Criteria Qualis A1 of Education: the evaluation through an academic contest
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4816 |
Resumo: | Our objective in this article is to reflect about the criteria of Qualis Education Journal, an evaluation system of journals, which is part of a complex system to evaluate post graduation programs. Through the documental method, we selected the criteria A1 as defined by the 2013 Triennial Area Evaluation Document, the most modern in the Education field. Based in Pierre Bourdieu sociological discussion of the field theory, when we analyze each criterion, the magazine is typified as an agent subjected to the rules that conduct the struggle for the symbolical capital in this microcosm set. Even though, in the area of competence, the evaluation process is much more complex than the official documents predict, the criteria adopted by Capes show the academic competition to achieve the legitimacy by the inclinations acquired in the field as itself. |
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Criteria Qualis A1 of Education: the evaluation through an academic contestCriterios Qualis A1 de la Educación: la evaluación so la perspectiva de la disputa académicaCritérios Qualis A1 da Educação: a avaliação sob a perspectiva da disputa acadêmicaCampo acadêmico brasileiroCapital científicoPeriódicosCritérios Qualis A1 EducaçãoCampo académico brasileñoCapital de la cienciaPeriódicosCriterios Qualis A1 EducaciónBrazilian academic fieldScientific capitalJournalsQualis A1 education criteriaOur objective in this article is to reflect about the criteria of Qualis Education Journal, an evaluation system of journals, which is part of a complex system to evaluate post graduation programs. Through the documental method, we selected the criteria A1 as defined by the 2013 Triennial Area Evaluation Document, the most modern in the Education field. Based in Pierre Bourdieu sociological discussion of the field theory, when we analyze each criterion, the magazine is typified as an agent subjected to the rules that conduct the struggle for the symbolical capital in this microcosm set. Even though, in the area of competence, the evaluation process is much more complex than the official documents predict, the criteria adopted by Capes show the academic competition to achieve the legitimacy by the inclinations acquired in the field as itself.El objetivo de este artículo es reflexionar sobre los criterios del Qualis, Periódico de la Educación, mecanismo de evaluación de los periódicos, parte de um complejo sistema de evaluación de los programas de posgraduación. A través del método documental, seleccionamos como objeto de estudio los criterios A1 definidos por el Documento del Área de Evaluación Trienal del año de 2013, los más actuales en el área de la Educación. Con base en las discusiones sociológicas de la teoría de campo de Pierre Bourdieu, al analizar cada uno de los criterios, caracterizamos la revista como un agente sujeto a las normas que dirigen la disputa por el capital simbólico en juego en este microcosmo. Aunque en la esfera de la práctica, el proceso de evaluación sea más complejo que los documentos oficiales, el análisis realizada pone en evidencia cómo los criterios adoptados por la Capes traducen las disputas académicas en la busca por la legitimidad a través de disposiciones propias adquiridas en el interior del mismo campo.O objetivo deste artigo é refletir sobre os critérios do Qualis Periódico da Educação, mecanismo de avaliação dos periódicos, parte de um complexo sistema de avaliação dos programas de pós-graduação. Por meio do método documental, selecionamos como objeto de estudo os critérios A1 definidos pelo Documento de Área da Avaliação Trienal de 2013, os mais atuais da área da Educação. Com base nas discussões sociológicas da teoria de campo de Pierre Bourdieu, ao analisar cada um dos critérios, caracterizamos a revista como um agente sujeito à s regras que regem a disputa pelo capital simbólico em jogo nesse microcosmo. Ainda que na esfera da prática, o processo avaliativo seja mais complexo do que prevê os documentos oficiais, a análise realizada evidencia como os critérios adotados pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) traduzem as disputas acadêmicas em busca de legitimidade, por meio de disposições próprias adquiridas no interior do próprio campo.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/481610.26512/lc.v22i47.4816Linhas Críticas; Vol. 22 No. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 229-248Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 229-248Linhas Críticas; v. 22 n. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 229-2481981-04311516-489610.26512/lc.v22i47reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4816/4385Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Daniele AlvesAlencar, Maria do Socorro Nunes MacedoCouto, Euclides de Freitas2021-09-28T17:52:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4816Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-28T17:52:26Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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