To affect and sensitize in education: a transdisciplinary proposal
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3698 |
Resumo: | A complex and transdisciplinary proposal opens new perspectives in the educational field. Such perspectives seek to reconnect knowledge to life, by redirecting educational processes towards encouraging the creation of sensitive and emotional individuals. A transdisciplinary vocation establishes new pedagogical practices, forming an affective-sensitive-reason, capable of promoting a more integrated vision the human being. In this conception of education, the teaching-learning process surpasses the logical and intellectual process and becomes a dynamic, coherent, dialogic and creative process. To promote a transdisciplinary proposition in teacher training means experiencing the act of educating people, who will make our experience in the world more cooperative, loving and solidly understood. |
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To affect and sensitize in education: a transdisciplinary proposalAfectar y sensibilizar en la Educación: una propuesta transdisciplinariaAfetar e sensibilizar na educação: uma proposta transdisciplinarEducaçãoAfetividadeSensibilidadeTransdisciplinaridadeFormação docenteEducaciónAfectividadSensibilidadTransdisciplinariedadFormación docenteEducationAffectivitySensitivityTransdisciplinarityTeacher trainingA complex and transdisciplinary proposal opens new perspectives in the educational field. Such perspectives seek to reconnect knowledge to life, by redirecting educational processes towards encouraging the creation of sensitive and emotional individuals. A transdisciplinary vocation establishes new pedagogical practices, forming an affective-sensitive-reason, capable of promoting a more integrated vision the human being. In this conception of education, the teaching-learning process surpasses the logical and intellectual process and becomes a dynamic, coherent, dialogic and creative process. To promote a transdisciplinary proposition in teacher training means experiencing the act of educating people, who will make our experience in the world more cooperative, loving and solidly understood.La propuesta compleja y transdisciplinaria abre nuevas perspectivas para el campo educativo. Esas perspectivas han buscado religar el conocimiento a la vida, reorientándolos procesos de la formación de modo que valorice la constitución de un individuo sensible y afectivo. La vocación transdisciplinaria instituye nuevas prácticas pedagógicas formadoras de una razón-afectivo-sensible, capaz de promover una visión más integrada del ser humano. En este concepto de la educación, el proceso enseñanza-aprendizaje sobrepasa el proceso lógico e intelectual, convirtiéndose en un dinámico, coherente, dialógico y creativo proceso. Promover la propuesta transdisciplinaria en la formación docente pasa por la vivencia de formar gente que hará nuestra experiencia en el mundo entendida como más cooperativa, amorosa y solidaria.A proposta complexa e transdisciplinar abre novas perspectivas para o campo educacional. Essas perspectivas procuraram religar o conhecimento à vida, reorientando os processos de formação para que se valorize a constituição de um sujeito sensível e afetivo. A vocação transdisciplinar institui novas práticas pedagógicas formadoras de uma razão-afetivo-sensível, capaz de promover uma visão mais integrada do ser humano. Nesta concepção de educação, o processo ensino-aprendizagem supera o processo lógico e intelectual, torna-se um processo dinâmico, coerente, dialógico e criativo. Promover a proposta transdisciplinar na formação docente passa pela vivência de formar pessoas que tornarão nossa experiência no mundo mais cooperativa, amorosa e solidariamente compreendida.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/369810.26512/lc.v17i32.3698Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 163-182Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 163-182Linhas Críticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 163-1821981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3698/3378Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, Solange Martins Oliveira2022-08-10T15:49:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3698Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T15:49:28Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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