Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442 |
Resumo: | The article presents a study that aimed to examine changes in practices of teaching grammar / linguistic analysis of teachers of early elementary school years. For this, we rely on references linked not only to grammar teaching/linguistic analysis, but also knowledge and teaching practices. The methodology, which was inscribed on a qualitative approach, used as a methodological procedure the semi-structured interview, which was conducted with teachers from public schools in the inner cities of the state of Pernambuco - Brazil. From the support of thematic content analysis, we realize, based on the words of those teachers that, for them, the changes in their teaching grammar / linguistic analysis were related mainly to two aspects: the use of texts and the non-exclusive use of the textbook. However, the testimonies revealed that such changes did not entirely replace the old ways of teaching grammar, but evidenced a complex process in which changes and continuities were articulated. |
id |
UNESP-7_23a82243adf7ea0a3a869da5d897ab9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8442 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachersCambios en la enseñanza de gramática/análisis lingüístico: con la palabra, los professoresMudanças no ensino de gramática/análise linguística: com a palavra, os professoresmudanças no ensino de línguaensino de gramáticaanálise linguísticaEnsino de gramáticaChanges in language teachingTeaching grammarLinguistic analysis.Cambios en la enseñanza de lenguaEnseñanza de gramáticaAnálisis lingüístico.The article presents a study that aimed to examine changes in practices of teaching grammar / linguistic analysis of teachers of early elementary school years. For this, we rely on references linked not only to grammar teaching/linguistic analysis, but also knowledge and teaching practices. The methodology, which was inscribed on a qualitative approach, used as a methodological procedure the semi-structured interview, which was conducted with teachers from public schools in the inner cities of the state of Pernambuco - Brazil. From the support of thematic content analysis, we realize, based on the words of those teachers that, for them, the changes in their teaching grammar / linguistic analysis were related mainly to two aspects: the use of texts and the non-exclusive use of the textbook. However, the testimonies revealed that such changes did not entirely replace the old ways of teaching grammar, but evidenced a complex process in which changes and continuities were articulated.El artículo presenta resultados de un estudio que tuvo como objetivo analizar los cambios en las prácticas de enseñanza de gramática/análisis lingüística de profesores de los años iniciales de la enseñanza fundamental. Para eso, nos apoyamos en referenciales relacionados no apenas a la enseñanza de gramática/análisis lingüística, sino también a los saberes y a las prácticas docentes. La propuesta metodológica, que se inscribió en un abordaje cualitativo, utilizó como procedimiento metodológico la entrevista semiestructurada, que se realizó con profesores de 4º y 5º años de la enseñanza fundamental de escuelas públicas de ciudades del interior del estado de Pernambuco – Brasil. A partir del soporte del análisis temático de contenido, notamos, en las hablas de esos profesores que, para ellos, los cambios en sus prácticas de enseñanza de gramática/análisis lingüístico se relacionaban, principalmente, a dos aspectos: la utilización de textos y el uso no exclusivo del libro didáctico. Sin embargo, los testimonios de los docentes revelaron que tales cambios no sustituían, completamente, las antiguas maneras de enseñar gramática, sino que evidenciaban un complejo proceso en el que se articulaban cambios y permanencias.O artigo apresenta resultados de um estudo que teve como objetivo analisar mudanças nas práticas de ensino de gramática/análise linguística de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. Para isso, apoiamo-nos em referenciais ligados não apenas ao ensino de gramática/análise linguística, mas também aos saberes e às práticas docentes. A proposta metodológica, que se inscreveu em uma abordagem qualitativa, utilizou como procedimento metodológico a entrevista semiestruturada, a qual foi realizada com professores de 4º e 5º anos do ensino fundamental de escolas públicas de cidades do interior do estado de Pernambuco – Brasil. A partir do suporte da análise temática de conteúdo, percebemos, nas falas desses professores, que, para eles, as mudanças em suas práticas de ensino de gramática/análise linguística relacionavam-se, principalmente, a dois aspectos: a utilização de textos e o uso não exclusivo do livro didático. Todavia, os depoimentos dos docentes revelaram que tais mudanças não substituíam, inteiramente, as antigas maneiras de ensinar gramática, mas evidenciavam um complexo processo no qual se articulavam mudanças e permanências.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2015-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa qualitativa com uso de entrevistas semiestruturadasapplication/pdfapplication/ziphttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/844210.18675/1981-8106.vol25.n48.p99-113Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 99-113Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 99-113Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 99-1131981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442/6655https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442/9928Copyright (c) 2015 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Alexsandro2018-04-11T13:11:33Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8442Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T13:11:33EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers Cambios en la enseñanza de gramática/análisis lingüístico: con la palabra, los professores Mudanças no ensino de gramática/análise linguística: com a palavra, os professores |
title |
Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers |
spellingShingle |
Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers da Silva, Alexsandro mudanças no ensino de língua ensino de gramática análise linguística Ensino de gramática Changes in language teaching Teaching grammar Linguistic analysis. Cambios en la enseñanza de lengua Enseñanza de gramática Análisis lingüístico. |
title_short |
Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers |
title_full |
Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers |
title_fullStr |
Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers |
title_full_unstemmed |
Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers |
title_sort |
Changes in the teaching of grammar / linguistic analysis: with the word, the teachers |
author |
da Silva, Alexsandro |
author_facet |
da Silva, Alexsandro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Alexsandro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mudanças no ensino de língua ensino de gramática análise linguística Ensino de gramática Changes in language teaching Teaching grammar Linguistic analysis. Cambios en la enseñanza de lengua Enseñanza de gramática Análisis lingüístico. |
topic |
mudanças no ensino de língua ensino de gramática análise linguística Ensino de gramática Changes in language teaching Teaching grammar Linguistic analysis. Cambios en la enseñanza de lengua Enseñanza de gramática Análisis lingüístico. |
description |
The article presents a study that aimed to examine changes in practices of teaching grammar / linguistic analysis of teachers of early elementary school years. For this, we rely on references linked not only to grammar teaching/linguistic analysis, but also knowledge and teaching practices. The methodology, which was inscribed on a qualitative approach, used as a methodological procedure the semi-structured interview, which was conducted with teachers from public schools in the inner cities of the state of Pernambuco - Brazil. From the support of thematic content analysis, we realize, based on the words of those teachers that, for them, the changes in their teaching grammar / linguistic analysis were related mainly to two aspects: the use of texts and the non-exclusive use of the textbook. However, the testimonies revealed that such changes did not entirely replace the old ways of teaching grammar, but evidenced a complex process in which changes and continuities were articulated. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Pesquisa qualitativa com uso de entrevistas semiestruturadas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442 10.18675/1981-8106.vol25.n48.p99-113 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol25.n48.p99-113 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442/6655 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8442/9928 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 99-113 Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 99-113 Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 99-113 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812003332096 |