The identity of territory and border as cultural tourism
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Cenário |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/32213 |
Resumo: | This essay presents a perspective on the possibilities of developing a cultural tourism strategy for the city of Mexicali, in the border state of Baja California, Mexico; a territory adjacent to Southern California. This application derives from the border situation that this city has with the United States, and that has shaped its social and economic relations throughout its history. The aim is to outline the idea that an adequate development of local identity can be the trigger to configure the strategy in question; since this city has been a terminal of migrant flows that, mainly from the interior of Mexico, have adopted this city as a seat. The current economic changes open the possibility for cultural tourism to be a development option for this city. |
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The identity of territory and border as cultural tourismLa identidad de territorio y frontera como turismo culturalA identidade do território e das fronteiras como turismo culturalturismo cultural; identidade; frontera; marca ciudadturismo cultural; identidade; frontera; marca ciudad.cultural tourism; identity; border; city brand.This essay presents a perspective on the possibilities of developing a cultural tourism strategy for the city of Mexicali, in the border state of Baja California, Mexico; a territory adjacent to Southern California. This application derives from the border situation that this city has with the United States, and that has shaped its social and economic relations throughout its history. The aim is to outline the idea that an adequate development of local identity can be the trigger to configure the strategy in question; since this city has been a terminal of migrant flows that, mainly from the interior of Mexico, have adopted this city as a seat. The current economic changes open the possibility for cultural tourism to be a development option for this city.El presente ensayo describe una perspectiva sobre las posibilidades de desarrollar una estrategia de turismo cultural para la ciudad de Mexicali, en el estado fronterizo de Baja California, México; un territorio colindante con el Sur de California. Esta postulación se deriva de la coyuntura fronteriza que esta ciudad tiene con los Estados Unidos, y que le ha configurado sus relaciones sociales y económicas a lo largo de su historia. Se pretende esbozar la idea de que un adecuado desarrollo de identidad local puede ser el detonante para configurar la estrategia en cuestión; toda vez que dicha ciudad ha sido terminal de flujos migrantes que, procedentes del interior de México, principalmente, han adoptado por asiento esta ciudad. Los actuales cambios económicos abren la posibilidad para que el turismo cultural sea una opción de desarrollo para esta ciudad.Este ensaio descreve uma perspectiva sobre as possibilidades de desenvolver uma estratégia de turismo cultural para a cidade de Mexicali, no estado fronteiriço de Baja California, México; um território adjacente ao sul da Califórnia. Esse aplicativo deriva da situação de fronteira que essa cidade tem com os Estados Unidos e que moldou suas relações sociais e econômicas ao longo de sua história. O objetivo é delinear a ideia de que um desenvolvimento adequado da identidade local pode ser o gatilho para configurar a estratégia em questão; uma vez que esta cidade é um terminal de fluxos migrantes que, principalmente do interior do México, adotaram a cidade como sede. As atuais mudanças econômicas abrem a possibilidade do turismo cultural ser uma opção de desenvolvimento para esta cidade.Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB)2020-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/3221310.26512/revistacenario.v8i14.32213Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 8 No. 14 (2020); 86 - 100Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 8 Núm. 14 (2020); 86 - 100Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 8 No. 14 (2020); 86 - 100Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território ; v. 8 n. 14 (2020); 86 - 100Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 8 N.º 14 (2020); 86 - 1002318-856110.26512/revistacenario.v8i14reponame:Revista Cenárioinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/32213/26364Copyright (c) 2020 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Territóriohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValenzuela Robles, Miguel Esteban 2020-07-06T12:18:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32213Revistahttp://periodicos.unb.br/index.php/revistacenariohttp://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/oai||revistacenario.cet.unb@gmail.com2318-85612318-8561opendoar:2020-07-06T12:18:41Revista Cenário - Universidade de Brasília (UnB)false |
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