Textual, ideational and interpersonal metafunctions in multimodal Spanish coursebooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/7430 |
Resumo: | This paper analyzes how the multimodal texts and metafunctions are inserted in the LD Spanish. The research is focused on the theoretical Systemic Functional Linguistics Halliday (1978), the basis of studies of the Theory of Social Semiotics / Multimodality (KRESS; van LEEUWEN, 2006) and Cluster Analysis (BALDRY; THIBAULT, 2006), define the multimodal text as one that has its meanings carried by several semiosis. The article is configured as a qualitative research that focuses on the (re) interpretation of data. The analyzes allow reflection on the composition of multimodal texts in LD, showing the peculiarities inherent to its composition, and how language is understood as part of sociocultural context. Keywords: Multimodal texts. Metafunctions. Textbook. Resumo Este artigo analisa como os textos multimodais e as metafunções estão inseridas no LD de espanhol. A pesquisa é centrada nos pressupostos teóricos da Linguística Sistêmico-Funcional de Halliday (1978), base teórica dos estudos da Teoria da Semiótica Social/Multimodalidade (KRESS; van LEEUWEN, 2006) e Análise de Clusters (BALDRY; THIBAULT, 2006), que definem o texto multimodal como aquele que tem seus significados realizados por várias semioses. O artigo configura-se como uma pesquisa de natureza qualitativa em que se privilegia a (re)interpretação de dados. As análises permitem reflexão sobre a composição dos textos multimodais no LD, demonstrando as peculiaridades inerentes à sua composição e como a língua é entendida como parte do contexto sociocultural. Palavras-chave: Textos multimodais. Metafunções. Livro didático. |
id |
UNB-30_50517c351c713991e8c03ca8336d52d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7430 |
network_acronym_str |
UNB-30 |
network_name_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Textual, ideational and interpersonal metafunctions in multimodal Spanish coursebooksAs metafunções textual, ideacional e interpessoal em textos multimodais de livros didáticos de espanholMultimodal texts. Metafunctions. Textbook.textos multimodais; metafunções; livro didático This paper analyzes how the multimodal texts and metafunctions are inserted in the LD Spanish. The research is focused on the theoretical Systemic Functional Linguistics Halliday (1978), the basis of studies of the Theory of Social Semiotics / Multimodality (KRESS; van LEEUWEN, 2006) and Cluster Analysis (BALDRY; THIBAULT, 2006), define the multimodal text as one that has its meanings carried by several semiosis. The article is configured as a qualitative research that focuses on the (re) interpretation of data. The analyzes allow reflection on the composition of multimodal texts in LD, showing the peculiarities inherent to its composition, and how language is understood as part of sociocultural context. Keywords: Multimodal texts. Metafunctions. Textbook. Resumo Este artigo analisa como os textos multimodais e as metafunções estão inseridas no LD de espanhol. A pesquisa é centrada nos pressupostos teóricos da Linguística Sistêmico-Funcional de Halliday (1978), base teórica dos estudos da Teoria da Semiótica Social/Multimodalidade (KRESS; van LEEUWEN, 2006) e Análise de Clusters (BALDRY; THIBAULT, 2006), que definem o texto multimodal como aquele que tem seus significados realizados por várias semioses. O artigo configura-se como uma pesquisa de natureza qualitativa em que se privilegia a (re)interpretação de dados. As análises permitem reflexão sobre a composição dos textos multimodais no LD, demonstrando as peculiaridades inerentes à sua composição e como a língua é entendida como parte do contexto sociocultural. Palavras-chave: Textos multimodais. Metafunções. Livro didático. Este artigo analisa como os textos multimodais e as metafunções estão inseridas no LD de espanhol. A pesquisa é centrada nos pressupostos teóricos da Linguística Sistêmico-Funcional de Halliday (1978), base teórica dos estudos da Teoria da Semiótica Social/Multimodalidade (KRESS; van LEEUWEN, 2006) e Análise de Clusters (BALDRY; THIBAULT, 2006), que definem o texto multimodal como aquele que tem seus significados realizados por várias semioses. O artigo configura-se como uma pesquisa de natureza qualitativa em que se privilegia a (re)interpretação de dados. As análises permitem reflexão sobre a composição dos textos multimodais no LD, demonstrando as peculiaridades inerentes à sua composição e como a língua é entendida como parte do contexto sociocultural. Palavras-chave: Textos multimodais. Metafunções. Livro didático. Abstract This paper analyzes how the multimodal texts and metafunctions are inserted in the LD Spanish. The research is focused on the theoretical Systemic Functional Linguistics Halliday (1978), the basis of studies of the Theory of Social Semiotics / Multimodality (KRESS; van LEEUWEN, 2006) and Cluster Analysis (BALDRY; THIBAULT, 2006), define the multimodal text as one that has its meanings carried by several semiosis. The article is configured as a qualitative research that focuses on the (re) interpretation of data. The analyzes allow reflection on the composition of multimodal texts in LD, showing the peculiarities inherent to its composition, and how language is understood as part of sociocultural context. Keywords: Multimodal texts. Metafunctions. Textbook.Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2017-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/743010.26512/rhla.v16i2.7430Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 16 No. 2 (2017)Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 16 n. 2 (2017)2237-09511677-9770reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/7430/6163Pinheiro, Larisse Lázaro SantosFerraz, Janaina Aquinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-17T03:34:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7430Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-01-13T09:49:24.061386Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Textual, ideational and interpersonal metafunctions in multimodal Spanish coursebooks As metafunções textual, ideacional e interpessoal em textos multimodais de livros didáticos de espanhol |
title |
Textual, ideational and interpersonal metafunctions in multimodal Spanish coursebooks |
spellingShingle |
Textual, ideational and interpersonal metafunctions in multimodal Spanish coursebooks Pinheiro, Larisse Lázaro Santos Multimodal texts. Metafunctions. Textbook. textos multimodais; metafunções; livro didático |
title_short |
Textual, ideational and interpersonal metafunctions in multimodal Spanish coursebooks |
title_full |
Textual, ideational and interpersonal metafunctions in multimodal Spanish coursebooks |
title_fullStr |
Textual, ideational and interpersonal metafunctions in multimodal Spanish coursebooks |
title_full_unstemmed |
Textual, ideational and interpersonal metafunctions in multimodal Spanish coursebooks |
title_sort |
Textual, ideational and interpersonal metafunctions in multimodal Spanish coursebooks |
author |
Pinheiro, Larisse Lázaro Santos |
author_facet |
Pinheiro, Larisse Lázaro Santos Ferraz, Janaina Aquino |
author_role |
author |
author2 |
Ferraz, Janaina Aquino |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Larisse Lázaro Santos Ferraz, Janaina Aquino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Multimodal texts. Metafunctions. Textbook. textos multimodais; metafunções; livro didático |
topic |
Multimodal texts. Metafunctions. Textbook. textos multimodais; metafunções; livro didático |
description |
This paper analyzes how the multimodal texts and metafunctions are inserted in the LD Spanish. The research is focused on the theoretical Systemic Functional Linguistics Halliday (1978), the basis of studies of the Theory of Social Semiotics / Multimodality (KRESS; van LEEUWEN, 2006) and Cluster Analysis (BALDRY; THIBAULT, 2006), define the multimodal text as one that has its meanings carried by several semiosis. The article is configured as a qualitative research that focuses on the (re) interpretation of data. The analyzes allow reflection on the composition of multimodal texts in LD, showing the peculiarities inherent to its composition, and how language is understood as part of sociocultural context. Keywords: Multimodal texts. Metafunctions. Textbook. Resumo Este artigo analisa como os textos multimodais e as metafunções estão inseridas no LD de espanhol. A pesquisa é centrada nos pressupostos teóricos da Linguística Sistêmico-Funcional de Halliday (1978), base teórica dos estudos da Teoria da Semiótica Social/Multimodalidade (KRESS; van LEEUWEN, 2006) e Análise de Clusters (BALDRY; THIBAULT, 2006), que definem o texto multimodal como aquele que tem seus significados realizados por várias semioses. O artigo configura-se como uma pesquisa de natureza qualitativa em que se privilegia a (re)interpretação de dados. As análises permitem reflexão sobre a composição dos textos multimodais no LD, demonstrando as peculiaridades inerentes à sua composição e como a língua é entendida como parte do contexto sociocultural. Palavras-chave: Textos multimodais. Metafunções. Livro didático. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/7430 10.26512/rhla.v16i2.7430 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/7430 |
identifier_str_mv |
10.26512/rhla.v16i2.7430 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/7430/6163 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 16 No. 2 (2017) Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 16 n. 2 (2017) 2237-0951 1677-9770 reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
collection |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
horizontesla@gmail.com |
_version_ |
1797051345393418240 |