BERRO! Uma educação transviada em química
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19702 |
Resumo: | Can chemistry, and its teaching, allow itself to be queer? From a research-writing practice, this essay proposes to discuss epistemological aspects characteristic of chemistry, the possibility of a rhizomatic production of this knowledge and the consequences of the destabilization produced by queer thought in the discourse of chemistry. It suggests an education through the anus, from which will be released the active micropolitical powers involved in the production of monsters that will lead us to explore the powers of living as becoming. |
id |
UNB-32_0905e9db578ebb5c9e4260370701b8fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19702 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
BERRO! Uma educação transviada em químicaEnsino de QuímicaPensamento QueerPotências MicrocopolíticasEnseñanza de QuímicaPensamiento QueerPoderes MicropolíticosChemistry EducationProduced by QueerMicropolitical PowersCan chemistry, and its teaching, allow itself to be queer? From a research-writing practice, this essay proposes to discuss epistemological aspects characteristic of chemistry, the possibility of a rhizomatic production of this knowledge and the consequences of the destabilization produced by queer thought in the discourse of chemistry. It suggests an education through the anus, from which will be released the active micropolitical powers involved in the production of monsters that will lead us to explore the powers of living as becoming.¿Puede la química y su enseñanza permitirse ser raro? A partir de una práctica de escritura de investigación, este ensayo propone discutir aspectos epistemológicos característicos de la química, la posibilidad de una producción rizomática de este conocimiento y las consecuencias de la desestabilización producida por el pensamiento queer en el discurso de la química. Sugiere una educación a través del ano, a partir de la cual se liberarán los poderes micropolíticos activos que participan en la producción de monstruos que nos llevarán a explorar los poderes de la vida como devenir.La chimie et son enseignement peuvent-ils se laisser pedê? A partir d'une pratique de recherche-écriture, cet essai propose de discuter des aspects épistémologiques caractéristiques de la chimie, la possibilité d'une production rhizomatique de cette connaissance et les conséquences de la déstabilisation produite par la pensée queer dans le discours de la chimie. Il suggère une éducation à travers le cu, d'où sortiront les pouvoirs micropolitiques actifs impliqués dans la production de monstres qui nous conduiront à explorer les pouvoirs de vie à venir.Pode a química, e seu ensino, permitir-se enviadecer? A partir de uma prática de pesquisa-escrita, este ensaio propõe-se a discutir aspectos epistemológicos característicos da química, a possibilidade de uma produção rizomática deste saber e as consequências das desestabilizações produzidas pelo pensamento queer no discurso da química. Sugere uma educação pelo cu, a partir da qual serão liberadas as potências micropolíticas ativas, envolvidas em produções de monstros que nos direcionarão a explorar as potências de viver em devir.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1970210.26512/lc.v25.2019.19702Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19702Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19702Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e197021981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19702/20570https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19702/31704Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Allan Moreira2022-02-08T21:37:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19702Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:37:02Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BERRO! Uma educação transviada em química |
title |
BERRO! Uma educação transviada em química |
spellingShingle |
BERRO! Uma educação transviada em química Xavier, Allan Moreira Ensino de Química Pensamento Queer Potências Microcopolíticas Enseñanza de Química Pensamiento Queer Poderes Micropolíticos Chemistry Education Produced by Queer Micropolitical Powers |
title_short |
BERRO! Uma educação transviada em química |
title_full |
BERRO! Uma educação transviada em química |
title_fullStr |
BERRO! Uma educação transviada em química |
title_full_unstemmed |
BERRO! Uma educação transviada em química |
title_sort |
BERRO! Uma educação transviada em química |
author |
Xavier, Allan Moreira |
author_facet |
Xavier, Allan Moreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Xavier, Allan Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Química Pensamento Queer Potências Microcopolíticas Enseñanza de Química Pensamiento Queer Poderes Micropolíticos Chemistry Education Produced by Queer Micropolitical Powers |
topic |
Ensino de Química Pensamento Queer Potências Microcopolíticas Enseñanza de Química Pensamiento Queer Poderes Micropolíticos Chemistry Education Produced by Queer Micropolitical Powers |
description |
Can chemistry, and its teaching, allow itself to be queer? From a research-writing practice, this essay proposes to discuss epistemological aspects characteristic of chemistry, the possibility of a rhizomatic production of this knowledge and the consequences of the destabilization produced by queer thought in the discourse of chemistry. It suggests an education through the anus, from which will be released the active micropolitical powers involved in the production of monsters that will lead us to explore the powers of living as becoming. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19702 10.26512/lc.v25.2019.19702 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19702 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v25.2019.19702 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19702/20570 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19702/31704 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19702 Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e19702 Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e19702 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v25.2019 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309287280410624 |