Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mundo do Trabalho Contemporâneo |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242 |
Resumo: | This article presents the brief report about a training experience for educators working in Youth and Adult Education in the State of Mato Grosso and Municipal TeachingNetworks of the capital, Cuiabá, whose authors participated as teachers of the specialization course “EJA and Solidary Economy “, funded by the Ministry of Education and conducted by the Federal University of Mato Grosso. The report of this training covers the last 15 years of the Modality in Mato Grosso, starting with the experience of the Community and Popular University - UPC, recognized as a management experience in “formal education”, radically democratic. This characteristic later promoted the meeting of the EJA with the Solidarity Economy, considering the proximity between the two, as self-management, a fundamental principle of the Solidarity Economy, makes possible the emancipation of the human being, the greater objective expected of education, in particular Of the EJA. The report goes through the policies of Youth and Adult Education - EJA in the State, dealing with characteristics of this population, problems related to this type of teaching, suggesting pedagogical practices capable of overcoming the main difficulties and ends with the Specialization Course on EJA and Economics Solidary. As well as the difficulties, victories and results obtained in these processes. Being a brief text is not intended to exhaust the theme or even the experiences, but to serve as a provocation to other similar initiatives. |
id |
UNB-15_42b5fe83901efcc80e87f70745fe8784 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7242 |
network_acronym_str |
UNB-15 |
network_name_str |
Mundo do Trabalho Contemporâneo |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato GrossoEJA; Economia Solidária; Autogestão; Formação de EducadoresEJA, Solidary Economy; Self-management; Educator TrainingThis article presents the brief report about a training experience for educators working in Youth and Adult Education in the State of Mato Grosso and Municipal TeachingNetworks of the capital, Cuiabá, whose authors participated as teachers of the specialization course “EJA and Solidary Economy “, funded by the Ministry of Education and conducted by the Federal University of Mato Grosso. The report of this training covers the last 15 years of the Modality in Mato Grosso, starting with the experience of the Community and Popular University - UPC, recognized as a management experience in “formal education”, radically democratic. This characteristic later promoted the meeting of the EJA with the Solidarity Economy, considering the proximity between the two, as self-management, a fundamental principle of the Solidarity Economy, makes possible the emancipation of the human being, the greater objective expected of education, in particular Of the EJA. The report goes through the policies of Youth and Adult Education - EJA in the State, dealing with characteristics of this population, problems related to this type of teaching, suggesting pedagogical practices capable of overcoming the main difficulties and ends with the Specialization Course on EJA and Economics Solidary. As well as the difficulties, victories and results obtained in these processes. Being a brief text is not intended to exhaust the theme or even the experiences, but to serve as a provocation to other similar initiatives.Este artigo apresenta um breve relato a respeito de uma experiência de formação para professores da Educação de Jovens e Adultos nas Redes Estadual e Municipal de Ensino de Cuiabá -MT. A experiência consiste em um curso de especialização chamado “EJA e Economia Solidária”, financiado pelo Ministério da Educação e realizado pela Universidade Federal de Mato Grosso, no qual os autores participaram como professores. O relato dessa formação abrange os últimos 15 anos da oferta dessa modalidade no Mato Grosso, a começar pela experiência da Universidade Popular Comunitária ”“ UPC, reconhecida como uma experiência de gestão na “educação formal”, radicalmente democrática. Essa característica promoveu, mais tarde, o encontro da EJA com a Economia Solidária, considerando as suas proximidades, à medida que a autogestão, princípio fundamental da Economia Solidária, possibilita a emancipação do ser humano, que é o maior objetivo da educação, em particular da EJA. O artigo perpassa pelas políticas da EJA no Estado, considerando as características dessa população e os problemas relativos a essa modalidade de ensino. Além disso, sugere práticas pedagógicas com vistas à superação das principais dificuldades, fazendo considerações sobre o Curso de Especialização de EJA e Economia Solidária. Sendo um texto breve, não tem o objetivo de esgotar a temática ou mesmo as experiências, mas sim de provocar outras iniciativas similares.Mundo do Trabalho Contemporâneo2016-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242Mundo do Trabalho Contemporâneo; v. 1 n. 1 (2016)2527-1105reponame:Mundo do Trabalho Contemporâneoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242/5870Copyright (c) 2018 MTCinfo:eu-repo/semantics/openAccessGóes, Rosangela CarneiroMattos, Antônio Marcos Passos de2018-03-15T20:47:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7242Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/mtcPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/mtc/oai||smarises@yahoo.com.br2527-11052527-1105opendoar:2018-03-15T20:47:11Mundo do Trabalho Contemporâneo - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso |
title |
Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso |
spellingShingle |
Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso Góes, Rosangela Carneiro EJA; Economia Solidária; Autogestão; Formação de Educadores EJA, Solidary Economy; Self-management; Educator Training |
title_short |
Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso |
title_full |
Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso |
title_fullStr |
Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso |
title_full_unstemmed |
Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso |
title_sort |
Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso |
author |
Góes, Rosangela Carneiro |
author_facet |
Góes, Rosangela Carneiro Mattos, Antônio Marcos Passos de |
author_role |
author |
author2 |
Mattos, Antônio Marcos Passos de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Góes, Rosangela Carneiro Mattos, Antônio Marcos Passos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
EJA; Economia Solidária; Autogestão; Formação de Educadores EJA, Solidary Economy; Self-management; Educator Training |
topic |
EJA; Economia Solidária; Autogestão; Formação de Educadores EJA, Solidary Economy; Self-management; Educator Training |
description |
This article presents the brief report about a training experience for educators working in Youth and Adult Education in the State of Mato Grosso and Municipal TeachingNetworks of the capital, Cuiabá, whose authors participated as teachers of the specialization course “EJA and Solidary Economy “, funded by the Ministry of Education and conducted by the Federal University of Mato Grosso. The report of this training covers the last 15 years of the Modality in Mato Grosso, starting with the experience of the Community and Popular University - UPC, recognized as a management experience in “formal education”, radically democratic. This characteristic later promoted the meeting of the EJA with the Solidarity Economy, considering the proximity between the two, as self-management, a fundamental principle of the Solidarity Economy, makes possible the emancipation of the human being, the greater objective expected of education, in particular Of the EJA. The report goes through the policies of Youth and Adult Education - EJA in the State, dealing with characteristics of this population, problems related to this type of teaching, suggesting pedagogical practices capable of overcoming the main difficulties and ends with the Specialization Course on EJA and Economics Solidary. As well as the difficulties, victories and results obtained in these processes. Being a brief text is not intended to exhaust the theme or even the experiences, but to serve as a provocation to other similar initiatives. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242/5870 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 MTC info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 MTC |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Mundo do Trabalho Contemporâneo |
publisher.none.fl_str_mv |
Mundo do Trabalho Contemporâneo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Mundo do Trabalho Contemporâneo; v. 1 n. 1 (2016) 2527-1105 reponame:Mundo do Trabalho Contemporâneo instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Mundo do Trabalho Contemporâneo |
collection |
Mundo do Trabalho Contemporâneo |
repository.name.fl_str_mv |
Mundo do Trabalho Contemporâneo - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||smarises@yahoo.com.br |
_version_ |
1798320100029235200 |