Considerações sobre o ensino e aprendizagem de estrutura nas escolas de Arquitetura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rebello, Yopanan Conrado Pereira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: D'Azevedo, Maria Amélia Devitte Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: P@ranoá
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/11298
Resumo: The article discusses aspects involved in teaching and learning structure in the schools of Architecture, aiming to its improvement. Its is demonstrated the intrinsic relationship between architectural forms and structure, and also the architect responsibility as designer of the building in its entirety. Exemplary professionals and projects are presented as references. Possible historical reasons to justify the doubts about the competence of the architect to solve the structural issues given the coexistence with the engineer in the same playing field are analyzed. Some proposals for didactic procedures are presented, with emphasis on the challenges of working life, in particular the development stages of structural design and the necessary dialogue with other related designers aiming to quality and innovation.
id UNB-28_a900a93857a19df58f19c23c5b2358df
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11298
network_acronym_str UNB-28
network_name_str P@ranoá
repository_id_str
spelling Considerações sobre o ensino e aprendizagem de estrutura nas escolas de ArquiteturaConcepção estruturalEnsino de estruturaAprendizagem de estruturaEstrutura arquitetônicaStructural designTeaching in structureLearning in structureArchitectural structureThe article discusses aspects involved in teaching and learning structure in the schools of Architecture, aiming to its improvement. Its is demonstrated the intrinsic relationship between architectural forms and structure, and also the architect responsibility as designer of the building in its entirety. Exemplary professionals and projects are presented as references. Possible historical reasons to justify the doubts about the competence of the architect to solve the structural issues given the coexistence with the engineer in the same playing field are analyzed. Some proposals for didactic procedures are presented, with emphasis on the challenges of working life, in particular the development stages of structural design and the necessary dialogue with other related designers aiming to quality and innovation.O artigo discute aspectos intervenientes no ensino e na aprendizagem de estrutura nas escolas de Arquitetura, com vistas ao seu aprimoramento. Demonstra a relação intrínseca entre forma arquitetônica e estrutura, e a responsabilidade do arquiteto como conceptor da obra em sua totalidade. Profissionais e projetos exemplares são apresentados como referências. São analisadas as possíveis razões históricas para justificar a dúvida recorrente sobre a competência do arquiteto para resolver a estrutura, face à coexistência profissional com o engenheiro no mesmo campo de atuação. Apresentam-se propostas de procedimentos didáticos para as disciplinas de estrutura, com ênfase nos desafios da vida profissional, em especial, a clareza sobre as etapas de desenvolvimento do projeto estrutural e o diálogo com os demais projetistas em busca de qualidade e inovação.Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/1129810.18830/issn.1679-0944.n15.2015.01Paranoá; Vol. 8 No. 15 (2015): Estruturas e ArquiteturaParanoá; v. 8 n. 15 (2015): Estruturas e Arquitetura1679-09441677-7395reponame:P@ranoáinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/11298/9942Rebello, Yopanan Conrado PereiraD'Azevedo, Maria Amélia Devitte Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-07T13:29:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11298Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/oaiparanoa@unb.br1679-09441677-7395opendoar:2024-02-07T13:29:02P@ranoá - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Considerações sobre o ensino e aprendizagem de estrutura nas escolas de Arquitetura
title Considerações sobre o ensino e aprendizagem de estrutura nas escolas de Arquitetura
spellingShingle Considerações sobre o ensino e aprendizagem de estrutura nas escolas de Arquitetura
Rebello, Yopanan Conrado Pereira
Concepção estrutural
Ensino de estrutura
Aprendizagem de estrutura
Estrutura arquitetônica
Structural design
Teaching in structure
Learning in structure
Architectural structure
title_short Considerações sobre o ensino e aprendizagem de estrutura nas escolas de Arquitetura
title_full Considerações sobre o ensino e aprendizagem de estrutura nas escolas de Arquitetura
title_fullStr Considerações sobre o ensino e aprendizagem de estrutura nas escolas de Arquitetura
title_full_unstemmed Considerações sobre o ensino e aprendizagem de estrutura nas escolas de Arquitetura
title_sort Considerações sobre o ensino e aprendizagem de estrutura nas escolas de Arquitetura
author Rebello, Yopanan Conrado Pereira
author_facet Rebello, Yopanan Conrado Pereira
D'Azevedo, Maria Amélia Devitte Ferreira
author_role author
author2 D'Azevedo, Maria Amélia Devitte Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rebello, Yopanan Conrado Pereira
D'Azevedo, Maria Amélia Devitte Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Concepção estrutural
Ensino de estrutura
Aprendizagem de estrutura
Estrutura arquitetônica
Structural design
Teaching in structure
Learning in structure
Architectural structure
topic Concepção estrutural
Ensino de estrutura
Aprendizagem de estrutura
Estrutura arquitetônica
Structural design
Teaching in structure
Learning in structure
Architectural structure
description The article discusses aspects involved in teaching and learning structure in the schools of Architecture, aiming to its improvement. Its is demonstrated the intrinsic relationship between architectural forms and structure, and also the architect responsibility as designer of the building in its entirety. Exemplary professionals and projects are presented as references. Possible historical reasons to justify the doubts about the competence of the architect to solve the structural issues given the coexistence with the engineer in the same playing field are analyzed. Some proposals for didactic procedures are presented, with emphasis on the challenges of working life, in particular the development stages of structural design and the necessary dialogue with other related designers aiming to quality and innovation.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/11298
10.18830/issn.1679-0944.n15.2015.01
url https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/11298
identifier_str_mv 10.18830/issn.1679-0944.n15.2015.01
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/11298/9942
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo
dc.source.none.fl_str_mv Paranoá; Vol. 8 No. 15 (2015): Estruturas e Arquitetura
Paranoá; v. 8 n. 15 (2015): Estruturas e Arquitetura
1679-0944
1677-7395
reponame:P@ranoá
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str P@ranoá
collection P@ranoá
repository.name.fl_str_mv P@ranoá - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv paranoa@unb.br
_version_ 1797066979053404160