Parametric Optimization of ¼ Vehicle Linear Model Excited by Random Road Profile from ISO 8608:2016
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/ripe/article/view/48348 |
Resumo: | The aim of the present work is to determine the optimal mass, stiffness, and damping parameters for a linear dynamic model of vehicle suspension for a quarter vehicle. The dynamic model of the quarter vehicle suspension was made dimensionless, and the dimensional parameters of the suspension were defined from the dimensionless parameters of mass ratio, stiffness ratio, and damping ratio. The dynamic model of the quarter vehicle is excited by the normalized random road profile (ISO 8608:2016). Using a response map technique, the comfort criteria J_1 and roadhold criteria J_2 were mapped for the combinations of the above dimensionless ratios that resulted in the optimization of the criteria. The optimal configurations obtained are evaluated by the exposure limit for reduced efficiency level (ISO 2631:1978). |
id |
UNB-19_9b671addac079c06f05ede6605d5134c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48348 |
network_acronym_str |
UNB-19 |
network_name_str |
Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia |
repository_id_str |
|
spelling |
Parametric Optimization of ¼ Vehicle Linear Model Excited by Random Road Profile from ISO 8608:2016Otimização Paramétrica de Modelo Linear de ¼ Veículo Excitada pelo Perfil de Pista Aleatório da ISO 8608:2016Parametric OptimizationResponse Map TechniqueRandom VibrationQuarter Vehiclecomfort/handlingOtimização ParamétricaMapa de RespostaVibração Aleatória¼ de VeículoConforto/DirigibilidadeThe aim of the present work is to determine the optimal mass, stiffness, and damping parameters for a linear dynamic model of vehicle suspension for a quarter vehicle. The dynamic model of the quarter vehicle suspension was made dimensionless, and the dimensional parameters of the suspension were defined from the dimensionless parameters of mass ratio, stiffness ratio, and damping ratio. The dynamic model of the quarter vehicle is excited by the normalized random road profile (ISO 8608:2016). Using a response map technique, the comfort criteria J_1 and roadhold criteria J_2 were mapped for the combinations of the above dimensionless ratios that resulted in the optimization of the criteria. The optimal configurations obtained are evaluated by the exposure limit for reduced efficiency level (ISO 2631:1978).O presente trabalho tem por objetivo determinar os parâmetros ótimos de massa, rigidez e amortecimento para um modelo linear dinâmico de suspensão veicular para ¼ de veículo. Realizou-se adimensionalização do modelo dinâmico de suspensão veicular de ¼ de veículo e a partir dos parâmetros adimensionais razão de massa, razão de rigidez, e razão de amortecimento definiu-se os parâmetros dimensionais da suspensão. O modelo dinâmico de ¼ de veículo é excitado pelo perfil de pista aleatório normatizado (ISO 8608:2016). Por uma técnica de mapa de resposta, mapeou-se os critérios de conforto J_1 e de roadhold J_2 para as combinações das razões adimensionais acima que resultaram na otimização dos critérios. As configurações ótimas obtidas são avaliadas pelo limite de exposição para nível de eficiência reduzida (ISO 2631:1978).Programa de Pós-Graduação em Integridade de Materiais da Engenharia2023-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/ripe/article/view/48348Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia; Vol. 9 No. 1 (2023): Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia ; 11-26Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia; v. 9 n. 1 (2023): Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia ; 11-262447-6102reponame:Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenhariainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/ripe/article/view/48348/38489Copyright (c) 2023 Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenhariahttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGOMES, Pedro CarvalhoGIRAO DE MORAIS, Marcus ViniciusTEIXEIRA, Evandro Leonardo Silva2023-09-08T15:06:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48348Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/ripePUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/ripe/oaianflor@unb.br2447-61022447-6102opendoar:2023-09-08T15:06:24Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Parametric Optimization of ¼ Vehicle Linear Model Excited by Random Road Profile from ISO 8608:2016 Otimização Paramétrica de Modelo Linear de ¼ Veículo Excitada pelo Perfil de Pista Aleatório da ISO 8608:2016 |
title |
Parametric Optimization of ¼ Vehicle Linear Model Excited by Random Road Profile from ISO 8608:2016 |
spellingShingle |
Parametric Optimization of ¼ Vehicle Linear Model Excited by Random Road Profile from ISO 8608:2016 GOMES, Pedro Carvalho Parametric Optimization Response Map Technique Random Vibration Quarter Vehicle comfort/handling Otimização Paramétrica Mapa de Resposta Vibração Aleatória ¼ de Veículo Conforto/Dirigibilidade |
title_short |
Parametric Optimization of ¼ Vehicle Linear Model Excited by Random Road Profile from ISO 8608:2016 |
title_full |
Parametric Optimization of ¼ Vehicle Linear Model Excited by Random Road Profile from ISO 8608:2016 |
title_fullStr |
Parametric Optimization of ¼ Vehicle Linear Model Excited by Random Road Profile from ISO 8608:2016 |
title_full_unstemmed |
Parametric Optimization of ¼ Vehicle Linear Model Excited by Random Road Profile from ISO 8608:2016 |
title_sort |
Parametric Optimization of ¼ Vehicle Linear Model Excited by Random Road Profile from ISO 8608:2016 |
author |
GOMES, Pedro Carvalho |
author_facet |
GOMES, Pedro Carvalho GIRAO DE MORAIS, Marcus Vinicius TEIXEIRA, Evandro Leonardo Silva |
author_role |
author |
author2 |
GIRAO DE MORAIS, Marcus Vinicius TEIXEIRA, Evandro Leonardo Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
GOMES, Pedro Carvalho GIRAO DE MORAIS, Marcus Vinicius TEIXEIRA, Evandro Leonardo Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Parametric Optimization Response Map Technique Random Vibration Quarter Vehicle comfort/handling Otimização Paramétrica Mapa de Resposta Vibração Aleatória ¼ de Veículo Conforto/Dirigibilidade |
topic |
Parametric Optimization Response Map Technique Random Vibration Quarter Vehicle comfort/handling Otimização Paramétrica Mapa de Resposta Vibração Aleatória ¼ de Veículo Conforto/Dirigibilidade |
description |
The aim of the present work is to determine the optimal mass, stiffness, and damping parameters for a linear dynamic model of vehicle suspension for a quarter vehicle. The dynamic model of the quarter vehicle suspension was made dimensionless, and the dimensional parameters of the suspension were defined from the dimensionless parameters of mass ratio, stiffness ratio, and damping ratio. The dynamic model of the quarter vehicle is excited by the normalized random road profile (ISO 8608:2016). Using a response map technique, the comfort criteria J_1 and roadhold criteria J_2 were mapped for the combinations of the above dimensionless ratios that resulted in the optimization of the criteria. The optimal configurations obtained are evaluated by the exposure limit for reduced efficiency level (ISO 2631:1978). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/ripe/article/view/48348 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/ripe/article/view/48348 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/ripe/article/view/48348/38489 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Integridade de Materiais da Engenharia |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Integridade de Materiais da Engenharia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia; Vol. 9 No. 1 (2023): Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia ; 11-26 Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia; v. 9 n. 1 (2023): Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia ; 11-26 2447-6102 reponame:Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia |
collection |
Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Interdisciplinar de Pesquisa em Engenharia - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
anflor@unb.br |
_version_ |
1798315224293441536 |