sistémicos. Destacando el ejemplo de un proyecto en desarrollo con maestros en servicio en cuatro ciudades brasileñas, los autores defienden la necesidad y la urgencia de políticas públicas situadas centradas en la experiencia escolar, así como en las interrelaciones que ocurren allí.Dans ce texte, les auteurs discutent de la notion de compétence socio-émotionnelle à la lumière de l'idée, construite avec Derrida, que l'éducation est une réponse à l'appel de l'altérité. En commençant par la BNCC et les documents politiques élaborés par des organismes multilatéraux - tels que l'OCDE et la Banque mondiale / ONU -, les auteurs affirment qu'une rhétorique est en cours pour soumettre l'éducation à des modèles linguistiques et systémiques. Soulignant l'exemple d'un projet en cours de développement avec des enseignants en poste dans quatre villes brésiliennes, les auteurs défendent la nécessité et l'urgence de politiques publiques localisées centrées sur l'expérience scolaire ainsi que sur les interrelations qui s'y produisent.Neste texto, os autores discutem a noção de competência socioemocional a luz da ideia, construída com Derrida, de que a educação é uma resposta ao chamado da alteridade. Partindo da BNCC e de documentos políticos exarados por organismos multilateriais - como OCDE e ONU/Banco Mundial -, os autores argumentam que está em curso uma atualização de uma retórica que submete a educação à linguagem econômica e a modelos sistêmicos. Trazendo o exemplo de projeto em desenvolvimento junto a professores de redes de ensino em quatro cidades brasileiras, os autores defendem a necessidade e a urgência de políticas públicas situadas, centradas na experiência escolar e nas interrelações que aí ocorrem.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2458210.26512/lc.v25.2019.24582Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e24582Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e24582Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e245821981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582/22265https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582/31846Copyright (c) 2019 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Guilherme Augusto RezendeMacedo, Elizabeth2022-02-08T22:00:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24582Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T22:00:02Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The incalibrable socio-emotional competence
La incalibrada competencia socioemocional
La compétence socio-émotionnelle incalibrable
A incalibrável competência socioemocional
title The incalibrable socio-emotional competence
spellingShingle The incalibrable socio-emotional competence
Lemos, Guilherme Augusto Rezende
Currículo
Políticas públicas
Neoliberalismo
Competência socioemocional
title_short The incalibrable socio-emotional competence
title_full The incalibrable socio-emotional competence
title_fullStr The incalibrable socio-emotional competence
title_full_unstemmed The incalibrable socio-emotional competence
title_sort The incalibrable socio-emotional competence
author Lemos, Guilherme Augusto Rezende
author_facet Lemos, Guilherme Augusto Rezende
Macedo, Elizabeth
author_role author
author2 Macedo, Elizabeth
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemos, Guilherme Augusto Rezende
Macedo, Elizabeth
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Políticas públicas
Neoliberalismo
Competência socioemocional
topic Currículo
Políticas públicas
Neoliberalismo
Competência socioemocional
description In this text, the authors discuss the notion of socio-emotional competence in light of the idea, constructed with Derrida, that education is a response to the call of otherness. Starting with the BNCC and political documents drawn up by multilateral bodies - such as the OECD and the UN / World Bank - the authors argue that a rhetoric is underway that subjects education to economic language and systemic models. Highlighting the example of a project under development with in-service teachers in four Brazilian cities, the authors defend the need for and urgency of situated public policies centered on the school experience as well as on the interrelationalities that occur there.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582
10.26512/lc.v25.2019.24582
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582
identifier_str_mv 10.26512/lc.v25.2019.24582
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582/22265
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24582/31846
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e24582
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e24582
Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e24582
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v25.2019
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652978892800