Progredir ou perecer: modernidade, aceleração da história e etnocentrismo em Sid Meier’s Civilization
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | História, Histórias |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19309 |
Resumo: | This paper aims to analyze the first game in the Sid Meier’s Civilization videogame franchise, focusing on showing how the game’s representation of historical times is built on conceptions about “historical acceleration” that, according to Reinhart Koselleck, emerged only in modern times, but in the game are universal. At the same time, this analysis brings to light the question of ethnocentrism, considering how much the title is composed by ethnocentrically built perspectives on History that transform the Western historical experience into the only possible History. Besides interacting with Koselleck’s work, perspectives inspired on the field of game studies are also utilized, with the aim of considering the specificities of the media object chosen as the focus of investigation. It is particularly important the interaction with Gonzalo Frasca’s proposal of the videogame as a simulation and Ian Bogost’s discussion about the game’s capacity of creating procedural representations that are subjective and politically oriented. |
id |
UNB-13_56d0e8da6263316cf030dc95b662ed4e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19309 |
network_acronym_str |
UNB-13 |
network_name_str |
História, Histórias |
repository_id_str |
|
spelling |
Progredir ou perecer: modernidade, aceleração da história e etnocentrismo em Sid Meier’s CivilizationSid Meier's CivilizationJogosAceleração da históriaModernidadeThis paper aims to analyze the first game in the Sid Meier’s Civilization videogame franchise, focusing on showing how the game’s representation of historical times is built on conceptions about “historical acceleration” that, according to Reinhart Koselleck, emerged only in modern times, but in the game are universal. At the same time, this analysis brings to light the question of ethnocentrism, considering how much the title is composed by ethnocentrically built perspectives on History that transform the Western historical experience into the only possible History. Besides interacting with Koselleck’s work, perspectives inspired on the field of game studies are also utilized, with the aim of considering the specificities of the media object chosen as the focus of investigation. It is particularly important the interaction with Gonzalo Frasca’s proposal of the videogame as a simulation and Ian Bogost’s discussion about the game’s capacity of creating procedural representations that are subjective and politically oriented.O presente artigo propõe-se a analisar o primeiro jogo da franquia de videogames Sid Meier’s Civilization, concentrando-se em demonstrar a fundamentação de sua representação do tempo histórico em concepções sobre a “aceleração da história” que Reinhart Koselleck considera terem surgido apenas com a modernidade, mas que no jogo são universalizadas. Paralelamente, levanta a questão do etnocentrismo suscitada por tal análise, considerando o quanto a obra se mostra perpassada por perspectivas etnocêntricas sobre a história que alçam a experiência histórica ocidental ao status de única história possível. Além do trabalho com o já citado Koselleck, são utilizadas também perspectivas inspiradas no campo dos game studies, buscando considerar as especificidades da mídia escolhida como objeto de estudo. É particularmente importante a interação com as propostas de Gonzalo Frasca sobre o videogame como simulação e de Ian Bogost acerca da capacidade que a mídia apresenta de construir representações procedurais, subjetivas e politicamente orientadas.Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB)2019-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/1930910.26512/hh.v7i13.19309história, histórias; Vol. 7 Núm. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 42-55História, histórias; v. 7 n. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 42-552318-172910.26512/hh.v7i13reponame:História, Históriasinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19309/21422Copyright (c) 2019 História, históriasinfo:eu-repo/semantics/openAccessFornaciari, Marco de Almeida2019-10-06T21:13:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19309Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/hhPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/oaihistoriahistorias1@gmail.com||editorchefe.tempo@gmail.com||portaldeperiodicos@bce.unb.br2318-17292318-1729opendoar:2019-10-06T21:13:45História, Histórias - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Progredir ou perecer: modernidade, aceleração da história e etnocentrismo em Sid Meier’s Civilization |
title |
Progredir ou perecer: modernidade, aceleração da história e etnocentrismo em Sid Meier’s Civilization |
spellingShingle |
Progredir ou perecer: modernidade, aceleração da história e etnocentrismo em Sid Meier’s Civilization Fornaciari, Marco de Almeida Sid Meier's Civilization Jogos Aceleração da história Modernidade |
title_short |
Progredir ou perecer: modernidade, aceleração da história e etnocentrismo em Sid Meier’s Civilization |
title_full |
Progredir ou perecer: modernidade, aceleração da história e etnocentrismo em Sid Meier’s Civilization |
title_fullStr |
Progredir ou perecer: modernidade, aceleração da história e etnocentrismo em Sid Meier’s Civilization |
title_full_unstemmed |
Progredir ou perecer: modernidade, aceleração da história e etnocentrismo em Sid Meier’s Civilization |
title_sort |
Progredir ou perecer: modernidade, aceleração da história e etnocentrismo em Sid Meier’s Civilization |
author |
Fornaciari, Marco de Almeida |
author_facet |
Fornaciari, Marco de Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fornaciari, Marco de Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sid Meier's Civilization Jogos Aceleração da história Modernidade |
topic |
Sid Meier's Civilization Jogos Aceleração da história Modernidade |
description |
This paper aims to analyze the first game in the Sid Meier’s Civilization videogame franchise, focusing on showing how the game’s representation of historical times is built on conceptions about “historical acceleration” that, according to Reinhart Koselleck, emerged only in modern times, but in the game are universal. At the same time, this analysis brings to light the question of ethnocentrism, considering how much the title is composed by ethnocentrically built perspectives on History that transform the Western historical experience into the only possible History. Besides interacting with Koselleck’s work, perspectives inspired on the field of game studies are also utilized, with the aim of considering the specificities of the media object chosen as the focus of investigation. It is particularly important the interaction with Gonzalo Frasca’s proposal of the videogame as a simulation and Ian Bogost’s discussion about the game’s capacity of creating procedural representations that are subjective and politically oriented. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19309 10.26512/hh.v7i13.19309 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19309 |
identifier_str_mv |
10.26512/hh.v7i13.19309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19309/21422 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 História, histórias info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 História, histórias |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB) |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
história, histórias; Vol. 7 Núm. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 42-55 História, histórias; v. 7 n. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 42-55 2318-1729 10.26512/hh.v7i13 reponame:História, Histórias instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
História, Histórias |
collection |
História, Histórias |
repository.name.fl_str_mv |
História, Histórias - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
historiahistorias1@gmail.com||editorchefe.tempo@gmail.com||portaldeperiodicos@bce.unb.br |
_version_ |
1798319859687227392 |