Art in human development: overcoming preconceptions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5015 |
Resumo: | It starts with the analysis of the conceptions of students from different undergraduate and of education and music education professionals on the importance of art in the formation of individuals and the school's role in this process. It is based, then, on the historical and cultural perspective of psychology, especially in Lev Semionovich Vygotsky’s studies and also in the hungarian philosopher Georg Lukacs’ thought to search the theoretical and methodological resources needed to overcome limiting ideas ”“ such as gift and innate talent ”“ that even today, postulate art as privilege of few. |
id |
UNB-32_40662df2d57b0ee526087b20a5de30d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5015 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Art in human development: overcoming preconceptionsEl arte en la formación del individuo: superar los prejuiciosL’art dans la formation de l’individu : au-delà des préjugés.A arte na formação do indivíduo: superando preconceitosConcepções de arteEnsino de arteConcepciones del arteLa enseñanza del arteConceptions of artartTeaching artIt starts with the analysis of the conceptions of students from different undergraduate and of education and music education professionals on the importance of art in the formation of individuals and the school's role in this process. It is based, then, on the historical and cultural perspective of psychology, especially in Lev Semionovich Vygotsky’s studies and also in the hungarian philosopher Georg Lukacs’ thought to search the theoretical and methodological resources needed to overcome limiting ideas ”“ such as gift and innate talent ”“ that even today, postulate art as privilege of few.Se inicia con el análisis de las concepciones de estudiantes de diferentes grados y de profesionales de la educación y de la educación musical en la importancia del arte en la formación del individuo y el papel de la escuela en este proceso. Se basa, entonces, en la perspectiva histórica y cultural de la psicología, especialmente en los estudios de Lev Semiónovich Vygotski y también en el pensamiento del filósofo húngaro Georg Lukács para buscar los recursos teóricos y metodológicos necesarios a superación de las ideas limitantes ”“ como regalo y el talento innato ”“ que aún hoy, postulan el arte como un privilegio de pocos.On part de l’analyse de la manière dont des élèves de différents parcours de licence et masterainsi que différents professionnels de l’éducation et de l’éducation musicale perçoivent l’importance de l’art dans la formation des individus et le rôle de l’école dans cette démarche d’apprentissage. Nous nous sommes par conséquent basés sur une perspective historico-culturelle de la psychologie, et en particulier sur les écritsde Lev Semionovich Vigotskiainsi que sur la pensée du philosophe hongrois Georg Lukács afin de rechercher les ressources théoriques et méthodologiques nécessaires au dépassement d’idées limitées ”“ comme celles de don et de talent innés ”“ qui, encore aujourd’hui, présentent l’art comme un privilège réservé à un groupe restreint de personnes.Parte-se da análise das concepções de alunos de diferentes licenciaturas e de profissionais da educação e da educação musical sobre a importância da arte na formação dos indivíduos e o papel da escola nesse processo. Fundamentase, então, na perspectiva histórico-cultural da psicologia, sobretudo nos estudos de Lev Semionovich Vigotski e, também, no pensamento do filósofo húngaro Georg Lukács para buscar os recursos teóricos e metodológicos necessários à superação de ideias limitadoras - como as de dom e talento inato - que, ainda nos dias de hoje, postulam a arte como privilégio de poucos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/501510.26512/lc.v22i49.5015Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 727-743Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 727-743Linhas Críticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 727-7431981-04311516-489610.26512/lc.v22i49reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5015/4557Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Maria Flávia Silveira2021-09-27T23:24:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5015Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-27T23:24:09Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Art in human development: overcoming preconceptions El arte en la formación del individuo: superar los prejuicios L’art dans la formation de l’individu : au-delà des préjugés. A arte na formação do indivíduo: superando preconceitos |
title |
Art in human development: overcoming preconceptions |
spellingShingle |
Art in human development: overcoming preconceptions Barbosa, Maria Flávia Silveira Concepções de arte Ensino de arte Concepciones del arte La enseñanza del arte Conceptions of art artTeaching art |
title_short |
Art in human development: overcoming preconceptions |
title_full |
Art in human development: overcoming preconceptions |
title_fullStr |
Art in human development: overcoming preconceptions |
title_full_unstemmed |
Art in human development: overcoming preconceptions |
title_sort |
Art in human development: overcoming preconceptions |
author |
Barbosa, Maria Flávia Silveira |
author_facet |
Barbosa, Maria Flávia Silveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Maria Flávia Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Concepções de arte Ensino de arte Concepciones del arte La enseñanza del arte Conceptions of art artTeaching art |
topic |
Concepções de arte Ensino de arte Concepciones del arte La enseñanza del arte Conceptions of art artTeaching art |
description |
It starts with the analysis of the conceptions of students from different undergraduate and of education and music education professionals on the importance of art in the formation of individuals and the school's role in this process. It is based, then, on the historical and cultural perspective of psychology, especially in Lev Semionovich Vygotsky’s studies and also in the hungarian philosopher Georg Lukacs’ thought to search the theoretical and methodological resources needed to overcome limiting ideas ”“ such as gift and innate talent ”“ that even today, postulate art as privilege of few. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5015 10.26512/lc.v22i49.5015 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5015 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v22i49.5015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5015/4557 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 727-743 Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 727-743 Linhas Críticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 727-743 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v22i49 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286833717248 |