Youth, education and decent work: the construction of an agenda

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrochano, Maria Carla
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Abramo, Laís Wendel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4789
Resumo: In the last two decades have increased considerably the number of public actions oriented to the Brazilian youth. This article discusses recent trends regarding the debate about youth and work in this country, considering the new National Agenda of Decent Work for Youth, and the central relevance of this theme for a significant part of Brazilian youth. Documents analysis and the authors' presence at the Agenda's formulation are the basis for the discussion on advances and limitations of public policies for youth in Brazil, especially considering the roles played by school and work to structure the multiple paths which young people can carve out towards adult life.
id UNB-32_24c4c9b9b28695f9dae6a9d73293f668
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4789
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Youth, education and decent work: the construction of an agendaJuventud, educación y trabajo decente: la construcción de una agendaJuventude, educação e trabalho decente: a construção de uma agendaJuventudeEducaçãoTrabalhoTrabalho decentePolíticas públicasJuventudEducaciónTrabajoTrabajo decentePolíticas públicasYouthEducationWorkPublic policiesTeacher workIn the last two decades have increased considerably the number of public actions oriented to the Brazilian youth. This article discusses recent trends regarding the debate about youth and work in this country, considering the new National Agenda of Decent Work for Youth, and the central relevance of this theme for a significant part of Brazilian youth. Documents analysis and the authors' presence at the Agenda's formulation are the basis for the discussion on advances and limitations of public policies for youth in Brazil, especially considering the roles played by school and work to structure the multiple paths which young people can carve out towards adult life.En las dos últimas décadas se ampliaron las acciones públicas dirigidas a los jóvenes en  Brasil. Considerando la elaboración de la Agenda Nacional de Trabajo Decente para la Juventud, el artículo discute tendencias en la tematización de la relación entre juventud y trabajo, debido a la importancia de ese tema para parte significativa de la juventud brasileña. A partir del análisis documental y de la participación de las autoras en el proceso de elaboración de la Agenda, reflexionase sobre los avances y límites de las políticas públicas para la juventud en el país, considerando en especial el lugar de la educación y del trabajo en las múltiples trayectorias juveniles hacia el mundo adulto.Nas duas últimas décadas ampliaram-se as ações públicas destinadas aos jovens no Brasil. Considerando a recente elaboração da Agenda Nacional de Trabalho Decente para a Juventude (ANTDJ), este artigo discute algumas tendências na tematização da relação entre juventude e trabalho, dadas a presença e a centralidade desse tema para parcela significativa da juventude brasileira. A partir da análise de documentos e da participação das autoras durante o processo de elaboração da referida Agenda, busca-se refletir sobre os avanços e os limites das políticas públicas para a juventude no país, especialmente considerando o lugar da escola e do trabalho nas múltiplas trajetórias juvenis em direção ao mundo adulto.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/478910.26512/lc.v22i47.4789Linhas Críticas; Vol. 22 No. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 110-129Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 110-129Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 110-1291981-04311516-489610.26512/lc.v22i47reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4789/4369Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrochano, Maria CarlaAbramo, Laís Wendel2021-09-28T14:46:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4789Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-28T14:46:42Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Youth, education and decent work: the construction of an agenda
Juventud, educación y trabajo decente: la construcción de una agenda
Juventude, educação e trabalho decente: a construção de uma agenda
title Youth, education and decent work: the construction of an agenda
spellingShingle Youth, education and decent work: the construction of an agenda
Corrochano, Maria Carla
Juventude
Educação
Trabalho
Trabalho decente
Políticas públicas
Juventud
Educación
Trabajo
Trabajo decente
Políticas públicas
Youth
Education
Work
Public policies
Teacher work
title_short Youth, education and decent work: the construction of an agenda
title_full Youth, education and decent work: the construction of an agenda
title_fullStr Youth, education and decent work: the construction of an agenda
title_full_unstemmed Youth, education and decent work: the construction of an agenda
title_sort Youth, education and decent work: the construction of an agenda
author Corrochano, Maria Carla
author_facet Corrochano, Maria Carla
Abramo, Laís Wendel
author_role author
author2 Abramo, Laís Wendel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrochano, Maria Carla
Abramo, Laís Wendel
dc.subject.por.fl_str_mv Juventude
Educação
Trabalho
Trabalho decente
Políticas públicas
Juventud
Educación
Trabajo
Trabajo decente
Políticas públicas
Youth
Education
Work
Public policies
Teacher work
topic Juventude
Educação
Trabalho
Trabalho decente
Políticas públicas
Juventud
Educación
Trabajo
Trabajo decente
Políticas públicas
Youth
Education
Work
Public policies
Teacher work
description In the last two decades have increased considerably the number of public actions oriented to the Brazilian youth. This article discusses recent trends regarding the debate about youth and work in this country, considering the new National Agenda of Decent Work for Youth, and the central relevance of this theme for a significant part of Brazilian youth. Documents analysis and the authors' presence at the Agenda's formulation are the basis for the discussion on advances and limitations of public policies for youth in Brazil, especially considering the roles played by school and work to structure the multiple paths which young people can carve out towards adult life.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4789
10.26512/lc.v22i47.4789
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4789
identifier_str_mv 10.26512/lc.v22i47.4789
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4789/4369
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 22 No. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 110-129
Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 110-129
Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 110-129
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v22i47
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286764511232