Indexes for the researcher's production: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandenburg, Cristine
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Monte, Rayane Sales, Fialho, Lia Machado Fiuza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4624
Resumo: The production of graduate teachers in Brazil is measured at the expense of the Qualis assigned to the scientific journal in which their research is conducted. However, in the current years, there are rumors that this evaluation stop is conducted through the Qualis assigned by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) to be developed through the researcher's citation index. This article aims to analyze how this new methodology can impact on the individual evaluation of a researcher linked to graduate studies who has a maximum score in the production item. With a case study type study, we started from the reality of a single teacher, Lia Machado Fiuza Fialho, to perform the state of the art of production on Google Scholar. This methodology made it possible to collect publications and their respective citations. It was concluded that a good number of publications in journals rated A in Qualis Capes do not necessarily reflect a considerable number of citations.
id UECE-7_eb499d560c6fe3a022e163bcaf0d2756
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/4624
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Indexes for the researcher's production: a case studyÍndices para a produção do pesquisador: um estudo de casoÍndice de citaçãoAvaliação de periódicosQualis CapesProdução acadêmicaCitation indexEvaluation of journalsQualis CapesAcademic productionThe production of graduate teachers in Brazil is measured at the expense of the Qualis assigned to the scientific journal in which their research is conducted. However, in the current years, there are rumors that this evaluation stop is conducted through the Qualis assigned by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) to be developed through the researcher's citation index. This article aims to analyze how this new methodology can impact on the individual evaluation of a researcher linked to graduate studies who has a maximum score in the production item. With a case study type study, we started from the reality of a single teacher, Lia Machado Fiuza Fialho, to perform the state of the art of production on Google Scholar. This methodology made it possible to collect publications and their respective citations. It was concluded that a good number of publications in journals rated A in Qualis Capes do not necessarily reflect a considerable number of citations.A produção dos professores de pós-graduação no Brasil é medida em detrimento do Qualis atribuído à revista científica em que veicula suas pesquisas. Todavia, nos anos atuais, há rumores de que essa avaliação pode deixar de ser realizada mediante o Qualis atribuído pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) para ser desenvolvida mediante o índice de citação do pesquisador. O objetivo deste artigo é analisar como essa nova metodologia pode impactar na avaliação individual de um pesquisador vinculado à pós-graduação que possui nota máxima no quesito produção. Com estudo do tipo estudo de caso, partimos da realidade de uma única docente, Lia Machado Fiuza Fialho, para realizar a quantificação da sua produção no Google Acadêmico. Essa metodologia permitiu coletar as publicações e suas respectivas citações. Concluiu-se que boa quantidade de publicações em revista com avaliação A no Qualis Capes não repercute, necessariamente, em número considerável de citações.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4624Teaching in Perspectives; Vol. 1 No. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-16Enseñar en perspectivas; Vol. 1 Núm. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-16Ensino em Perspectivas; v. 1 n. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-162675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4624/10281Copyright (c) 2020 Cristine Brandenburg, Rayane Sales Montehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrandenburg, CristineMonte, Rayane SalesFialho, Lia Machado Fiuza2023-11-19T21:16:37Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4624Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2023-11-19T21:16:37Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Indexes for the researcher's production: a case study
Índices para a produção do pesquisador: um estudo de caso
title Indexes for the researcher's production: a case study
spellingShingle Indexes for the researcher's production: a case study
Brandenburg, Cristine
Índice de citação
Avaliação de periódicos
Qualis Capes
Produção acadêmica
Citation index
Evaluation of journals
Qualis Capes
Academic production
title_short Indexes for the researcher's production: a case study
title_full Indexes for the researcher's production: a case study
title_fullStr Indexes for the researcher's production: a case study
title_full_unstemmed Indexes for the researcher's production: a case study
title_sort Indexes for the researcher's production: a case study
author Brandenburg, Cristine
author_facet Brandenburg, Cristine
Monte, Rayane Sales
Fialho, Lia Machado Fiuza
author_role author
author2 Monte, Rayane Sales
Fialho, Lia Machado Fiuza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandenburg, Cristine
Monte, Rayane Sales
Fialho, Lia Machado Fiuza
dc.subject.por.fl_str_mv Índice de citação
Avaliação de periódicos
Qualis Capes
Produção acadêmica
Citation index
Evaluation of journals
Qualis Capes
Academic production
topic Índice de citação
Avaliação de periódicos
Qualis Capes
Produção acadêmica
Citation index
Evaluation of journals
Qualis Capes
Academic production
description The production of graduate teachers in Brazil is measured at the expense of the Qualis assigned to the scientific journal in which their research is conducted. However, in the current years, there are rumors that this evaluation stop is conducted through the Qualis assigned by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) to be developed through the researcher's citation index. This article aims to analyze how this new methodology can impact on the individual evaluation of a researcher linked to graduate studies who has a maximum score in the production item. With a case study type study, we started from the reality of a single teacher, Lia Machado Fiuza Fialho, to perform the state of the art of production on Google Scholar. This methodology made it possible to collect publications and their respective citations. It was concluded that a good number of publications in journals rated A in Qualis Capes do not necessarily reflect a considerable number of citations.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4624
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4624
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4624/10281
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Cristine Brandenburg, Rayane Sales Monte
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Cristine Brandenburg, Rayane Sales Monte
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 1 No. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-16
Enseñar en perspectivas; Vol. 1 Núm. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-16
Ensino em Perspectivas; v. 1 n. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-16
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213949789601792