O DICIONÁRIO MONOLÍNGUE PARA APRENDIZES EM SALA DE AULA: UMA FERRAMENTA DE ENSINO/APRENDIZAGEM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27447 |
Resumo: | This article presents the results of a research study on teaching the use of a monolingual English dictionary. The study investigated what the students knew about dictionaries and then taught them reference skills in using this tool. The instruments used to collect the data were: a questionnaire, a pre and post test, treatment with activities using a monolingual dictionary, and an interview. The data revealed that (1) learners neither had monolingual dictionaries nor used any; and, (2) they had not received any orientation on how to use this tool properly. By the end of this study the learners were more aware of the importance of using monolingual dictionaries in learning a foreign language, and of the need to develop dictionary skills. |
id |
UNB-30_e3ee684ade58779b93c9b29ae3beb55c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27447 |
network_acronym_str |
UNB-30 |
network_name_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
O DICIONÁRIO MONOLÍNGUE PARA APRENDIZES EM SALA DE AULA: UMA FERRAMENTA DE ENSINO/APRENDIZAGEMpedagogical lexicographydictionary for learnersdictionary useuso de dicionárioslexicografia pedagógicadicionário de aprendizagemThis article presents the results of a research study on teaching the use of a monolingual English dictionary. The study investigated what the students knew about dictionaries and then taught them reference skills in using this tool. The instruments used to collect the data were: a questionnaire, a pre and post test, treatment with activities using a monolingual dictionary, and an interview. The data revealed that (1) learners neither had monolingual dictionaries nor used any; and, (2) they had not received any orientation on how to use this tool properly. By the end of this study the learners were more aware of the importance of using monolingual dictionaries in learning a foreign language, and of the need to develop dictionary skills.Este artigo tem como escopo apresentar os resultados de uma pesquisa realizada sobre o ensino do uso de dicionário monolíngue (DM) para aprendizes de língua inglesa em sala de aula, na qual se procurou investigar o conhecimento que os aprendizes tinham sobre dicionário e desenvolver nesses aprendizes as habilidades de uso dessa ferramenta. Os dados foram coletados através de um questionário, um pré-teste, um tratamento com atividades, um pós-teste e uma entrevista. Os dados revelaram que (1) os aprendizes não tinham e não conheciam nenhum DM de inglês, (2) tampouco receberam orientação de uso dessa ferramenta. Ao final desse estudo, percebemos que os aprendizes estavam mais conscientes da importância do DM para a aprendizagem de uma língua e da necessidade de desenvolver as habilidades de uso desse material. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27447Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 6 No. 2 (2007): Dictionary use; 253-272Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 6 n. 2 (2007): Uso de dicionários; 253-2722237-09511677-9770reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27447/24322Copyright (c) 2007 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Edna Maria Vasconcelos Martins2019-12-10T18:38:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27447Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-01-13T09:49:27.428239Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O DICIONÁRIO MONOLÍNGUE PARA APRENDIZES EM SALA DE AULA: UMA FERRAMENTA DE ENSINO/APRENDIZAGEM |
title |
O DICIONÁRIO MONOLÍNGUE PARA APRENDIZES EM SALA DE AULA: UMA FERRAMENTA DE ENSINO/APRENDIZAGEM |
spellingShingle |
O DICIONÁRIO MONOLÍNGUE PARA APRENDIZES EM SALA DE AULA: UMA FERRAMENTA DE ENSINO/APRENDIZAGEM Araújo, Edna Maria Vasconcelos Martins pedagogical lexicography dictionary for learners dictionary use uso de dicionários lexicografia pedagógica dicionário de aprendizagem |
title_short |
O DICIONÁRIO MONOLÍNGUE PARA APRENDIZES EM SALA DE AULA: UMA FERRAMENTA DE ENSINO/APRENDIZAGEM |
title_full |
O DICIONÁRIO MONOLÍNGUE PARA APRENDIZES EM SALA DE AULA: UMA FERRAMENTA DE ENSINO/APRENDIZAGEM |
title_fullStr |
O DICIONÁRIO MONOLÍNGUE PARA APRENDIZES EM SALA DE AULA: UMA FERRAMENTA DE ENSINO/APRENDIZAGEM |
title_full_unstemmed |
O DICIONÁRIO MONOLÍNGUE PARA APRENDIZES EM SALA DE AULA: UMA FERRAMENTA DE ENSINO/APRENDIZAGEM |
title_sort |
O DICIONÁRIO MONOLÍNGUE PARA APRENDIZES EM SALA DE AULA: UMA FERRAMENTA DE ENSINO/APRENDIZAGEM |
author |
Araújo, Edna Maria Vasconcelos Martins |
author_facet |
Araújo, Edna Maria Vasconcelos Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Edna Maria Vasconcelos Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pedagogical lexicography dictionary for learners dictionary use uso de dicionários lexicografia pedagógica dicionário de aprendizagem |
topic |
pedagogical lexicography dictionary for learners dictionary use uso de dicionários lexicografia pedagógica dicionário de aprendizagem |
description |
This article presents the results of a research study on teaching the use of a monolingual English dictionary. The study investigated what the students knew about dictionaries and then taught them reference skills in using this tool. The instruments used to collect the data were: a questionnaire, a pre and post test, treatment with activities using a monolingual dictionary, and an interview. The data revealed that (1) learners neither had monolingual dictionaries nor used any; and, (2) they had not received any orientation on how to use this tool properly. By the end of this study the learners were more aware of the importance of using monolingual dictionaries in learning a foreign language, and of the need to develop dictionary skills. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27447 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27447 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27447/24322 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2007 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2007 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 6 No. 2 (2007): Dictionary use; 253-272 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 6 n. 2 (2007): Uso de dicionários; 253-272 2237-0951 1677-9770 reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
collection |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
horizontesla@gmail.com |
_version_ |
1797051344681435136 |