Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Honorato, Gabriela de Souza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Borges, Eduardo Henrique Narciso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400
Resumo: This article highlights Vincent Tinto’s contributions to the analysis of the dropout and student retention phenomena in higher education, particularly in what concerns its institutional dimension. Based on the most cited works of the author in Google Scholar, we seek to highlight the nature of institutional policies and the staff’s actions that have encouraged the permanence and persistence of students in their studies. Pedagogical actions are the most highlighted in the word. This is one of the aspects of permanence that deserves to be further studied in Brazil, in view of a scenario of expansion and democratization of opportunities for access to higher education.
id UNB - 28_dead125d1339a8652f26296d742da828
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46400
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributionsPermanencia en la educación superior brasileña: aportes de Vincent TintoPermanência na educação superior brasileira: contribuições de Vincent TintoVincent TintoPermanência estudantilEvasão discenteEducação SuperiorVincent TintoEstancia estudiantilDeserción estudiantilEducación universitariaVincent TintoStudent retentionStudent drop-outHigher EducationThis article highlights Vincent Tinto’s contributions to the analysis of the dropout and student retention phenomena in higher education, particularly in what concerns its institutional dimension. Based on the most cited works of the author in Google Scholar, we seek to highlight the nature of institutional policies and the staff’s actions that have encouraged the permanence and persistence of students in their studies. Pedagogical actions are the most highlighted in the word. This is one of the aspects of permanence that deserves to be further studied in Brazil, in view of a scenario of expansion and democratization of opportunities for access to higher education.Este artículo destaca las contribuciones de Vincent Tinto al análisis de los fenómenos de deserción y retención estudiantil en la educación superior, particularmente en lo que se refiere a su dimensión institucional. A partir de los trabajos más citados del autor en Google Scholar, buscamos resaltar la naturaleza de las políticas institucionales y las acciones de la burocracia que han incentivado la permanencia de los estudiantes. Las acciones propiamente pedagógicas son las más destacadas. Este es uno de los aspectos que merece ser más estudiado en Brasil, frente a un escenario de expansión y democratización de las oportunidades de acceso a la educación superior.Este artigo destaca as contribuições de Vincent Tinto para a análise dos fenômenos da evasão e da permanência discente na educação superior, particularmente no que diz respeito à dimensão institucional que comportam. A partir dos trabalhos mais citados do autor no Google Scholar, buscamos evidenciar o caráter das políticas institucionais e das ações dos membros da instituição que têm suscitado a permanência e persistência dos estudantes nos estudos. As ações propriamente pedagógicas são as de maior destaque neste trabalho. Este é um dos aspectos da permanência que merece ser mais estudado no Brasil, diante de um quadro de expansão e democratização das oportunidades de acesso à educação superior.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4640010.26512/lc29202346400Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46400Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46400Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e464001981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400/36795https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400/36807Copyright (c) 2023 Gabriela de Souza Honorato, Eduardo Henrique Narciso Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHonorato, Gabriela de SouzaBorges, Eduardo Henrique Narciso2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46400Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions
Permanencia en la educación superior brasileña: aportes de Vincent Tinto
Permanência na educação superior brasileira: contribuições de Vincent Tinto
title Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions
spellingShingle Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions
Honorato, Gabriela de Souza
Vincent Tinto
Permanência estudantil
Evasão discente
Educação Superior
Vincent Tinto
Estancia estudiantil
Deserción estudiantil
Educación universitaria
Vincent Tinto
Student retention
Student drop-out
Higher Education
title_short Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions
title_full Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions
title_fullStr Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions
title_full_unstemmed Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions
title_sort Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions
author Honorato, Gabriela de Souza
author_facet Honorato, Gabriela de Souza
Borges, Eduardo Henrique Narciso
author_role author
author2 Borges, Eduardo Henrique Narciso
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Honorato, Gabriela de Souza
Borges, Eduardo Henrique Narciso
dc.subject.por.fl_str_mv Vincent Tinto
Permanência estudantil
Evasão discente
Educação Superior
Vincent Tinto
Estancia estudiantil
Deserción estudiantil
Educación universitaria
Vincent Tinto
Student retention
Student drop-out
Higher Education
topic Vincent Tinto
Permanência estudantil
Evasão discente
Educação Superior
Vincent Tinto
Estancia estudiantil
Deserción estudiantil
Educación universitaria
Vincent Tinto
Student retention
Student drop-out
Higher Education
description This article highlights Vincent Tinto’s contributions to the analysis of the dropout and student retention phenomena in higher education, particularly in what concerns its institutional dimension. Based on the most cited works of the author in Google Scholar, we seek to highlight the nature of institutional policies and the staff’s actions that have encouraged the permanence and persistence of students in their studies. Pedagogical actions are the most highlighted in the word. This is one of the aspects of permanence that deserves to be further studied in Brazil, in view of a scenario of expansion and democratization of opportunities for access to higher education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400
10.26512/lc29202346400
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400
identifier_str_mv 10.26512/lc29202346400
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400/36795
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400/36807
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Gabriela de Souza Honorato, Eduardo Henrique Narciso Borges
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Gabriela de Souza Honorato, Eduardo Henrique Narciso Borges
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46400
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46400
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e46400
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654969090048