Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Araújo Tenório, Fabiana Júlia
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: da Silva, Alexsandro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4714
Resumo: The article analyses practices of grammar teaching / linguistic analysis developed by a teacher of the 6th year of middle school. Drawing on theoretical frameworks related to the teaching of grammar / linguistic analysis and knowledge and teaching practices, it was demonstrated, through classroom observations and interviews, the existence of a movement between continuity and change in the teaching practices observed, which materialized through the following aspects: the use of textbooks and the relationship that the teacher had with this resource; the emphasis on working with reading and text production; the articulation between of axes teaching; and the approach of grammatical content.
id UNB-32_04b17015398bfb5aae25ca4f599189b1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4714
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practicesEnseñanza de la gramática / análisis lingüístico: una maestra, múltiples prácticasEnsino de gramática/análise linguística: uma professora, múltiplas práticasEnsino de língua portuguesaAnálise linguísticaSaberes docentesPráticas de ensinoEnseñanza de la lengua portuguesa;Análisis lingüístico;Saberes docentes;Prácticas de enseñanzaTeaching of portuguese language;Linguistic analysis;Teaching knowledge;Teaching practicesThe article analyses practices of grammar teaching / linguistic analysis developed by a teacher of the 6th year of middle school. Drawing on theoretical frameworks related to the teaching of grammar / linguistic analysis and knowledge and teaching practices, it was demonstrated, through classroom observations and interviews, the existence of a movement between continuity and change in the teaching practices observed, which materialized through the following aspects: the use of textbooks and the relationship that the teacher had with this resource; the emphasis on working with reading and text production; the articulation between of axes teaching; and the approach of grammatical content.Este trabajo analiza prácticas de enseñanza de gramática / análisis lingüístico desarrolladas por una maestra de 6º año de Educación Primaria. Basándose en referenciales teóricos relacionados a la enseñanza de gramática/ análisis lingüístico y a los saberes y las prácticas docentes. Se demostró, a través de la observación de clases y entrevistas, la existencia de un movimiento entre permanencia y cambios en las prácticas de enseñanza observadas, lo cual se hizo patente por medio de los siguientes aspectos: el uso del libro didáctico y la relación que la maestra mantenía con ese recurso; el énfasis en el trabajo con la lectura y la producción de textos; la articulación entre los ejes de enseñanza; y el abordaje de los contenidos gramaticales.O artigo analisa práticas de ensino de gramática/análise linguística desenvolvidas por uma professora do 6.º ano do ensino fundamental. Apoiandose em referenciais teóricos, relacionados ao ensino de gramática/análise linguística e aos saberes, e em práticas docentes, demonstrou-se, por meio de observações em aula e entrevistas, a existência de um movimento que oscila entre permanências e mudanças nas práticas de ensino observadas, o qual se materializou por meio dos seguintes aspectos: o uso do livro didático e a relação que a professora mantinha com esse recurso; a ênfase no trabalho com leitura e produção de textos; a articulação entre os eixos de ensino; e a abordagem dos conteúdos gramaticais.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/471410.26512/lc.v21i46.4714Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 727-749Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 727-749Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 727-7491981-04311516-489610.26512/lc.v21i46reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4714/4301Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Araújo Tenório, Fabiana Júliada Silva, Alexsandro2021-12-09T17:25:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4714Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T17:25:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices
Enseñanza de la gramática / análisis lingüístico: una maestra, múltiples prácticas
Ensino de gramática/análise linguística: uma professora, múltiplas práticas
title Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices
spellingShingle Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices
de Araújo Tenório, Fabiana Júlia
Ensino de língua portuguesa
Análise linguística
Saberes docentes
Práticas de ensino
Enseñanza de la lengua portuguesa;
Análisis lingüístico;
Saberes docentes;
Prácticas de enseñanza
Teaching of portuguese language;
Linguistic analysis;
Teaching knowledge;
Teaching practices
title_short Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices
title_full Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices
title_fullStr Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices
title_full_unstemmed Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices
title_sort Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices
author de Araújo Tenório, Fabiana Júlia
author_facet de Araújo Tenório, Fabiana Júlia
da Silva, Alexsandro
author_role author
author2 da Silva, Alexsandro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Araújo Tenório, Fabiana Júlia
da Silva, Alexsandro
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de língua portuguesa
Análise linguística
Saberes docentes
Práticas de ensino
Enseñanza de la lengua portuguesa;
Análisis lingüístico;
Saberes docentes;
Prácticas de enseñanza
Teaching of portuguese language;
Linguistic analysis;
Teaching knowledge;
Teaching practices
topic Ensino de língua portuguesa
Análise linguística
Saberes docentes
Práticas de ensino
Enseñanza de la lengua portuguesa;
Análisis lingüístico;
Saberes docentes;
Prácticas de enseñanza
Teaching of portuguese language;
Linguistic analysis;
Teaching knowledge;
Teaching practices
description The article analyses practices of grammar teaching / linguistic analysis developed by a teacher of the 6th year of middle school. Drawing on theoretical frameworks related to the teaching of grammar / linguistic analysis and knowledge and teaching practices, it was demonstrated, through classroom observations and interviews, the existence of a movement between continuity and change in the teaching practices observed, which materialized through the following aspects: the use of textbooks and the relationship that the teacher had with this resource; the emphasis on working with reading and text production; the articulation between of axes teaching; and the approach of grammatical content.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4714
10.26512/lc.v21i46.4714
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4714
identifier_str_mv 10.26512/lc.v21i46.4714
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4714/4301
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 727-749
Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 727-749
Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 727-749
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v21i46
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286745636864