Indexes for the researcher's production: a case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4624 |
Resumo: | The production of graduate teachers in Brazil is measured at the expense of the Qualis assigned to the scientific journal in which their research is conducted. However, in the current years, there are rumors that this evaluation stop is conducted through the Qualis assigned by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) to be developed through the researcher's citation index. This article aims to analyze how this new methodology can impact on the individual evaluation of a researcher linked to graduate studies who has a maximum score in the production item. With a case study type study, we started from the reality of a single teacher, Lia Machado Fiuza Fialho, to perform the state of the art of production on Google Scholar. This methodology made it possible to collect publications and their respective citations. It was concluded that a good number of publications in journals rated A in Qualis Capes do not necessarily reflect a considerable number of citations. |
id |
UECE-7_eb499d560c6fe3a022e163bcaf0d2756 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/4624 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Indexes for the researcher's production: a case studyÍndices para a produção do pesquisador: um estudo de casoÍndice de citaçãoAvaliação de periódicosQualis CapesProdução acadêmicaCitation indexEvaluation of journalsQualis CapesAcademic productionThe production of graduate teachers in Brazil is measured at the expense of the Qualis assigned to the scientific journal in which their research is conducted. However, in the current years, there are rumors that this evaluation stop is conducted through the Qualis assigned by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) to be developed through the researcher's citation index. This article aims to analyze how this new methodology can impact on the individual evaluation of a researcher linked to graduate studies who has a maximum score in the production item. With a case study type study, we started from the reality of a single teacher, Lia Machado Fiuza Fialho, to perform the state of the art of production on Google Scholar. This methodology made it possible to collect publications and their respective citations. It was concluded that a good number of publications in journals rated A in Qualis Capes do not necessarily reflect a considerable number of citations.A produção dos professores de pós-graduação no Brasil é medida em detrimento do Qualis atribuído à revista científica em que veicula suas pesquisas. Todavia, nos anos atuais, há rumores de que essa avaliação pode deixar de ser realizada mediante o Qualis atribuído pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) para ser desenvolvida mediante o índice de citação do pesquisador. O objetivo deste artigo é analisar como essa nova metodologia pode impactar na avaliação individual de um pesquisador vinculado à pós-graduação que possui nota máxima no quesito produção. Com estudo do tipo estudo de caso, partimos da realidade de uma única docente, Lia Machado Fiuza Fialho, para realizar a quantificação da sua produção no Google Acadêmico. Essa metodologia permitiu coletar as publicações e suas respectivas citações. Concluiu-se que boa quantidade de publicações em revista com avaliação A no Qualis Capes não repercute, necessariamente, em número considerável de citações.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4624Teaching in Perspectives; Vol. 1 No. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-16Enseñar en perspectivas; Vol. 1 Núm. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-16Ensino em Perspectivas; v. 1 n. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-162675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4624/10281Copyright (c) 2020 Cristine Brandenburg, Rayane Sales Montehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrandenburg, CristineMonte, Rayane SalesFialho, Lia Machado Fiuza2023-11-19T21:16:37Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4624Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2023-11-19T21:16:37Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indexes for the researcher's production: a case study Índices para a produção do pesquisador: um estudo de caso |
title |
Indexes for the researcher's production: a case study |
spellingShingle |
Indexes for the researcher's production: a case study Brandenburg, Cristine Índice de citação Avaliação de periódicos Qualis Capes Produção acadêmica Citation index Evaluation of journals Qualis Capes Academic production |
title_short |
Indexes for the researcher's production: a case study |
title_full |
Indexes for the researcher's production: a case study |
title_fullStr |
Indexes for the researcher's production: a case study |
title_full_unstemmed |
Indexes for the researcher's production: a case study |
title_sort |
Indexes for the researcher's production: a case study |
author |
Brandenburg, Cristine |
author_facet |
Brandenburg, Cristine Monte, Rayane Sales Fialho, Lia Machado Fiuza |
author_role |
author |
author2 |
Monte, Rayane Sales Fialho, Lia Machado Fiuza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brandenburg, Cristine Monte, Rayane Sales Fialho, Lia Machado Fiuza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Índice de citação Avaliação de periódicos Qualis Capes Produção acadêmica Citation index Evaluation of journals Qualis Capes Academic production |
topic |
Índice de citação Avaliação de periódicos Qualis Capes Produção acadêmica Citation index Evaluation of journals Qualis Capes Academic production |
description |
The production of graduate teachers in Brazil is measured at the expense of the Qualis assigned to the scientific journal in which their research is conducted. However, in the current years, there are rumors that this evaluation stop is conducted through the Qualis assigned by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) to be developed through the researcher's citation index. This article aims to analyze how this new methodology can impact on the individual evaluation of a researcher linked to graduate studies who has a maximum score in the production item. With a case study type study, we started from the reality of a single teacher, Lia Machado Fiuza Fialho, to perform the state of the art of production on Google Scholar. This methodology made it possible to collect publications and their respective citations. It was concluded that a good number of publications in journals rated A in Qualis Capes do not necessarily reflect a considerable number of citations. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4624 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4624 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4624/10281 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cristine Brandenburg, Rayane Sales Monte http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cristine Brandenburg, Rayane Sales Monte http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 1 No. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-16 Enseñar en perspectivas; Vol. 1 Núm. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-16 Ensino em Perspectivas; v. 1 n. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-16 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213949789601792 |