ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165 |
Resumo: | Art in capitalism is not only an esthetic expression, but also a commodity, several times reducing the masterpiece to a product. However, art also can contribute, dialectically, in the sensibility field, to an emancipatory development, when it preserves its intrinsic characteristic of sign of the spiritual development typical of the modern civilization. Based on the criticism about the appropriation of art for commercial purposes, this article aims an artistic education at school that broadens students’ esthetic references. Moreover, it leads to developing their greatest abilities to human emancipation, therefore, in the scope of the theoretical framework of historical and dialectical materialism. This text is part of the results of a master's research. |
id |
UNESP-7_ff911d901234cf9850dce9c70ec2f00e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13165 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOLARTE EN LA ESCUELA BÁSICAA ARTE COMO DISCIPLINA EPISTÊMICA NO ENSINO BÁSICOArteMercantilização da ArteEnsino de ArteArtCommoditization of ArtTeaching of ArtArteMercantilización del arteEnseñanza del arteArt in capitalism is not only an esthetic expression, but also a commodity, several times reducing the masterpiece to a product. However, art also can contribute, dialectically, in the sensibility field, to an emancipatory development, when it preserves its intrinsic characteristic of sign of the spiritual development typical of the modern civilization. Based on the criticism about the appropriation of art for commercial purposes, this article aims an artistic education at school that broadens students’ esthetic references. Moreover, it leads to developing their greatest abilities to human emancipation, therefore, in the scope of the theoretical framework of historical and dialectical materialism. This text is part of the results of a master's research.El arte en el capitalismo no es solamente una expresión estética, sino también una mercadoría, lo que inviabiliza su carácter emancipador, confundiendo la libre expresión estética con un producto designado al mercado. El arte contribuí, dialíticamente, en el ámbito de la sensibilidad, para una formación emancipadora, cuando conserva su característica intrínseca de la actividad cultural para el desarrollo de la sensibilidad de la civilización humana. El artículo hace una crítica al entendimiento del arte como una mercadoría. A partir de esta concepción de Arte, el texto presenta reflexiones sobre la práctica de enseñanza del arte en la educación escolar. Propone la superación de una concepción mercantilizada del arte, apuntando para una enseñanza que amplía las referencias estéticas del estudiante, con el objetivo de desarrollar sus máximas capacidades, produciendo el horizonte da la emancipación humana, por tanto, en el marco del referencial teórico del materialismo histórico y dialéctico. Este texto es parte de una investigación de maestría.A arte no capitalismo não é apenas uma expressão estética, mas tambem mercadoria, muitas vezes, reduzindo a obra de arte a mero produto ou interesses materiais de dominação histórica. Mas a arte também pode contribuir, dialeticamente, no âmbito da sensibilidade, para uma formação emancipadora, quando conserva sua característica intrínseca de signo do desenvolvimento espiritual da civilização. A partir da crítica à apropriação da arte com fins mercantis, o texto propõe uma formação artística na escola, que amplie as referências estéticas dos alunos, com vistas ao desenvolvimento de suas máximas capacidades e a produção para a emancipação humana, portanto, no âmbito do referencial teórico do materialismo histórico e dialético. Este texto é parte dos resultados de uma pesquisa de mestrado.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1316510.18675/1981-8106.vol29.n61.p287-304Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 287-304Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 287-304Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 287-3041981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165/11226https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165/11227https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165/11209Castro, UelintonCosta, Aurea de CarvalhoPaes, Paulo Cesar Duarteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-01-23T11:59:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13165Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL ARTE EN LA ESCUELA BÁSICA A ARTE COMO DISCIPLINA EPISTÊMICA NO ENSINO BÁSICO |
title |
ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL |
spellingShingle |
ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL Castro, Uelinton Arte Mercantilização da Arte Ensino de Arte Art Commoditization of Art Teaching of Art Arte Mercantilización del arte Enseñanza del arte |
title_short |
ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL |
title_full |
ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL |
title_fullStr |
ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL |
title_full_unstemmed |
ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL |
title_sort |
ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL |
author |
Castro, Uelinton |
author_facet |
Castro, Uelinton Costa, Aurea de Carvalho Paes, Paulo Cesar Duarte |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Aurea de Carvalho Paes, Paulo Cesar Duarte |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Uelinton Costa, Aurea de Carvalho Paes, Paulo Cesar Duarte |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte Mercantilização da Arte Ensino de Arte Art Commoditization of Art Teaching of Art Arte Mercantilización del arte Enseñanza del arte |
topic |
Arte Mercantilização da Arte Ensino de Arte Art Commoditization of Art Teaching of Art Arte Mercantilización del arte Enseñanza del arte |
description |
Art in capitalism is not only an esthetic expression, but also a commodity, several times reducing the masterpiece to a product. However, art also can contribute, dialectically, in the sensibility field, to an emancipatory development, when it preserves its intrinsic characteristic of sign of the spiritual development typical of the modern civilization. Based on the criticism about the appropriation of art for commercial purposes, this article aims an artistic education at school that broadens students’ esthetic references. Moreover, it leads to developing their greatest abilities to human emancipation, therefore, in the scope of the theoretical framework of historical and dialectical materialism. This text is part of the results of a master's research. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165 10.18675/1981-8106.vol29.n61.p287-304 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol29.n61.p287-304 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165/11226 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165/11227 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165/11209 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 287-304 Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 287-304 Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 287-304 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813006819328 |