Art in human development: overcoming preconceptions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Maria Flávia Silveira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5015
Resumo: It starts with the analysis of the conceptions of students from different undergraduate and of education and music education professionals on the importance of art in the formation of individuals and the school's role in this process. It is based, then, on the historical and cultural perspective of psychology, especially in Lev Semionovich Vygotsky’s studies and also in the hungarian philosopher Georg Lukacs’ thought to search the theoretical and methodological resources needed to overcome limiting ideas ”“ such as gift and innate talent ”“ that even today, postulate art as privilege of few.
id UNB-32_40662df2d57b0ee526087b20a5de30d7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5015
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Art in human development: overcoming preconceptionsEl arte en la formación del individuo: superar los prejuiciosL’art dans la formation de l’individu : au-delà des préjugés.A arte na formação do indivíduo: superando preconceitosConcepções de arteEnsino de arteConcepciones del arteLa enseñanza del arteConceptions of artartTeaching artIt starts with the analysis of the conceptions of students from different undergraduate and of education and music education professionals on the importance of art in the formation of individuals and the school's role in this process. It is based, then, on the historical and cultural perspective of psychology, especially in Lev Semionovich Vygotsky’s studies and also in the hungarian philosopher Georg Lukacs’ thought to search the theoretical and methodological resources needed to overcome limiting ideas ”“ such as gift and innate talent ”“ that even today, postulate art as privilege of few.Se inicia con el análisis de las concepciones de estudiantes de diferentes grados y de profesionales de la educación y de la educación musical en la importancia del arte en la formación del individuo y el papel de la escuela en este proceso. Se basa, entonces, en la perspectiva histórica y cultural de la psicología, especialmente en los estudios de Lev Semiónovich Vygotski y también en el pensamiento del filósofo húngaro Georg Lukács para buscar los recursos teóricos y metodológicos necesarios a superación de las ideas limitantes ”“ como regalo y el talento innato ”“ que aún hoy, postulan el arte como un privilegio de pocos.On part de l’analyse de la manière dont des élèves de différents parcours de licence et masterainsi que différents professionnels de l’éducation et de l’éducation musicale perçoivent l’importance de l’art dans la formation des individus et le rôle de l’école dans cette démarche d’apprentissage. Nous nous sommes par conséquent basés sur une perspective historico-culturelle de la psychologie, et en particulier sur les écritsde Lev Semionovich Vigotskiainsi que sur la pensée du philosophe hongrois Georg Lukács afin de rechercher les ressources théoriques et méthodologiques nécessaires au dépassement d’idées limitées ”“ comme celles de don et de talent innés ”“ qui, encore aujourd’hui, présentent l’art comme un privilège réservé à un groupe restreint de personnes.Parte-se da análise das concepções de alunos de diferentes licenciaturas e de profissionais da educação e da educação musical sobre a importância da arte na formação dos indivíduos e o papel da escola nesse processo. Fundamentase, então, na perspectiva histórico-cultural da psicologia, sobretudo nos estudos de Lev Semionovich Vigotski e, também, no pensamento do filósofo húngaro Georg Lukács para buscar os recursos teóricos e metodológicos necessários à superação de ideias limitadoras - como as de dom e talento inato - que, ainda nos dias de hoje, postulam a arte como privilégio de poucos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/501510.26512/lc.v22i49.5015Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 727-743Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 727-743Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 727-7431981-04311516-489610.26512/lc.v22i49reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5015/4557Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Maria Flávia Silveira2021-09-27T23:24:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5015Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-27T23:24:09Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Art in human development: overcoming preconceptions
El arte en la formación del individuo: superar los prejuicios
L’art dans la formation de l’individu : au-delà des préjugés.
A arte na formação do indivíduo: superando preconceitos
title Art in human development: overcoming preconceptions
spellingShingle Art in human development: overcoming preconceptions
Barbosa, Maria Flávia Silveira
Concepções de arte
Ensino de arte
Concepciones del arte
La enseñanza del arte
Conceptions of art
artTeaching art
title_short Art in human development: overcoming preconceptions
title_full Art in human development: overcoming preconceptions
title_fullStr Art in human development: overcoming preconceptions
title_full_unstemmed Art in human development: overcoming preconceptions
title_sort Art in human development: overcoming preconceptions
author Barbosa, Maria Flávia Silveira
author_facet Barbosa, Maria Flávia Silveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Maria Flávia Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Concepções de arte
Ensino de arte
Concepciones del arte
La enseñanza del arte
Conceptions of art
artTeaching art
topic Concepções de arte
Ensino de arte
Concepciones del arte
La enseñanza del arte
Conceptions of art
artTeaching art
description It starts with the analysis of the conceptions of students from different undergraduate and of education and music education professionals on the importance of art in the formation of individuals and the school's role in this process. It is based, then, on the historical and cultural perspective of psychology, especially in Lev Semionovich Vygotsky’s studies and also in the hungarian philosopher Georg Lukacs’ thought to search the theoretical and methodological resources needed to overcome limiting ideas ”“ such as gift and innate talent ”“ that even today, postulate art as privilege of few.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5015
10.26512/lc.v22i49.5015
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5015
identifier_str_mv 10.26512/lc.v22i49.5015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5015/4557
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 727-743
Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 727-743
Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 727-743
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v22i49
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286833717248