O DIREITO À EDUCAÇÃO E AS POSSIBILIDADES DE RESSIGNIFICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA COM PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Insurgência |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/29081 |
Resumo: | This article aims to understand how education is a right that contributes to the processes of resignification of life of the homeless population. Thus, it analyzes the relation between the execution of policies of attendance to this group and the pedagogical proposals of Popular Street Education, from the mining city of Governador Valadares. This is a qualitative research, with a bibliographic and documentary review, and an experience report on socio-educational intervention from the contributions of Paulo Freire. These results in the proving of a national organization of the policy of attendance to the referred public, which has been implemented in a systemic way based on the specific demands of each locality, but which, however, lacks professionals capable of performing better. It is concluded that education is a right that should dialogue with other public policies aimed at the homeless, in a perspective that fosters the construction of new identities and belonging to society. |
id |
UNB-14_8a82bf9cfff5794c5bc514706af70390 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29081 |
network_acronym_str |
UNB-14 |
network_name_str |
Insurgência |
repository_id_str |
|
spelling |
O DIREITO À EDUCAÇÃO E AS POSSIBILIDADES DE RESSIGNIFICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA COM PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUAPaulo FreireDireito à educaçãoPessoa em situação de ruaThis article aims to understand how education is a right that contributes to the processes of resignification of life of the homeless population. Thus, it analyzes the relation between the execution of policies of attendance to this group and the pedagogical proposals of Popular Street Education, from the mining city of Governador Valadares. This is a qualitative research, with a bibliographic and documentary review, and an experience report on socio-educational intervention from the contributions of Paulo Freire. These results in the proving of a national organization of the policy of attendance to the referred public, which has been implemented in a systemic way based on the specific demands of each locality, but which, however, lacks professionals capable of performing better. It is concluded that education is a right that should dialogue with other public policies aimed at the homeless, in a perspective that fosters the construction of new identities and belonging to society.O presente artigo tem por objetivo compreender como a educação se constitui em um direito que contribui nos processos de ressignificação de vida da população em situação de rua. Assim, analisa a relação entre a execução de políticas de atendimento à esse grupo e as propostas pedagógicas da Educação Popular de Rua, na realidade da cidade mineira de Governador Valadares. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com a realização de revisão bibliográfica e documental, e relato de experiência sobre intervenção socioeducativa a partir das contribuições de Paulo Freire. Resulta-se na comprovação de uma organização nacional da política de atendimento ao referido público, que tem sido implantadas de forma sistêmica considerando as demandas específicas de cada localidade, mas que no entanto carente de profissionais capacitados para uma melhor atuação. Conclui-se que a educação é um direito que deve dialogar com as demais políticas públicas destinadas à população de rua, numa perspectiva que fomente a construção de novas identidades e de pertencimento à sociedade.Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS2020-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed articleArtículo revisado por paresArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/2908110.26512/insurgencia.v5i2.29081InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]; Vol. 5 No. 2 (2019): Dossiê: "Mundo do Trabalho, Direitos e Movimentos Sociais: resistências e ofensivas em tempos de contrarreformas"; 190-214InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgência: revista de derechos y movimientos sociales]; Vol. 5 Núm. 2 (2019): Dossiê: "Mundo do Trabalho, Direitos e Movimentos Sociais: resistências e ofensivas em tempos de contrarreformas"; 190-214InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais; v. 5 n. 2 (2019): Dossiê: "Mundo do Trabalho, Direitos e Movimentos Sociais: resistências e ofensivas em tempos de contrarreformas"; 190-2142447-668410.26512/insurgencia.v5i2reponame:Insurgênciainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/29081/25266Copyright (c) 2020 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessNovaes, Edmarcius CarvalhoBarbosa Souza, Sandra AparecidaPereira, Wanderson2021-08-06T15:23:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29081Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgenciaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/oaiabc.alexandre@gmail.com2447-66842447-6684opendoar:2021-08-06T15:23:27Insurgência - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O DIREITO À EDUCAÇÃO E AS POSSIBILIDADES DE RESSIGNIFICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA COM PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUA |
title |
O DIREITO À EDUCAÇÃO E AS POSSIBILIDADES DE RESSIGNIFICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA COM PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUA |
spellingShingle |
O DIREITO À EDUCAÇÃO E AS POSSIBILIDADES DE RESSIGNIFICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA COM PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUA Novaes, Edmarcius Carvalho Paulo Freire Direito à educação Pessoa em situação de rua |
title_short |
O DIREITO À EDUCAÇÃO E AS POSSIBILIDADES DE RESSIGNIFICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA COM PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUA |
title_full |
O DIREITO À EDUCAÇÃO E AS POSSIBILIDADES DE RESSIGNIFICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA COM PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUA |
title_fullStr |
O DIREITO À EDUCAÇÃO E AS POSSIBILIDADES DE RESSIGNIFICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA COM PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUA |
title_full_unstemmed |
O DIREITO À EDUCAÇÃO E AS POSSIBILIDADES DE RESSIGNIFICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA COM PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUA |
title_sort |
O DIREITO À EDUCAÇÃO E AS POSSIBILIDADES DE RESSIGNIFICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA COM PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUA |
author |
Novaes, Edmarcius Carvalho |
author_facet |
Novaes, Edmarcius Carvalho Barbosa Souza, Sandra Aparecida Pereira, Wanderson |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa Souza, Sandra Aparecida Pereira, Wanderson |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Novaes, Edmarcius Carvalho Barbosa Souza, Sandra Aparecida Pereira, Wanderson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire Direito à educação Pessoa em situação de rua |
topic |
Paulo Freire Direito à educação Pessoa em situação de rua |
description |
This article aims to understand how education is a right that contributes to the processes of resignification of life of the homeless population. Thus, it analyzes the relation between the execution of policies of attendance to this group and the pedagogical proposals of Popular Street Education, from the mining city of Governador Valadares. This is a qualitative research, with a bibliographic and documentary review, and an experience report on socio-educational intervention from the contributions of Paulo Freire. These results in the proving of a national organization of the policy of attendance to the referred public, which has been implemented in a systemic way based on the specific demands of each locality, but which, however, lacks professionals capable of performing better. It is concluded that education is a right that should dialogue with other public policies aimed at the homeless, in a perspective that fosters the construction of new identities and belonging to society. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed article Artículo revisado por pares Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/29081 10.26512/insurgencia.v5i2.29081 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/29081 |
identifier_str_mv |
10.26512/insurgencia.v5i2.29081 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/29081/25266 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Pesquisa, Direitos e Movimentos Sociais - IPDMS |
dc.source.none.fl_str_mv |
InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal]; Vol. 5 No. 2 (2019): Dossiê: "Mundo do Trabalho, Direitos e Movimentos Sociais: resistências e ofensivas em tempos de contrarreformas"; 190-214 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgência: revista de derechos y movimientos sociales]; Vol. 5 Núm. 2 (2019): Dossiê: "Mundo do Trabalho, Direitos e Movimentos Sociais: resistências e ofensivas em tempos de contrarreformas"; 190-214 InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais; v. 5 n. 2 (2019): Dossiê: "Mundo do Trabalho, Direitos e Movimentos Sociais: resistências e ofensivas em tempos de contrarreformas"; 190-214 2447-6684 10.26512/insurgencia.v5i2 reponame:Insurgência instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Insurgência |
collection |
Insurgência |
repository.name.fl_str_mv |
Insurgência - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
abc.alexandre@gmail.com |
_version_ |
1798319840136527872 |