Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4899 |
Resumo: | This text is a short return of the colonization process in Amazon Mato-Grossense, emphasizing aspects related to the rainforest, indigenous people and removed populations, facing some perspective of development and education for the field. It approaches, this way, the so called, agriculture modernization, under the market logic, appearing conflicts between agribusiness against familiar and peasant agriculture. Finally, challenges are set in relation to surviving and existence of the people from the field and rainforest, implying agro ecology. Therefore, it is understood the necessity of other paradigm of development in society, as well some philosophic-scientific-technological knowledge. |
id |
UNB - 28_fc4b1d454a603f9f567dc4378a1279db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4899 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossenseColonización y educación en lo/del campo: conflictos y posibilidades en la Amazonía en el Estado de Mato-GrossoColonização e educação no/do campo: conflitos e possibilidades na Amazônia Mato-GrossenseColonizaçãoDesenvolvimentoEducaçãoAmazônia mato-grossensePolítica de agroecologiaColonizaciónDesarrolloEducaciónAmazonía mato-grossensePolítica del agroecologiaColonizationDevelopmentEducationAmazon mato-grossenseAgroecology politicsThis text is a short return of the colonization process in Amazon Mato-Grossense, emphasizing aspects related to the rainforest, indigenous people and removed populations, facing some perspective of development and education for the field. It approaches, this way, the so called, agriculture modernization, under the market logic, appearing conflicts between agribusiness against familiar and peasant agriculture. Finally, challenges are set in relation to surviving and existence of the people from the field and rainforest, implying agro ecology. Therefore, it is understood the necessity of other paradigm of development in society, as well some philosophic-scientific-technological knowledge.Este artículo presenta una breve reanudación del proceso de colonización en Amazonía Mato Grosso/Brasil, haciendo hincapié en los aspectos relacionados con los bosques, los pueblos y las poblaciones indígenas nativas y las poblaciones desplazadas, ante una perspectiva de desarrollo y la educación para el campo. Se acerca así la nombrada modernización de la agricultura, bajo la lógica del mercado, aparecendo conflictos entre lo agronegócio y la agricultura familiar y campesina. Por último, lanzamos retos a la supervivencia y existencia de la gente de campo y el bosque, con implicaciones en la agroecología. Por lo tanto, entendemos la necesidad de otro modelo de desarrollo para el conocimiento social y filosóficocientífico-tecnológico.O texto apresenta uma breve retomada do processo de colonização na Amazônia Mato-grossense, enfatizando aspectos relacionados à floresta, aos povos indígenas nativos e às populações removidas, diante de uma perspectiva de desenvolvimento e de educação para o campo. Aborda-se, desse modo, a chamada modernização da agricultura, sob a lógica de mercado, aparecendo conflitos entre o agronegócio e a agricultura familiar e camponesa. Por fim, são lançados desafios em relação à sobrevivência e existência dos povos do campo e da floresta, implicando na agroecologia. Assim, compreende-se a necessidade de outro paradigma de desenvolvimento da sociedade e de conhecimento filosóficocientífico-tecnológico.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/489910.26512/lc.v22i48.4899Linhas Críticas; Vol. 22 No. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-383Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-383Linhas Críticas; v. 22 n. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-3831981-04311516-489610.26512/lc.v22i48reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4899/4460Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoff, Leonir AmantinoConte, Isaura Isabel2021-09-28T10:47:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4899Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-09-28T10:47:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense Colonización y educación en lo/del campo: conflictos y posibilidades en la Amazonía en el Estado de Mato-Grosso Colonização e educação no/do campo: conflitos e possibilidades na Amazônia Mato-Grossense |
title |
Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense |
spellingShingle |
Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense Boff, Leonir Amantino Colonização Desenvolvimento Educação Amazônia mato-grossense Política de agroecologia Colonización Desarrollo Educación Amazonía mato-grossense Política del agroecologia Colonization Development Education Amazon mato-grossense Agroecology politics |
title_short |
Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense |
title_full |
Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense |
title_fullStr |
Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense |
title_full_unstemmed |
Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense |
title_sort |
Colonization and education in/of the field: conflicts and possibilities in amazon mato-grossense |
author |
Boff, Leonir Amantino |
author_facet |
Boff, Leonir Amantino Conte, Isaura Isabel |
author_role |
author |
author2 |
Conte, Isaura Isabel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boff, Leonir Amantino Conte, Isaura Isabel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Colonização Desenvolvimento Educação Amazônia mato-grossense Política de agroecologia Colonización Desarrollo Educación Amazonía mato-grossense Política del agroecologia Colonization Development Education Amazon mato-grossense Agroecology politics |
topic |
Colonização Desenvolvimento Educação Amazônia mato-grossense Política de agroecologia Colonización Desarrollo Educación Amazonía mato-grossense Política del agroecologia Colonization Development Education Amazon mato-grossense Agroecology politics |
description |
This text is a short return of the colonization process in Amazon Mato-Grossense, emphasizing aspects related to the rainforest, indigenous people and removed populations, facing some perspective of development and education for the field. It approaches, this way, the so called, agriculture modernization, under the market logic, appearing conflicts between agribusiness against familiar and peasant agriculture. Finally, challenges are set in relation to surviving and existence of the people from the field and rainforest, implying agro ecology. Therefore, it is understood the necessity of other paradigm of development in society, as well some philosophic-scientific-technological knowledge. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-02-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4899 10.26512/lc.v22i48.4899 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4899 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v22i48.4899 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4899/4460 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 22 No. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-383 Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-383 Linhas Críticas; v. 22 n. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 367-383 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v22i48 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053652270055424 |