Context-Based Ethical Reasoning In Interpreting: A Demand Control Schema Perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Belas Infiéis |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/article/view/28282 |
Resumo: | Ethical interpreting practice must be predicated on an ongoing analysis of relevant contextual factors that arise in the interpreting situation. Although endorsed to some degree in interpreting pedagogy, this assertion runs counter to much of the history and continuing rhetoric of the interpreting. field Interpreting students receive a mixed message when educators assert a non-contextual, rule-based approach to ethics while simultaneously responding to both ethical and translation questions with "It depends" - an obvious reference to the centrality of context in decision making. This article elucidates a teleological (outcomes focused) ethical reasoning framework which hinges on a continuing analysis of the dynamic context of the interpreting situation. Grounded in the construct of practice profession responsibility, this approach scrutinizes the co-created dialogue between the interpreter, the consumers who are present, and the context of their collective encounter. It is argued here that critical reasoning in the service of work effectiveness equates to ethical reasoning, even if an ethical dilemma per se has not arisen. The authors ·approach to context-based interpreting work analysis and decision making, the demand control schema (DC-SJ) has been the subject of several research studies, including a recently-concluded dissemination project involving 15 interpreter education programmes across the United States. |
id |
UNB-17_5e131617818325ded1efb87461d5339c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28282 |
network_acronym_str |
UNB-17 |
network_name_str |
Belas Infiéis |
repository_id_str |
|
spelling |
Context-Based Ethical Reasoning In Interpreting: A Demand Control Schema PerspectiveRaciocínio Ético Baseado no Contexto da Interpretação: Uma Perspectiva do Esquema de Controle de DemandaFormação de intérpretes; ética; esquema de demanda e controle; supervisão; profissão prática; práticas reflexivas de aprendizagem; tomada de decisão.Interpreter education. Ethics. Demand control schema. Supervision. Practice profession. Reflective learning practices. Decision-making.Ethical interpreting practice must be predicated on an ongoing analysis of relevant contextual factors that arise in the interpreting situation. Although endorsed to some degree in interpreting pedagogy, this assertion runs counter to much of the history and continuing rhetoric of the interpreting. field Interpreting students receive a mixed message when educators assert a non-contextual, rule-based approach to ethics while simultaneously responding to both ethical and translation questions with "It depends" - an obvious reference to the centrality of context in decision making. This article elucidates a teleological (outcomes focused) ethical reasoning framework which hinges on a continuing analysis of the dynamic context of the interpreting situation. Grounded in the construct of practice profession responsibility, this approach scrutinizes the co-created dialogue between the interpreter, the consumers who are present, and the context of their collective encounter. It is argued here that critical reasoning in the service of work effectiveness equates to ethical reasoning, even if an ethical dilemma per se has not arisen. The authors ·approach to context-based interpreting work analysis and decision making, the demand control schema (DC-SJ) has been the subject of several research studies, including a recently-concluded dissemination project involving 15 interpreter education programmes across the United States.A prática de interpretação ética deve se basear em uma análise contínua dos fatores contextuais relevantes que surgem em uma situação de interpretação. Embora apoiada em certa medida na pedagogia da interpretação, essa afirmação vai contra grande parte da história e da contínua retórica do campo da interpretação. Os alunos de interpretação recebem uma mensagem dúbia quando os professores defendem uma abordagem não contextual, baseada em regras à ética, enquanto simultaneamente respondem a perguntas éticas e de tradução com “isso depende,” o que é uma referência óbvia à centralidade do contexto na tomada de decisões. Este artigo elucida uma estrutura de raciocínio ético teleológico (focado em resultados) que depende de uma análise contínua do contexto dinâmico da situação de interpretação. Fundamentada na construção da responsabilidade profissional da profissão, essa abordagem examina o diálogo co-criado entre o intérprete, os usuários presentes e o contexto de seu encontro coletivo. Argumenta-se aqui que o raciocínio crítico a serviço da eficácia do trabalho equivale ao raciocínio ético, mesmo na ausência de um dilema ético. A abordagem dos autores de uma análise do trabalho de interpretação baseado no contexto e na tomada de decisões ”“ o esquema de controle de demanda (DC-S ”“ Demand Control Schema) ”“ tem sido objeto de vários estudos e pesquisa, incluindo um projeto recentemente concluído envolvendo 15 programas de formação de intérpretes nos Estados Unidos.Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução (POSTRAD) do Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução (LET) do Instituto de Letras (IL) da Universidade de Brasília2020-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/article/view/2828210.26512/belasinfieis.v9.n5.2020.28282Belas Infiéis; Vol. 9 No. 5 (2020): Número regular não temático; 269-299Belas Infiéis; v. 9 n. 5 (2020): Número regular não temático; 269-2992316-661410.26512/belasinfieis.v9.n5.2020.5reponame:Belas Infiéisinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/article/view/28282/27878Copyright (c) 2020 CC BYhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDean, Robyn K. Pollard Jr. , Robert Q. Penha, Layla CesaroNascimento, Marcus Vinicius Batista 2020-11-07T16:32:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28282Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieisPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/oai||germanahp@gmail.com|| belasinfieis@gmail.com2316-66142316-6614opendoar:2020-11-07T16:32:09Belas Infiéis - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Context-Based Ethical Reasoning In Interpreting: A Demand Control Schema Perspective Raciocínio Ético Baseado no Contexto da Interpretação: Uma Perspectiva do Esquema de Controle de Demanda |
title |
Context-Based Ethical Reasoning In Interpreting: A Demand Control Schema Perspective |
spellingShingle |
Context-Based Ethical Reasoning In Interpreting: A Demand Control Schema Perspective Dean, Robyn K. Formação de intérpretes; ética; esquema de demanda e controle; supervisão; profissão prática; práticas reflexivas de aprendizagem; tomada de decisão. Interpreter education. Ethics. Demand control schema. Supervision. Practice profession. Reflective learning practices. Decision-making. |
title_short |
Context-Based Ethical Reasoning In Interpreting: A Demand Control Schema Perspective |
title_full |
Context-Based Ethical Reasoning In Interpreting: A Demand Control Schema Perspective |
title_fullStr |
Context-Based Ethical Reasoning In Interpreting: A Demand Control Schema Perspective |
title_full_unstemmed |
Context-Based Ethical Reasoning In Interpreting: A Demand Control Schema Perspective |
title_sort |
Context-Based Ethical Reasoning In Interpreting: A Demand Control Schema Perspective |
author |
Dean, Robyn K. |
author_facet |
Dean, Robyn K. Pollard Jr. , Robert Q. Penha, Layla Cesaro Nascimento, Marcus Vinicius Batista |
author_role |
author |
author2 |
Pollard Jr. , Robert Q. Penha, Layla Cesaro Nascimento, Marcus Vinicius Batista |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dean, Robyn K. Pollard Jr. , Robert Q. Penha, Layla Cesaro Nascimento, Marcus Vinicius Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de intérpretes; ética; esquema de demanda e controle; supervisão; profissão prática; práticas reflexivas de aprendizagem; tomada de decisão. Interpreter education. Ethics. Demand control schema. Supervision. Practice profession. Reflective learning practices. Decision-making. |
topic |
Formação de intérpretes; ética; esquema de demanda e controle; supervisão; profissão prática; práticas reflexivas de aprendizagem; tomada de decisão. Interpreter education. Ethics. Demand control schema. Supervision. Practice profession. Reflective learning practices. Decision-making. |
description |
Ethical interpreting practice must be predicated on an ongoing analysis of relevant contextual factors that arise in the interpreting situation. Although endorsed to some degree in interpreting pedagogy, this assertion runs counter to much of the history and continuing rhetoric of the interpreting. field Interpreting students receive a mixed message when educators assert a non-contextual, rule-based approach to ethics while simultaneously responding to both ethical and translation questions with "It depends" - an obvious reference to the centrality of context in decision making. This article elucidates a teleological (outcomes focused) ethical reasoning framework which hinges on a continuing analysis of the dynamic context of the interpreting situation. Grounded in the construct of practice profession responsibility, this approach scrutinizes the co-created dialogue between the interpreter, the consumers who are present, and the context of their collective encounter. It is argued here that critical reasoning in the service of work effectiveness equates to ethical reasoning, even if an ethical dilemma per se has not arisen. The authors ·approach to context-based interpreting work analysis and decision making, the demand control schema (DC-SJ) has been the subject of several research studies, including a recently-concluded dissemination project involving 15 interpreter education programmes across the United States. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/article/view/28282 10.26512/belasinfieis.v9.n5.2020.28282 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/article/view/28282 |
identifier_str_mv |
10.26512/belasinfieis.v9.n5.2020.28282 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/article/view/28282/27878 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 CC BY https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 CC BY https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução (POSTRAD) do Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução (LET) do Instituto de Letras (IL) da Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução (POSTRAD) do Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução (LET) do Instituto de Letras (IL) da Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Belas Infiéis; Vol. 9 No. 5 (2020): Número regular não temático; 269-299 Belas Infiéis; v. 9 n. 5 (2020): Número regular não temático; 269-299 2316-6614 10.26512/belasinfieis.v9.n5.2020.5 reponame:Belas Infiéis instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Belas Infiéis |
collection |
Belas Infiéis |
repository.name.fl_str_mv |
Belas Infiéis - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||germanahp@gmail.com|| belasinfieis@gmail.com |
_version_ |
1798320123305525248 |