Reflections about neutrality in curricula and the need for democratic partiality
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4359 |
Resumo: | As societies become increasingly complex, trying to understand them without multiple perspectives becomes social and epistemologically irresponsible. One must know what intervenes in a discourse, when it created, such as the ideology and emotions of the writer. The intention here is to think about how these social marks are, and how they are filtered in the types of curricula created. The hegemonic way of understanding the world can be present in different contexts, strengthening the advent certain social groups and realities and silencing or weakening others. The result of this would be public curricular material that does not apprehend the cultural reality it must reflect. |
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Reflections about neutrality in curricula and the need for democratic partialityReflexiones sobre la neutralidad en los currículos y su necesaria parcialidad democráticaReflexões sobre a neutralidade nos currículos e a sua necessária parcialidade democráticaCurrículoDiscursoHegemoniaJustiçaCurrículoDiscursoHegemoníaJusticiaCurriculumSpeechHegemonyJusticeAs societies become increasingly complex, trying to understand them without multiple perspectives becomes social and epistemologically irresponsible. One must know what intervenes in a discourse, when it created, such as the ideology and emotions of the writer. The intention here is to think about how these social marks are, and how they are filtered in the types of curricula created. The hegemonic way of understanding the world can be present in different contexts, strengthening the advent certain social groups and realities and silencing or weakening others. The result of this would be public curricular material that does not apprehend the cultural reality it must reflect.La creciente complejidad de las sociedades hace que tratar de entenderlas sin múltiples perspectivas sea social y epistemológicamente irresponsable. Es necesario conocer lo que interviene al elaborar un discurso, como la ideología o las emociones de quien escribe. Se quiere pensar aquí cómo son esas marcas sociales y cómo se filtran en el tipo de currículos que se elaboran. La forma hegemónica de entender el mundo puede estar presente en diferentes contextos, fortaleciendo la aparición de unas realidades y grupos sociales y silenciando o debilitando otras. El resultado de esto sería material curricular público que no recoge la diversidad social y cultural sobre la que tiene que reflexionar.La creciente complejidad de las sociedades hace que tratar de entenderlas sin múltiples perspectivas sea social y epistemológicamente irresponsable. Es necesario conocer lo que interviene al elaborar un discurso, como la ideología o las emociones de quien escribe. Se quiere pensar aquí cómo son esas marcas sociales y cómo se filtran en el tipo de currículos que se elaboran. La forma hegemónica de entender el mundo puede estar presente en diferentes contextos, fortaleciendo la aparición de unas realidades y grupos sociales y silenciando o debilitando otras. El resultado de esto sería material curricular público que no recoge la diversidad social y cultural sobre la que tiene que reflexionar.A crescente complexidade das sociedades faz com que tratar de entendê-las sem múltiplas perspectivas seja social e epistemologicamente irresponsável. É necessário conhecer o que intervém ao elaborar um discurso, como a ideologia ou as emoções de quem escreve. Pretende-se pensar aqui como são essas marcas sociais e como se filtram no tipo de currículos que se elaboram. A forma hegemónica de entender o mundo pode estar presente em diferentes contextos, fortalecendo o aparecimento de umas realidades e grupos sociais e silenciando ou enfraquecendo outras. O resultado disto seria material curricular público que não recolhe a diversidade social e cultural sobre a que tem que refletir.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/435910.26512/lc.v20i43.4359Linhas Críticas; Vol. 20 No. 43 (2014); 515-527Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 43 (2014); 515-527Linhas Críticas; v. 20 n. 43 (2014); 515-5271981-04311516-489610.26512/lc.v20i43reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4359/3985Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRiádigos Mosquera, Carlos2022-01-12T21:16:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4359Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-12T21:16:22Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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