Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boff, Leonir Amantino
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Conte, Isaura Isabel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4899
Resumo: This text is a short return of the colonization process in Amazon Mato-Grossense, emphasizing aspects related to the rainforest, indigenous people and removed populations, facing some perspective of development and education for the field. It approaches, this way, the so called, agriculture modernization, under the market logic, appearing conflicts between agribusiness against familiar and peasant agriculture. Finally, challenges are set in relation to surviving and existence of the people from the field and rainforest, implying agro ecology. Therefore, it is understood the necessity of other paradigm of development in society, as well some philosophic-scientific-technological knowledge.
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spelling Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossenseColonización y educación en lo/del campo: conflictos y posibilidades en la Amazonía en el Estado de Mato-GrossoColonização e educação no/do campo: conflitos e possibilidades na Amazônia Mato-GrossenseColonizaçãoDesenvolvimentoEducaçãoAmazônia mato-grossensePolítica de agroecologiaColonizaciónDesarrolloEducaciónAmazonía mato-grossensePolítica del agroecologiaColonizationDevelopmentEducationAmazon mato-grossenseAgroecology politicsThis text is a short return of the colonization process in Amazon Mato-Grossense, emphasizing aspects related to the rainforest, indigenous people and removed populations, facing some perspective of development and education for the field. It approaches, this way, the so called, agriculture modernization, under the market logic, appearing conflicts between agribusiness against familiar and peasant agriculture. Finally, challenges are set in relation to surviving and existence of the people from the field and rainforest, implying agro ecology. Therefore, it is understood the necessity of other paradigm of development in society, as well some philosophic-scientific-technological knowledge.Este artículo presenta una breve reanudación del proceso de colonización en Amazonía Mato Grosso/Brasil, haciendo hincapié en los aspectos relacionados con los bosques, los pueblos y las poblaciones indígenas nativas y las poblaciones desplazadas, ante una perspectiva de desarrollo y la educación para el campo. Se acerca así la nombrada modernización de la agricultura, bajo la lógica del mercado, aparecendo conflictos entre lo agronegócio y la agricultura familiar y campesina. Por último, lanzamos retos a la supervivencia y existencia de la gente de campo y el bosque, con implicaciones en la agroecología. Por lo tanto, entendemos la necesidad de otro modelo de desarrollo para el conocimiento social y filosóficocientífico-tecnológico.O texto apresenta uma breve retomada do processo de colonização na Amazônia Mato-grossense, enfatizando aspectos relacionados à floresta, aos povos indígenas nativos e às populações removidas, diante de uma perspectiva de desenvolvimento e de educação para o campo. Aborda-se, desse modo, a chamada modernização da agricultura, sob a lógica de mercado, aparecendo conflitos entre o agronegócio e a agricultura familiar e camponesa. Por fim, são lançados desafios em relação à sobrevivência e existência dos povos do campo e da floresta, implicando na agroecologia. Assim, compreende-se a necessidade de outro paradigma de desenvolvimento da sociedade e de conhecimento filosóficocientífico-tecnológico.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/489910.26512/lc.v22i48.4899Linhas Críticas; Vol. 22 No. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-383Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-383Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-3831981-04311516-489610.26512/lc.v22i48reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4899/4460Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoff, Leonir AmantinoConte, Isaura Isabel2021-09-28T10:47:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4899Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-09-28T10:47:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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