Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4714 |
Resumo: | The article analyses practices of grammar teaching / linguistic analysis developed by a teacher of the 6th year of middle school. Drawing on theoretical frameworks related to the teaching of grammar / linguistic analysis and knowledge and teaching practices, it was demonstrated, through classroom observations and interviews, the existence of a movement between continuity and change in the teaching practices observed, which materialized through the following aspects: the use of textbooks and the relationship that the teacher had with this resource; the emphasis on working with reading and text production; the articulation between of axes teaching; and the approach of grammatical content. |
id |
UNB-32_04b17015398bfb5aae25ca4f599189b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4714 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practicesEnseñanza de la gramática / análisis lingüístico: una maestra, múltiples prácticasEnsino de gramática/análise linguística: uma professora, múltiplas práticasEnsino de língua portuguesaAnálise linguísticaSaberes docentesPráticas de ensinoEnseñanza de la lengua portuguesa;Análisis lingüístico;Saberes docentes;Prácticas de enseñanzaTeaching of portuguese language;Linguistic analysis;Teaching knowledge;Teaching practicesThe article analyses practices of grammar teaching / linguistic analysis developed by a teacher of the 6th year of middle school. Drawing on theoretical frameworks related to the teaching of grammar / linguistic analysis and knowledge and teaching practices, it was demonstrated, through classroom observations and interviews, the existence of a movement between continuity and change in the teaching practices observed, which materialized through the following aspects: the use of textbooks and the relationship that the teacher had with this resource; the emphasis on working with reading and text production; the articulation between of axes teaching; and the approach of grammatical content.Este trabajo analiza prácticas de enseñanza de gramática / análisis lingüístico desarrolladas por una maestra de 6º año de Educación Primaria. Basándose en referenciales teóricos relacionados a la enseñanza de gramática/ análisis lingüístico y a los saberes y las prácticas docentes. Se demostró, a través de la observación de clases y entrevistas, la existencia de un movimiento entre permanencia y cambios en las prácticas de enseñanza observadas, lo cual se hizo patente por medio de los siguientes aspectos: el uso del libro didáctico y la relación que la maestra mantenía con ese recurso; el énfasis en el trabajo con la lectura y la producción de textos; la articulación entre los ejes de enseñanza; y el abordaje de los contenidos gramaticales.O artigo analisa práticas de ensino de gramática/análise linguística desenvolvidas por uma professora do 6.º ano do ensino fundamental. Apoiandose em referenciais teóricos, relacionados ao ensino de gramática/análise linguística e aos saberes, e em práticas docentes, demonstrou-se, por meio de observações em aula e entrevistas, a existência de um movimento que oscila entre permanências e mudanças nas práticas de ensino observadas, o qual se materializou por meio dos seguintes aspectos: o uso do livro didático e a relação que a professora mantinha com esse recurso; a ênfase no trabalho com leitura e produção de textos; a articulação entre os eixos de ensino; e a abordagem dos conteúdos gramaticais.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/471410.26512/lc.v21i46.4714Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 727-749Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 727-749Linhas Críticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 727-7491981-04311516-489610.26512/lc.v21i46reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4714/4301Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Araújo Tenório, Fabiana Júliada Silva, Alexsandro2021-12-09T17:25:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4714Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T17:25:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices Enseñanza de la gramática / análisis lingüístico: una maestra, múltiples prácticas Ensino de gramática/análise linguística: uma professora, múltiplas práticas |
title |
Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices |
spellingShingle |
Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices de Araújo Tenório, Fabiana Júlia Ensino de língua portuguesa Análise linguística Saberes docentes Práticas de ensino Enseñanza de la lengua portuguesa; Análisis lingüístico; Saberes docentes; Prácticas de enseñanza Teaching of portuguese language; Linguistic analysis; Teaching knowledge; Teaching practices |
title_short |
Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices |
title_full |
Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices |
title_fullStr |
Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices |
title_full_unstemmed |
Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices |
title_sort |
Teaching grammar/ linguistic analysis: a teacher, multiple practices |
author |
de Araújo Tenório, Fabiana Júlia |
author_facet |
de Araújo Tenório, Fabiana Júlia da Silva, Alexsandro |
author_role |
author |
author2 |
da Silva, Alexsandro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Araújo Tenório, Fabiana Júlia da Silva, Alexsandro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de língua portuguesa Análise linguística Saberes docentes Práticas de ensino Enseñanza de la lengua portuguesa; Análisis lingüístico; Saberes docentes; Prácticas de enseñanza Teaching of portuguese language; Linguistic analysis; Teaching knowledge; Teaching practices |
topic |
Ensino de língua portuguesa Análise linguística Saberes docentes Práticas de ensino Enseñanza de la lengua portuguesa; Análisis lingüístico; Saberes docentes; Prácticas de enseñanza Teaching of portuguese language; Linguistic analysis; Teaching knowledge; Teaching practices |
description |
The article analyses practices of grammar teaching / linguistic analysis developed by a teacher of the 6th year of middle school. Drawing on theoretical frameworks related to the teaching of grammar / linguistic analysis and knowledge and teaching practices, it was demonstrated, through classroom observations and interviews, the existence of a movement between continuity and change in the teaching practices observed, which materialized through the following aspects: the use of textbooks and the relationship that the teacher had with this resource; the emphasis on working with reading and text production; the articulation between of axes teaching; and the approach of grammatical content. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4714 10.26512/lc.v21i46.4714 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4714 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v21i46.4714 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4714/4301 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 727-749 Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 727-749 Linhas Críticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 727-749 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v21i46 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286745636864 |