Impacto do desenho da malha viária na mobilidade urbana
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | P@ranoá |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/10626 |
Resumo: | The paper analyzes the performance of different street plans to determine which variables are present in each type, as first step to creating a walkability index. Three neighborhoods of Lisbon are used as case studies: (a) Campo de Ourique - with a grid street plan - (b) Graça ”“ with irregular roads - and (c) Telheiras - with a contemporary street plan. It was found that the grid-based street plan has more road homogeneity, a lower straightness index and a higher average integration index. The contemporary street plan performs the worst, while the organic street plan is ranked in the middle. |
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Impacto do desenho da malha viária na mobilidade urbanaConfiguração espacialSintaxe espacialCaminhabilidadeSpatial configurationSpace syntaxWalkabilityThe paper analyzes the performance of different street plans to determine which variables are present in each type, as first step to creating a walkability index. Three neighborhoods of Lisbon are used as case studies: (a) Campo de Ourique - with a grid street plan - (b) Graça ”“ with irregular roads - and (c) Telheiras - with a contemporary street plan. It was found that the grid-based street plan has more road homogeneity, a lower straightness index and a higher average integration index. The contemporary street plan performs the worst, while the organic street plan is ranked in the middle. O artigo explora o desempenho de diferentes malhas viárias de modo a apresentar quais variáveis estão mais presentes em cada tipo de malha criando diretrizes para a composição de um índice de caminhabilidade. São utilizados três bairros de Lisboa como estudos de caso: (a) Campo de Ourique ”“ cuja malha é regular ”“ (b) Graça ”“ caracterizado pela irregularidade ”“ e (c) Telheiras ”“ cujo desenho apresenta características contemporâneas. Verificou-se que a malha regular apresenta maior homogeneidade viária, menor índice de conversão e maior média de integração, enquanto a malha contemporânea apresentou o pior desempenho e a malha orgânica, por sua vez, uma posição intermediária.Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2013-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/1062610.18830/issn.1679-0944.n9.2013.12290Paranoá; Vol. 6 No. 9 (2013): Mobilidade, Cidade e TerritórioParanoá; v. 6 n. 9 (2013): Mobilidade, Cidade e Território1679-09441677-7395reponame:P@ranoáinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/10626/9352Barros, Ana Paula Borba GonçalvesMartínez, Luis Miguel GarridoViegas, José Manuel Caré BaptistaSilva, Paulo Cesar Marques daHolanda, Frederico Rosa Borges deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-07T13:16:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10626Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/oaiparanoa@unb.br1679-09441677-7395opendoar:2024-02-07T13:16:45P@ranoá - Universidade de Brasília (UnB)false |
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