Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400 |
Resumo: | This article highlights Vincent Tinto’s contributions to the analysis of the dropout and student retention phenomena in higher education, particularly in what concerns its institutional dimension. Based on the most cited works of the author in Google Scholar, we seek to highlight the nature of institutional policies and the staff’s actions that have encouraged the permanence and persistence of students in their studies. Pedagogical actions are the most highlighted in the word. This is one of the aspects of permanence that deserves to be further studied in Brazil, in view of a scenario of expansion and democratization of opportunities for access to higher education. |
id |
UNB - 28_dead125d1339a8652f26296d742da828 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46400 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributionsPermanencia en la educación superior brasileña: aportes de Vincent TintoPermanência na educação superior brasileira: contribuições de Vincent TintoVincent TintoPermanência estudantilEvasão discenteEducação SuperiorVincent TintoEstancia estudiantilDeserción estudiantilEducación universitariaVincent TintoStudent retentionStudent drop-outHigher EducationThis article highlights Vincent Tinto’s contributions to the analysis of the dropout and student retention phenomena in higher education, particularly in what concerns its institutional dimension. Based on the most cited works of the author in Google Scholar, we seek to highlight the nature of institutional policies and the staff’s actions that have encouraged the permanence and persistence of students in their studies. Pedagogical actions are the most highlighted in the word. This is one of the aspects of permanence that deserves to be further studied in Brazil, in view of a scenario of expansion and democratization of opportunities for access to higher education.Este artículo destaca las contribuciones de Vincent Tinto al análisis de los fenómenos de deserción y retención estudiantil en la educación superior, particularmente en lo que se refiere a su dimensión institucional. A partir de los trabajos más citados del autor en Google Scholar, buscamos resaltar la naturaleza de las políticas institucionales y las acciones de la burocracia que han incentivado la permanencia de los estudiantes. Las acciones propiamente pedagógicas son las más destacadas. Este es uno de los aspectos que merece ser más estudiado en Brasil, frente a un escenario de expansión y democratización de las oportunidades de acceso a la educación superior.Este artigo destaca as contribuições de Vincent Tinto para a análise dos fenômenos da evasão e da permanência discente na educação superior, particularmente no que diz respeito à dimensão institucional que comportam. A partir dos trabalhos mais citados do autor no Google Scholar, buscamos evidenciar o caráter das políticas institucionais e das ações dos membros da instituição que têm suscitado a permanência e persistência dos estudantes nos estudos. As ações propriamente pedagógicas são as de maior destaque neste trabalho. Este é um dos aspectos da permanência que merece ser mais estudado no Brasil, diante de um quadro de expansão e democratização das oportunidades de acesso à educação superior.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4640010.26512/lc29202346400Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46400Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46400Linhas Críticas; v. 29 (2023); e464001981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400/36795https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400/36807Copyright (c) 2023 Gabriela de Souza Honorato, Eduardo Henrique Narciso Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHonorato, Gabriela de SouzaBorges, Eduardo Henrique Narciso2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46400Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions Permanencia en la educación superior brasileña: aportes de Vincent Tinto Permanência na educação superior brasileira: contribuições de Vincent Tinto |
title |
Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions |
spellingShingle |
Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions Honorato, Gabriela de Souza Vincent Tinto Permanência estudantil Evasão discente Educação Superior Vincent Tinto Estancia estudiantil Deserción estudiantil Educación universitaria Vincent Tinto Student retention Student drop-out Higher Education |
title_short |
Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions |
title_full |
Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions |
title_fullStr |
Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions |
title_full_unstemmed |
Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions |
title_sort |
Permanence in Brazilian higher education: Vincent Tinto's contributions |
author |
Honorato, Gabriela de Souza |
author_facet |
Honorato, Gabriela de Souza Borges, Eduardo Henrique Narciso |
author_role |
author |
author2 |
Borges, Eduardo Henrique Narciso |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Honorato, Gabriela de Souza Borges, Eduardo Henrique Narciso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Vincent Tinto Permanência estudantil Evasão discente Educação Superior Vincent Tinto Estancia estudiantil Deserción estudiantil Educación universitaria Vincent Tinto Student retention Student drop-out Higher Education |
topic |
Vincent Tinto Permanência estudantil Evasão discente Educação Superior Vincent Tinto Estancia estudiantil Deserción estudiantil Educación universitaria Vincent Tinto Student retention Student drop-out Higher Education |
description |
This article highlights Vincent Tinto’s contributions to the analysis of the dropout and student retention phenomena in higher education, particularly in what concerns its institutional dimension. Based on the most cited works of the author in Google Scholar, we seek to highlight the nature of institutional policies and the staff’s actions that have encouraged the permanence and persistence of students in their studies. Pedagogical actions are the most highlighted in the word. This is one of the aspects of permanence that deserves to be further studied in Brazil, in view of a scenario of expansion and democratization of opportunities for access to higher education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400 10.26512/lc29202346400 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc29202346400 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400/36795 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46400/36807 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Gabriela de Souza Honorato, Eduardo Henrique Narciso Borges https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Gabriela de Souza Honorato, Eduardo Henrique Narciso Borges https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46400 Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46400 Linhas Críticas; v. 29 (2023); e46400 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v29i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053654969090048 |