Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Alexsandro
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442
Resumo: The article presents a study that aimed to examine changes in practices of teaching grammar / linguistic analysis of teachers of early elementary school years. For this, we rely on references linked not only to grammar teaching/linguistic analysis, but also knowledge and teaching practices. The methodology, which was inscribed on a qualitative approach, used as a methodological procedure the semi-structured interview, which was conducted with teachers from public schools in the inner cities of the state of Pernambuco - Brazil. From the support of thematic content analysis, we realize, based on the words of those teachers that, for them, the changes in their teaching grammar / linguistic analysis were related mainly to two aspects: the use of texts and the non-exclusive use of the textbook. However, the testimonies revealed that such changes did not entirely replace the old ways of teaching grammar, but evidenced a complex process in which changes and continuities were articulated.
id UNESP-7_23a82243adf7ea0a3a869da5d897ab9a
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8442
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachersCambios en la enseñanza de gramática/análisis lingüístico: con la palabra, los professoresMudanças no ensino de gramática/análise linguística: com a palavra, os professoresmudanças no ensino de línguaensino de gramáticaanálise linguísticaEnsino de gramáticaChanges in language teachingTeaching grammarLinguistic analysis.Cambios en la enseñanza de lenguaEnseñanza de gramáticaAnálisis lingüístico.The article presents a study that aimed to examine changes in practices of teaching grammar / linguistic analysis of teachers of early elementary school years. For this, we rely on references linked not only to grammar teaching/linguistic analysis, but also knowledge and teaching practices. The methodology, which was inscribed on a qualitative approach, used as a methodological procedure the semi-structured interview, which was conducted with teachers from public schools in the inner cities of the state of Pernambuco - Brazil. From the support of thematic content analysis, we realize, based on the words of those teachers that, for them, the changes in their teaching grammar / linguistic analysis were related mainly to two aspects: the use of texts and the non-exclusive use of the textbook. However, the testimonies revealed that such changes did not entirely replace the old ways of teaching grammar, but evidenced a complex process in which changes and continuities were articulated.El artículo presenta resultados de un estudio que tuvo como objetivo analizar los cambios en las prácticas de enseñanza de gramática/análisis lingüística de profesores de los años iniciales de la enseñanza fundamental. Para eso, nos apoyamos en referenciales relacionados no apenas a la enseñanza de gramática/análisis lingüística, sino también a los saberes y a las prácticas docentes. La propuesta metodológica, que se inscribió en un abordaje cualitativo, utilizó como procedimiento metodológico la entrevista semiestructurada, que se realizó con profesores de 4º y 5º años de la enseñanza fundamental de escuelas públicas de ciudades del interior del estado de Pernambuco – Brasil. A partir del soporte del análisis temático de contenido, notamos, en las hablas de esos profesores que, para ellos, los cambios en sus prácticas de enseñanza de gramática/análisis lingüístico se relacionaban, principalmente, a dos aspectos: la utilización de textos y el uso no exclusivo del libro didáctico. Sin embargo, los testimonios de los docentes revelaron que tales cambios no sustituían, completamente, las antiguas maneras de enseñar gramática, sino que evidenciaban un complejo proceso en el que se articulaban cambios y permanencias.O artigo apresenta resultados de um estudo que teve como objetivo analisar mudanças nas práticas de ensino de gramática/análise linguística de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. Para isso, apoiamo-nos em referenciais ligados não apenas ao ensino de gramática/análise linguística, mas também aos saberes e às práticas docentes. A proposta metodológica, que se inscreveu em uma abordagem qualitativa, utilizou como procedimento metodológico a entrevista semiestruturada, a qual foi realizada com professores de 4º e 5º anos do ensino fundamental de escolas públicas de cidades do interior do estado de Pernambuco – Brasil. A partir do suporte da análise temática de conteúdo, percebemos, nas falas desses professores, que, para eles, as mudanças em suas práticas de ensino de gramática/análise linguística relacionavam-se, principalmente, a dois aspectos: a utilização de textos e o uso não exclusivo do livro didático. Todavia, os depoimentos dos docentes revelaram que tais mudanças não substituíam, inteiramente, as antigas maneiras de ensinar gramática, mas evidenciavam um complexo processo no qual se articulavam mudanças e permanências.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2015-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa qualitativa com uso de entrevistas semiestruturadasapplication/pdfapplication/ziphttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/844210.18675/1981-8106.vol25.n48.p99-113Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 99-113Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 99-113Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 99-1131981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442/6655https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442/9928Copyright (c) 2015 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Alexsandro2018-04-11T13:11:33Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8442Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T13:11:33EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers
Cambios en la enseñanza de gramática/análisis lingüístico: con la palabra, los professores
Mudanças no ensino de gramática/análise linguística: com a palavra, os professores
title Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers
spellingShingle Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers
da Silva, Alexsandro
mudanças no ensino de língua
ensino de gramática
análise linguística
Ensino de gramática
Changes in language teaching
Teaching grammar
Linguistic analysis.
Cambios en la enseñanza de lengua
Enseñanza de gramática
Análisis lingüístico.
title_short Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers
title_full Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers
title_fullStr Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers
title_full_unstemmed Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers
title_sort Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers
author da Silva, Alexsandro
author_facet da Silva, Alexsandro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Alexsandro
dc.subject.por.fl_str_mv mudanças no ensino de língua
ensino de gramática
análise linguística
Ensino de gramática
Changes in language teaching
Teaching grammar
Linguistic analysis.
Cambios en la enseñanza de lengua
Enseñanza de gramática
Análisis lingüístico.
topic mudanças no ensino de língua
ensino de gramática
análise linguística
Ensino de gramática
Changes in language teaching
Teaching grammar
Linguistic analysis.
Cambios en la enseñanza de lengua
Enseñanza de gramática
Análisis lingüístico.
description The article presents a study that aimed to examine changes in practices of teaching grammar / linguistic analysis of teachers of early elementary school years. For this, we rely on references linked not only to grammar teaching/linguistic analysis, but also knowledge and teaching practices. The methodology, which was inscribed on a qualitative approach, used as a methodological procedure the semi-structured interview, which was conducted with teachers from public schools in the inner cities of the state of Pernambuco - Brazil. From the support of thematic content analysis, we realize, based on the words of those teachers that, for them, the changes in their teaching grammar / linguistic analysis were related mainly to two aspects: the use of texts and the non-exclusive use of the textbook. However, the testimonies revealed that such changes did not entirely replace the old ways of teaching grammar, but evidenced a complex process in which changes and continuities were articulated.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Pesquisa qualitativa com uso de entrevistas semiestruturadas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442
10.18675/1981-8106.vol25.n48.p99-113
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol25.n48.p99-113
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442/6655
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442/9928
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 99-113
Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 99-113
Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 99-113
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812003332096