CONTRIBUIÇÃO DA ESCUTA QUALIFICADA PARA A INTEGRALIDADE NA ATENÇÃO PRIMÁRIA
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gestão & Saúde (Brasília) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/10312 |
Resumo: | This article aims to identify thepotential that listening has qualified forthe realization of the principle ofintegration in the work processes ofPrimary. It also aims to identify theircontribution to the humanization of care through the development of dialogue inthe professional relationship and user,unraveling the health needs of theenrolled population. The article alsopresents a discussion of the advantages ofthe implementation of qualified hearing inbasic health units, highlighting whatdifficulties that managers andprofessionals are for the implementationand operation of this tool. It then tacklesthe recommendations and possibleinterventions to systematise the operationof this tool in the daily work of the teamsof the Family Health Strategy. It needs toincrease the degree of co-responsibility ofdifferent actors that make up the publichealth system in the production of health,cause changes in the culture of attentionfrom users and the management of workprocesses, seize existing tools anddebated that provide reorientation of theimplementation of care model of primarycare.Key Words: Primary; Qualifiedlistening; host; Comprehensive healthcare |
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CONTRIBUIÇÃO DA ESCUTA QUALIFICADA PARA A INTEGRALIDADE NA ATENÇÃO PRIMÁRIAArtigos de PesquisaThis article aims to identify thepotential that listening has qualified forthe realization of the principle ofintegration in the work processes ofPrimary. It also aims to identify theircontribution to the humanization of care through the development of dialogue inthe professional relationship and user,unraveling the health needs of theenrolled population. The article alsopresents a discussion of the advantages ofthe implementation of qualified hearing inbasic health units, highlighting whatdifficulties that managers andprofessionals are for the implementationand operation of this tool. It then tacklesthe recommendations and possibleinterventions to systematise the operationof this tool in the daily work of the teamsof the Family Health Strategy. It needs toincrease the degree of co-responsibility ofdifferent actors that make up the publichealth system in the production of health,cause changes in the culture of attentionfrom users and the management of workprocesses, seize existing tools anddebated that provide reorientation of theimplementation of care model of primarycare.Key Words: Primary; Qualifiedlistening; host; Comprehensive healthcareEste artículo tiene comoobjetivo identificar el potencial que laescucha se ha clasificado para larealización del principio de la integraciónen los procesos de trabajo de Primaria.También tiene como objetivo identificarsu contribución a la humanización de laatención a través del desarrollo deldiálogo en la relación profesional yusuario, desentrañar las necesidadessanitarias de la población inscrita. Elartículo también presenta una discusiónde las ventajas de la aplicación de laaudiencia cualificada en unidades básicasde salud, destacando las dificultades quelos gerentes y profesionales son para laimplementación y operación de estaherramienta. A continuación, aborda lasrecomendaciones y las posiblesintervenciones de sistematizar elfuncionamiento de esta herramienta en eltrabajo diario de los equipos de laEstrategia Salud de la Familia. Senecesita aumentar el grado decorresponsabilidad de los distintos actoresque conforman el sistema de saludpública en la producción de salud, causarcambios en la cultura de la atención delos usuarios y la gestión de los procesosde trabajo, aprovechar las herramientasexistentes y debatido que proporcionanreorientación de la aplicación del modelode atención de la atención primaria.Este artigo tem o objetivo de identificar as potencialidades que a escuta qualificada possui para a efetivação do princípio da integralidade nos processos de trabalho da Atenção Primária. Pretende ainda identificar sua contribuição para a humanização do cuidado através do desenvolvimento do diálogo na relação profissional e usuário, desvendando as necessidades de saúde da população adscrita. O Artigo apresenta ainda uma discussão sobre as vantagens da implantação da escuta qualificada nas unidades básicas de saúde, destacando quais as dificuldades que os gestores e profissionais encontram para a implantação e a operacionalização dessa ferramenta. Posteriormente aborda as recomendações e as possíveis intervenções que sistematizem a operacionalização dessa ferramenta no cotidiano de trabalho das equipes de Estratégia de Saúde da Família. É necessário aumentar o grau de corresponsabilidade dos diferentes atores que constituem a rede SUS na produção da saúde, provocar mudanças na cultura da atenção dos usuários e da gestão dos processos de trabalho, apoderar-se de ferramentas já existentes e debatidas que proporcionem a reorientação da execução do modelo assistencial da atenção básica.Universidade de Brasilia2018-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/1031210.18673/gs.v8i3.24185ELECTRONIC JOURNAL MANAGEMENT AND HEALTH; Vol. 8 No. 3 (2017): Setembro - Dezembro; 414-429Revista Gestão & Saúde; v. 8 n. 3 (2017): Setembro - Dezembro; 414-4291982-4785reponame:Revista Gestão & Saúde (Brasília)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/10312/9104Duarte, Lindecy Pereira de AraújoMoreira, Daiana de JesusDuarte, Elisfabio BritoFeitosa, Ana Nery de Castrode Oliveira, Adriano Monteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-08T20:18:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10312Revistahttp://periodicos.unb.br/index.php/rgs/index/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/rgs/oaigestaoesaude@unb.br||1982-47851982-4785opendoar:2019-11-08T20:18:56Revista Gestão & Saúde (Brasília) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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