The reflections of the teacher as an agent of literacy in the writing of the genre diary

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aroucha, Cecilia Barbosa Lins
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Lúcia de Fátima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Horizontes de Linguística Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/25160
Resumo: In this article, we discuss how a teacher analyzes her pedagogical practice in notes in the journal discursive genre. These are results obtained in doctoral research, developed in literacy practices of a Federal Institute. Literacy studies combined with Bakhtin Circle approaches are the theoretical bases for the analysis. The data indicate that the teacher's self-reflections as a literacy agent enabled a greater understanding of her practice and, therefore, motivated changes in her teacher training, problematizing issues in the classroom and building, together with the students, possible alternatives for evidenced difficulties
id UNB-30_8a71bf3f9c5f5070c27f0fe763a27142
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25160
network_acronym_str UNB-30
network_name_str Revista Horizontes de Linguística Aplicada
repository_id_str
spelling The reflections of the teacher as an agent of literacy in the writing of the genre diaryAs reflexões do professor como agente de letramento na escrita do gênero diárioLiteracy agentTeacher trainingJournal genreAgente de letramentoFormação docenteGênero diárioIn this article, we discuss how a teacher analyzes her pedagogical practice in notes in the journal discursive genre. These are results obtained in doctoral research, developed in literacy practices of a Federal Institute. Literacy studies combined with Bakhtin Circle approaches are the theoretical bases for the analysis. The data indicate that the teacher's self-reflections as a literacy agent enabled a greater understanding of her practice and, therefore, motivated changes in her teacher training, problematizing issues in the classroom and building, together with the students, possible alternatives for evidenced difficultiesNeste artigo temos como objetivo discutir como uma professora analisa sua prática pedagógica em anotações do gênero discursivo diário. Trata-se de resultados obtidos em uma pesquisa de doutorado, desenvolvida em práticas de letramento de um Instituto Federal. A análise fundamenta-se em estudos do Letramento conjugados com abordagens do Círculo de Bakhtin. Os dados indicam que as autorreflexões da professora como agente de letramento possibilitaram uma maior compreensão sobre sua própria prática e, por conseguinte, motivaram alterações em sua formação docente, problematizando questões do cotidiano da sala de aula e construindo, conjuntamente com os alunos, alternativas possíveis para dificuldades evidenciadas.Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/2516010.26512/rhla.v18i2.25160Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 18 No. 2 (2019); 99-114Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 18 n. 2 (2019); 99-1142237-09511677-977010.26512/rhla.v18i2reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/25160/25595Copyright (c) 2020 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAroucha, Cecilia Barbosa LinsSantos, Lúcia de Fátima2021-06-14T17:01:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25160Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-01-13T09:49:26.085673Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The reflections of the teacher as an agent of literacy in the writing of the genre diary
As reflexões do professor como agente de letramento na escrita do gênero diário
title The reflections of the teacher as an agent of literacy in the writing of the genre diary
spellingShingle The reflections of the teacher as an agent of literacy in the writing of the genre diary
Aroucha, Cecilia Barbosa Lins
Literacy agent
Teacher training
Journal genre
Agente de letramento
Formação docente
Gênero diário
title_short The reflections of the teacher as an agent of literacy in the writing of the genre diary
title_full The reflections of the teacher as an agent of literacy in the writing of the genre diary
title_fullStr The reflections of the teacher as an agent of literacy in the writing of the genre diary
title_full_unstemmed The reflections of the teacher as an agent of literacy in the writing of the genre diary
title_sort The reflections of the teacher as an agent of literacy in the writing of the genre diary
author Aroucha, Cecilia Barbosa Lins
author_facet Aroucha, Cecilia Barbosa Lins
Santos, Lúcia de Fátima
author_role author
author2 Santos, Lúcia de Fátima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aroucha, Cecilia Barbosa Lins
Santos, Lúcia de Fátima
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy agent
Teacher training
Journal genre
Agente de letramento
Formação docente
Gênero diário
topic Literacy agent
Teacher training
Journal genre
Agente de letramento
Formação docente
Gênero diário
description In this article, we discuss how a teacher analyzes her pedagogical practice in notes in the journal discursive genre. These are results obtained in doctoral research, developed in literacy practices of a Federal Institute. Literacy studies combined with Bakhtin Circle approaches are the theoretical bases for the analysis. The data indicate that the teacher's self-reflections as a literacy agent enabled a greater understanding of her practice and, therefore, motivated changes in her teacher training, problematizing issues in the classroom and building, together with the students, possible alternatives for evidenced difficulties
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/25160
10.26512/rhla.v18i2.25160
url https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/25160
identifier_str_mv 10.26512/rhla.v18i2.25160
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/25160/25595
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
dc.source.none.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 18 No. 2 (2019); 99-114
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 18 n. 2 (2019); 99-114
2237-0951
1677-9770
10.26512/rhla.v18i2
reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Horizontes de Linguística Aplicada
collection Revista Horizontes de Linguística Aplicada
repository.name.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv horizontesla@gmail.com
_version_ 1797051344306044928