Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Góes, Rosangela Carneiro
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Mattos, Antônio Marcos Passos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mundo do Trabalho Contemporâneo
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242
Resumo: This article presents the brief report about a training experience for educators working in Youth and Adult Education in the State of Mato Grosso and Municipal TeachingNetworks of the capital, Cuiabá, whose authors participated as teachers of the specialization course “EJA and Solidary Economy “, funded by the Ministry of Education and conducted by the Federal University of Mato Grosso. The report of this training covers the last 15 years of the Modality in Mato Grosso, starting with the experience of the Community and Popular University - UPC, recognized as a management experience in “formal education”, radically democratic. This characteristic later promoted the meeting of the EJA with the Solidarity Economy, considering the proximity between the two, as self-management, a fundamental principle of the Solidarity Economy, makes possible the emancipation of the human being, the greater objective expected of education, in particular Of the EJA. The report goes through the policies of Youth and Adult Education - EJA in the State, dealing with characteristics of this population, problems related to this type of teaching, suggesting pedagogical practices capable of overcoming the main difficulties and ends with the Specialization Course on EJA and Economics Solidary. As well as the difficulties, victories and results obtained in these processes. Being a brief text is not intended to exhaust the theme or even the experiences, but to serve as a provocation to other similar initiatives.
id UNB-15_42b5fe83901efcc80e87f70745fe8784
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7242
network_acronym_str UNB-15
network_name_str Mundo do Trabalho Contemporâneo
repository_id_str
spelling Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato GrossoEJA; Economia Solidária; Autogestão; Formação de EducadoresEJA, Solidary Economy; Self-management; Educator TrainingThis article presents the brief report about a training experience for educators working in Youth and Adult Education in the State of Mato Grosso and Municipal TeachingNetworks of the capital, Cuiabá, whose authors participated as teachers of the specialization course “EJA and Solidary Economy “, funded by the Ministry of Education and conducted by the Federal University of Mato Grosso. The report of this training covers the last 15 years of the Modality in Mato Grosso, starting with the experience of the Community and Popular University - UPC, recognized as a management experience in “formal education”, radically democratic. This characteristic later promoted the meeting of the EJA with the Solidarity Economy, considering the proximity between the two, as self-management, a fundamental principle of the Solidarity Economy, makes possible the emancipation of the human being, the greater objective expected of education, in particular Of the EJA. The report goes through the policies of Youth and Adult Education - EJA in the State, dealing with characteristics of this population, problems related to this type of teaching, suggesting pedagogical practices capable of overcoming the main difficulties and ends with the Specialization Course on EJA and Economics Solidary. As well as the difficulties, victories and results obtained in these processes. Being a brief text is not intended to exhaust the theme or even the experiences, but to serve as a provocation to other similar initiatives.Este artigo apresenta um breve relato a respeito de uma experiência de formação para professores da Educação de Jovens e Adultos nas Redes Estadual e Municipal de Ensino de Cuiabá -MT. A experiência consiste em um curso de especialização chamado “EJA e Economia Solidária”, financiado pelo Ministério da Educação e realizado pela Universidade Federal de Mato Grosso, no qual os autores participaram como professores. O relato dessa formação abrange os últimos 15 anos da oferta dessa modalidade no Mato Grosso, a começar pela experiência da Universidade Popular Comunitária ”“ UPC, reconhecida como uma experiência de gestão na “educação formal”, radicalmente democrática. Essa característica promoveu, mais tarde, o encontro da EJA com a Economia Solidária, considerando as suas proximidades, à medida que a autogestão, princípio fundamental da Economia Solidária, possibilita a emancipação do ser humano, que é o maior objetivo da educação, em particular da EJA. O artigo perpassa pelas políticas da EJA no Estado, considerando as características dessa população e os problemas relativos a essa modalidade de ensino. Além disso, sugere práticas pedagógicas com vistas à superação das principais dificuldades, fazendo considerações sobre o Curso de Especialização de EJA e Economia Solidária. Sendo um texto breve, não tem o objetivo de esgotar a temática ou mesmo as experiências, mas sim de provocar outras iniciativas similares.Mundo do Trabalho Contemporâneo2016-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242Mundo do Trabalho Contemporâneo; v. 1 n. 1 (2016)2527-1105reponame:Mundo do Trabalho Contemporâneoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242/5870Copyright (c) 2018 MTCinfo:eu-repo/semantics/openAccessGóes, Rosangela CarneiroMattos, Antônio Marcos Passos de2018-03-15T20:47:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7242Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/mtcPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/mtc/oai||smarises@yahoo.com.br2527-11052527-1105opendoar:2018-03-15T20:47:11Mundo do Trabalho Contemporâneo - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso
title Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso
spellingShingle Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso
Góes, Rosangela Carneiro
EJA; Economia Solidária; Autogestão; Formação de Educadores
EJA, Solidary Economy; Self-management; Educator Training
title_short Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso
title_full Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso
title_fullStr Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso
title_full_unstemmed Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso
title_sort Formação de Educadores de EJA em Economia Solidária: Uma experiência em Mato Grosso
author Góes, Rosangela Carneiro
author_facet Góes, Rosangela Carneiro
Mattos, Antônio Marcos Passos de
author_role author
author2 Mattos, Antônio Marcos Passos de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Góes, Rosangela Carneiro
Mattos, Antônio Marcos Passos de
dc.subject.por.fl_str_mv EJA; Economia Solidária; Autogestão; Formação de Educadores
EJA, Solidary Economy; Self-management; Educator Training
topic EJA; Economia Solidária; Autogestão; Formação de Educadores
EJA, Solidary Economy; Self-management; Educator Training
description This article presents the brief report about a training experience for educators working in Youth and Adult Education in the State of Mato Grosso and Municipal TeachingNetworks of the capital, Cuiabá, whose authors participated as teachers of the specialization course “EJA and Solidary Economy “, funded by the Ministry of Education and conducted by the Federal University of Mato Grosso. The report of this training covers the last 15 years of the Modality in Mato Grosso, starting with the experience of the Community and Popular University - UPC, recognized as a management experience in “formal education”, radically democratic. This characteristic later promoted the meeting of the EJA with the Solidarity Economy, considering the proximity between the two, as self-management, a fundamental principle of the Solidarity Economy, makes possible the emancipation of the human being, the greater objective expected of education, in particular Of the EJA. The report goes through the policies of Youth and Adult Education - EJA in the State, dealing with characteristics of this population, problems related to this type of teaching, suggesting pedagogical practices capable of overcoming the main difficulties and ends with the Specialization Course on EJA and Economics Solidary. As well as the difficulties, victories and results obtained in these processes. Being a brief text is not intended to exhaust the theme or even the experiences, but to serve as a provocation to other similar initiatives.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242
url https://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/mtc/article/view/7242/5870
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 MTC
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 MTC
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Mundo do Trabalho Contemporâneo
publisher.none.fl_str_mv Mundo do Trabalho Contemporâneo
dc.source.none.fl_str_mv Mundo do Trabalho Contemporâneo; v. 1 n. 1 (2016)
2527-1105
reponame:Mundo do Trabalho Contemporâneo
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Mundo do Trabalho Contemporâneo
collection Mundo do Trabalho Contemporâneo
repository.name.fl_str_mv Mundo do Trabalho Contemporâneo - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||smarises@yahoo.com.br
_version_ 1798320100029235200