Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simões, Willian
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759
Resumo: This article analyzes the impacts of high school student’s participation in occupations in public schools that took place in Santa Catarina, in 2016, in their reconstitution as political subjects. In particular, occupied schools in western Santa Catarina. Methodologically, it comprised conversation circles and semi-structured interviews with young people self-denominated occupiers. Based on an interdisciplinary theoretical-conceptual approach, we will argue that these occupations were marked by experiences of (self) political formation and resistance by the occupiers in defense of public education.
id UNB-32_358489b72b05d5fd4aa845d4db9e1d1a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36759
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formationOcupaciones secundarias en Santa Catarina: experiencia y (auto)formación políticaOcupações secundaristas em Santa Catarina: experiência e (auto)formação políticaJuventudeMovimento EstudantilOcupação da escolaFormação políticaJuventudMovimiento estudiantilOcupación escolarFormación políticaYouthStudent MovementSchool occupationPolitical formationThis article analyzes the impacts of high school student’s participation in occupations in public schools that took place in Santa Catarina, in 2016, in their reconstitution as political subjects. In particular, occupied schools in western Santa Catarina. Methodologically, it comprised conversation circles and semi-structured interviews with young people self-denominated occupiers. Based on an interdisciplinary theoretical-conceptual approach, we will argue that these occupations were marked by experiences of (self) political formation and resistance by the occupiers in defense of public education.Este artículo analiza los impactos de la participación de los estudiantes de secundaria en ocupaciones de escuelas públicas en Santa Catarina, en 2016, en su reconstitución como sujetos políticos. En particular, escuelas ocupadas en la región oeste de Santa Catarina. Metodológicamente, se compuso de círculos de conversación y entrevistas semiestructuradas con jóvenes autoproclamados “ocupas”. Con base en un enfoque teórico-conceptual interdisciplinario, argumentaremos que estas ocupaciones estuvieron marcadas por experiencias de (auto)formación política y de resistencia de las/los “ocupas” en defensa de la educación pública.O presente artigo analisa impactos das participações de secundaristas nas ocupações em escolas públicas ocorridas em Santa Catarina, ano de 2016, na sua reconstituição como sujeitos políticos. Em particular, escolas ocupadas no oeste catarinense. Metodologicamente, compreendeu rodas de conversa e entrevistas semiestruturadas com jovens autodenominadas/os ocupas. A partir de um aporte teórico-conceitual interdisciplinar, argumentaremos que estas ocupações foram marcadas por experiências de (auto)formação política e resistência das/dos ocupas em defesa da educação pública.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3675910.26512/lc.v27.2021.36759Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36759Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36759Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e367591981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/29544https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/29545https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/29546https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/30381Copyright (c) 2021 Willian Simõeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSimões, Willian2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36759Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation
Ocupaciones secundarias en Santa Catarina: experiencia y (auto)formación política
Ocupações secundaristas em Santa Catarina: experiência e (auto)formação política
title Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation
spellingShingle Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation
Simões, Willian
Juventude
Movimento Estudantil
Ocupação da escola
Formação política
Juventud
Movimiento estudiantil
Ocupación escolar
Formación política
Youth
Student Movement
School occupation
Political formation
title_short Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation
title_full Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation
title_fullStr Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation
title_full_unstemmed Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation
title_sort Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation
author Simões, Willian
author_facet Simões, Willian
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Simões, Willian
dc.subject.por.fl_str_mv Juventude
Movimento Estudantil
Ocupação da escola
Formação política
Juventud
Movimiento estudiantil
Ocupación escolar
Formación política
Youth
Student Movement
School occupation
Political formation
topic Juventude
Movimento Estudantil
Ocupação da escola
Formação política
Juventud
Movimiento estudiantil
Ocupación escolar
Formación política
Youth
Student Movement
School occupation
Political formation
description This article analyzes the impacts of high school student’s participation in occupations in public schools that took place in Santa Catarina, in 2016, in their reconstitution as political subjects. In particular, occupied schools in western Santa Catarina. Methodologically, it comprised conversation circles and semi-structured interviews with young people self-denominated occupiers. Based on an interdisciplinary theoretical-conceptual approach, we will argue that these occupations were marked by experiences of (self) political formation and resistance by the occupiers in defense of public education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759
10.26512/lc.v27.2021.36759
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759
identifier_str_mv 10.26512/lc.v27.2021.36759
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/29544
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/29545
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/29546
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/30381
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Willian Simões
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Willian Simões
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36759
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36759
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36759
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309288410775552