Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
DOI: | 10.26512/lc.v22i48.4921 |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4921 |
Resumo: | This paper presents considerations about the teaching of psychology for educators and was based on a teaching-research project developed within the discipline Psicologia da Educação, taught in the Bachelor of Humanities, at Federal University of Jequitinhonha and Mucuri Valeys (Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, UFVJM), Estate of Minas Gerais, Brazil. The main objective of the proposal was to combine the use of different digital technologies to enhance the teachinglearning process during the course. Theory and practice are both prioritized in the process and the Moodle VLE was fundamental for achieving the objectives. Data were collected from semi-structured individual interviews and analyzed with the support of the phenomenological-comprehensive research perspective. Among the results achieved, there is the fact that digital inclusion is still far from becoming reality for some regions and segments of the population, finding that has implications for educational and social inclusion of the subjects studied. |
id |
UNB-32_34b9c78b693eb60398d3c8fb89e19c66 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4921 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
spelling |
Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexõesTecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza de la psicología para los educadores: reflexionesTecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexõesEnsino de psicologiaFormação de professoresNovas tecnologiasInclusão digital e socialPsicología de la enseñanzaFormación docenteNuevas tecnologíasInclusión digital y socialPsychology teachingTeacher trainingNew TechnologiesDigital and social inclusionThis paper presents considerations about the teaching of psychology for educators and was based on a teaching-research project developed within the discipline Psicologia da Educação, taught in the Bachelor of Humanities, at Federal University of Jequitinhonha and Mucuri Valeys (Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, UFVJM), Estate of Minas Gerais, Brazil. The main objective of the proposal was to combine the use of different digital technologies to enhance the teachinglearning process during the course. Theory and practice are both prioritized in the process and the Moodle VLE was fundamental for achieving the objectives. Data were collected from semi-structured individual interviews and analyzed with the support of the phenomenological-comprehensive research perspective. Among the results achieved, there is the fact that digital inclusion is still far from becoming reality for some regions and segments of the population, finding that has implications for educational and social inclusion of the subjects studied.Este artículo presenta consideraciones acerca de la enseñanza de la psicología para los educadores y se basó en un proyecto docente e investigadora desarrollada dentro de la disciplina de psicología de la educación que se imparte en la Licenciatura de Humanidades en la Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, UFVJM, Minas Gerais . El principal objetivo de la propuesta era combinar el uso de diferentes tecnologías digitales para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje del plan de estudios del curso. Fue dado prioridad en el proceso el binomio teoríapráctica y el Moodle VLE fue de fundamental importancia para el logro de los objetivos. Los datos se obtuvieron de entrevistas individuales semiestructuradas y analizados con el apoyo de la perspectiva de la investigación fenomenológicacompreensiva. Entre los resultados obtenidos, se encuentra el hecho de que la inclusión digital aún está lejos de convertirse en realidad para algunas regiones y sectores de la población, hallazgo que tiene implicaciones para la inclusión educativa y social de los sujetos estudiados.Este texto apresenta ponderações sobre o ensino de psicologia para educadores e baseou-se num projeto de ensino e pesquisa desenvolvido no âmbito da disciplina Psicologia da Educação, ministrada no Bacharelado em Humanidades da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), Minas Gerais. O objetivo central da proposta foi o de conjugar o uso de diferentes tecnologias digitais para potencializar o processo de ensino-aprendizagem do conteúdo programático da disciplina. Priorizou-se no processo o binômio teoriaprática e o AVA Moodle foi de fundamental importância para a concretização dos objetivos propostos. Os dados foram colhidos a partir de entrevistas individuais semiestruturadas e analisados com o suporte da perspectiva fenomenológicocompreensiva de pesquisa. Dentre os resultados alcançados, destaca-se o fato de que a inclusão digital ainda se encontra longe de se tornar realidade para determinadas regiões e segmentos da população brasileira, constatação que tem implicações na inclusão escolar e social dos sujeitos estudados.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/492110.26512/lc.v22i48.4921Linhas Críticas; Vol. 22 No. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 480-497Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 480-497Linhas Críticas; v. 22 n. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 480-4971981-04311516-489610.26512/lc.v22i48reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4921/4477Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Rita de CássiaDamascena, Daniela Marx2021-09-28T13:43:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4921Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-28T13:43:25Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões Tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza de la psicología para los educadores: reflexiones Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões |
title |
Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões |
spellingShingle |
Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões Vieira, Rita de Cássia Ensino de psicologia Formação de professores Novas tecnologias Inclusão digital e social Psicología de la enseñanza Formación docente Nuevas tecnologías Inclusión digital y social Psychology teaching Teacher training New Technologies Digital and social inclusion Vieira, Rita de Cássia Ensino de psicologia Formação de professores Novas tecnologias Inclusão digital e social Psicología de la enseñanza Formación docente Nuevas tecnologías Inclusión digital y social Psychology teaching Teacher training New Technologies Digital and social inclusion |
title_short |
Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões |
title_full |
Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões |
title_fullStr |
Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões |
title_full_unstemmed |
Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões |
title_sort |
Tecnologias de informação e comunicação no ensino de psicologia para educadores: reflexões |
author |
Vieira, Rita de Cássia |
author_facet |
Vieira, Rita de Cássia Vieira, Rita de Cássia Damascena, Daniela Marx Damascena, Daniela Marx |
author_role |
author |
author2 |
Damascena, Daniela Marx |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Rita de Cássia Damascena, Daniela Marx |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de psicologia Formação de professores Novas tecnologias Inclusão digital e social Psicología de la enseñanza Formación docente Nuevas tecnologías Inclusión digital y social Psychology teaching Teacher training New Technologies Digital and social inclusion |
topic |
Ensino de psicologia Formação de professores Novas tecnologias Inclusão digital e social Psicología de la enseñanza Formación docente Nuevas tecnologías Inclusión digital y social Psychology teaching Teacher training New Technologies Digital and social inclusion |
description |
This paper presents considerations about the teaching of psychology for educators and was based on a teaching-research project developed within the discipline Psicologia da Educação, taught in the Bachelor of Humanities, at Federal University of Jequitinhonha and Mucuri Valeys (Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, UFVJM), Estate of Minas Gerais, Brazil. The main objective of the proposal was to combine the use of different digital technologies to enhance the teachinglearning process during the course. Theory and practice are both prioritized in the process and the Moodle VLE was fundamental for achieving the objectives. Data were collected from semi-structured individual interviews and analyzed with the support of the phenomenological-comprehensive research perspective. Among the results achieved, there is the fact that digital inclusion is still far from becoming reality for some regions and segments of the population, finding that has implications for educational and social inclusion of the subjects studied. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-02-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4921 10.26512/lc.v22i48.4921 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4921 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v22i48.4921 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4921/4477 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 22 No. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 480-497 Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 480-497 Linhas Críticas; v. 22 n. 48 (2016): Educação do Campo e Indígena; 480-497 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v22i48 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1822178787445440512 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26512/lc.v22i48.4921 |