Control and self-regulation of learning according to P. Ya. Galperin

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Núñez, Isauro Beltrán
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Melo, Magda Maria Pinheiro de, Gonçalves, Paulo Gonçalo Farias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19721
Resumo: During the last decades, self-regulation of learning has been a relevant concern in educational research and considered a personality aspect related to the mechanisms of voluntary attention that the subjects devote to their actions. In the case of learning, self-regulation concerns the activity performed in order to learn. Thus, this article discusses the process of content internalization as a form of attention and mechanism of self-regulation in the school setting, based on the Theory of Planned Formation of Mental Actions and Concepts by P. Ya. Galperin, in the context of Developmental Didactics.
id UNB - 28_f9210bf3acb67f5678706e1372ca5a64
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19721
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Control and self-regulation of learning according to P. Ya. GalperinControl y autorregulación del aprendizaje en la teoria de P. Ya. GalperinContrôle et autorégulation de l’apprentissage sur la base de la théorie de P. Ya. GalperinControle e autorregulação da aprendizagem na teoria de P. Ya. GalperinControle internoAprendizagemTeoria de GalperinControl internoAprendizajeTeoria de GalperinContent internalizationLearningGalperin's TheoryDuring the last decades, self-regulation of learning has been a relevant concern in educational research and considered a personality aspect related to the mechanisms of voluntary attention that the subjects devote to their actions. In the case of learning, self-regulation concerns the activity performed in order to learn. Thus, this article discusses the process of content internalization as a form of attention and mechanism of self-regulation in the school setting, based on the Theory of Planned Formation of Mental Actions and Concepts by P. Ya. Galperin, in the context of Developmental Didactics.Durante las últimas décadas, la autorregulación del aprendizaje, considerara un aspecto de la personalidade relacionada a los mecanismos de la atención voluntária que el sujeto realiza sobre sus acciones, há sido considerada una preocupación relavante en la investigación educacional. En el caso del aprendizaje, la autorregulación dice respecto a la actividad para aprender. Siendo así, en este articulo se realiza una discusión sobre el processo de formación del control interno como forma de atención y mecanismo de la autorregulación del aprendizaje por parte de los estudiantes en la educación escolar, fundamentada en la Teoria de Formación Planificada de las Acciones Mentales y de los Conceptos de P. Ya. Galperin, en el contexto de la Didáctica Desarrolladora.Au cours des dernières décennies, l’autorégulation de l’apprentissage fait l’objet d’une importante réflexion dans la recherche en éducation, considérée comme un aspect de la personnalité lié aux mécanismes d’attention volontaire que le sujet effectue sur ses actions. Dans le cas de l'apprentissage, l'autorégulation concerne l'activité à apprendre. Ainsi, dans cet article, nous présentons une discussion sur le processus de formation du contrôle interne en tant que forme d’attention et de mécanisme d’autorégulation de l’apprenant* dans l’enseignement scolaire, basée sur la Théorie de la Formation Planifiée des Actions Mentales et des Concepts de P. Ya. Galperin, dans le contexte de la Didactique du Développement.Durante as últimas décadas, a autorregulação da aprendizagem considerada um aspecto da personalidade relacionado aos mecanismos da atenção voluntária que o sujeito realiza sobre suas ações, tem sido uma preocupação relevante na investigação educacional. No caso da aprendizagem, a autorregulação diz respeito à atividade para aprender. Sendo assim, neste artigo, realiza-se uma discussão sobre o processo de formação do controle interno como forma de atenção e mecanismo da autorregulação da aprendizagem por parte dos estudantes, na educação escolar, com base na Teoria de Formação Planejada das Ações Mentais e dos Conceitos de P. Ya. Galperin, no contexto da Didática Desenvolvimentista.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1972110.26512/lc.v24i0.19721Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19721Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19721Linhas Crí­ticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e197211981-04311516-489610.26512/lc.v24i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19721/20626https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19721/31572Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNúñez, Isauro BeltránMelo, Magda Maria Pinheiro deGonçalves, Paulo Gonçalo Farias2022-02-08T20:11:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19721Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T20:11:13Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Control and self-regulation of learning according to P. Ya. Galperin
Control y autorregulación del aprendizaje en la teoria de P. Ya. Galperin
Contrôle et autorégulation de l’apprentissage sur la base de la théorie de P. Ya. Galperin
Controle e autorregulação da aprendizagem na teoria de P. Ya. Galperin
title Control and self-regulation of learning according to P. Ya. Galperin
spellingShingle Control and self-regulation of learning according to P. Ya. Galperin
Núñez, Isauro Beltrán
Controle interno
Aprendizagem
Teoria de Galperin
Control interno
Aprendizaje
Teoria de Galperin
Content internalization
Learning
Galperin's Theory
title_short Control and self-regulation of learning according to P. Ya. Galperin
title_full Control and self-regulation of learning according to P. Ya. Galperin
title_fullStr Control and self-regulation of learning according to P. Ya. Galperin
title_full_unstemmed Control and self-regulation of learning according to P. Ya. Galperin
title_sort Control and self-regulation of learning according to P. Ya. Galperin
author Núñez, Isauro Beltrán
author_facet Núñez, Isauro Beltrán
Melo, Magda Maria Pinheiro de
Gonçalves, Paulo Gonçalo Farias
author_role author
author2 Melo, Magda Maria Pinheiro de
Gonçalves, Paulo Gonçalo Farias
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Núñez, Isauro Beltrán
Melo, Magda Maria Pinheiro de
Gonçalves, Paulo Gonçalo Farias
dc.subject.por.fl_str_mv Controle interno
Aprendizagem
Teoria de Galperin
Control interno
Aprendizaje
Teoria de Galperin
Content internalization
Learning
Galperin's Theory
topic Controle interno
Aprendizagem
Teoria de Galperin
Control interno
Aprendizaje
Teoria de Galperin
Content internalization
Learning
Galperin's Theory
description During the last decades, self-regulation of learning has been a relevant concern in educational research and considered a personality aspect related to the mechanisms of voluntary attention that the subjects devote to their actions. In the case of learning, self-regulation concerns the activity performed in order to learn. Thus, this article discusses the process of content internalization as a form of attention and mechanism of self-regulation in the school setting, based on the Theory of Planned Formation of Mental Actions and Concepts by P. Ya. Galperin, in the context of Developmental Didactics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19721
10.26512/lc.v24i0.19721
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19721
identifier_str_mv 10.26512/lc.v24i0.19721
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19721/20626
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19721/31572
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19721
Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19721
Linhas Crí­ticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19721
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v24i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652813217792