Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759 |
Resumo: | This article analyzes the impacts of high school student’s participation in occupations in public schools that took place in Santa Catarina, in 2016, in their reconstitution as political subjects. In particular, occupied schools in western Santa Catarina. Methodologically, it comprised conversation circles and semi-structured interviews with young people self-denominated occupiers. Based on an interdisciplinary theoretical-conceptual approach, we will argue that these occupations were marked by experiences of (self) political formation and resistance by the occupiers in defense of public education. |
id |
UNB-32_358489b72b05d5fd4aa845d4db9e1d1a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36759 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formationOcupaciones secundarias en Santa Catarina: experiencia y (auto)formación políticaOcupações secundaristas em Santa Catarina: experiência e (auto)formação políticaJuventudeMovimento EstudantilOcupação da escolaFormação políticaJuventudMovimiento estudiantilOcupación escolarFormación políticaYouthStudent MovementSchool occupationPolitical formationThis article analyzes the impacts of high school student’s participation in occupations in public schools that took place in Santa Catarina, in 2016, in their reconstitution as political subjects. In particular, occupied schools in western Santa Catarina. Methodologically, it comprised conversation circles and semi-structured interviews with young people self-denominated occupiers. Based on an interdisciplinary theoretical-conceptual approach, we will argue that these occupations were marked by experiences of (self) political formation and resistance by the occupiers in defense of public education.Este artículo analiza los impactos de la participación de los estudiantes de secundaria en ocupaciones de escuelas públicas en Santa Catarina, en 2016, en su reconstitución como sujetos políticos. En particular, escuelas ocupadas en la región oeste de Santa Catarina. Metodológicamente, se compuso de círculos de conversación y entrevistas semiestructuradas con jóvenes autoproclamados “ocupas”. Con base en un enfoque teórico-conceptual interdisciplinario, argumentaremos que estas ocupaciones estuvieron marcadas por experiencias de (auto)formación política y de resistencia de las/los “ocupas” en defensa de la educación pública.O presente artigo analisa impactos das participações de secundaristas nas ocupações em escolas públicas ocorridas em Santa Catarina, ano de 2016, na sua reconstituição como sujeitos políticos. Em particular, escolas ocupadas no oeste catarinense. Metodologicamente, compreendeu rodas de conversa e entrevistas semiestruturadas com jovens autodenominadas/os ocupas. A partir de um aporte teórico-conceitual interdisciplinar, argumentaremos que estas ocupações foram marcadas por experiências de (auto)formação política e resistência das/dos ocupas em defesa da educação pública.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3675910.26512/lc.v27.2021.36759Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36759Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36759Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e367591981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/29544https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/29545https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/29546https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/30381Copyright (c) 2021 Willian Simõeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSimões, Willian2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36759Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation Ocupaciones secundarias en Santa Catarina: experiencia y (auto)formación política Ocupações secundaristas em Santa Catarina: experiência e (auto)formação política |
title |
Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation |
spellingShingle |
Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation Simões, Willian Juventude Movimento Estudantil Ocupação da escola Formação política Juventud Movimiento estudiantil Ocupación escolar Formación política Youth Student Movement School occupation Political formation |
title_short |
Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation |
title_full |
Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation |
title_fullStr |
Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation |
title_full_unstemmed |
Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation |
title_sort |
Secondary occupations in Santa Catarina: experience and political (self)formation |
author |
Simões, Willian |
author_facet |
Simões, Willian |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Simões, Willian |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Juventude Movimento Estudantil Ocupação da escola Formação política Juventud Movimiento estudiantil Ocupación escolar Formación política Youth Student Movement School occupation Political formation |
topic |
Juventude Movimento Estudantil Ocupação da escola Formação política Juventud Movimiento estudiantil Ocupación escolar Formación política Youth Student Movement School occupation Political formation |
description |
This article analyzes the impacts of high school student’s participation in occupations in public schools that took place in Santa Catarina, in 2016, in their reconstitution as political subjects. In particular, occupied schools in western Santa Catarina. Methodologically, it comprised conversation circles and semi-structured interviews with young people self-denominated occupiers. Based on an interdisciplinary theoretical-conceptual approach, we will argue that these occupations were marked by experiences of (self) political formation and resistance by the occupiers in defense of public education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759 10.26512/lc.v27.2021.36759 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v27.2021.36759 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/29544 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/29545 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/29546 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36759/30381 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Willian Simões http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Willian Simões http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36759 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36759 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36759 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288410775552 |