ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Uelinton
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Costa, Aurea de Carvalho, Paes, Paulo Cesar Duarte
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165
Resumo: Art in capitalism is not only an esthetic expression, but also a commodity, several times reducing the masterpiece to a product. However, art also can contribute, dialectically, in the sensibility field, to an emancipatory development, when it preserves its intrinsic characteristic of sign of the spiritual development typical of the modern civilization. Based on the criticism about the appropriation of art for commercial purposes, this article aims an artistic education at school that broadens students’ esthetic references. Moreover, it leads to developing their greatest abilities to human emancipation, therefore, in the scope of the theoretical framework of historical and dialectical materialism. This text is part of the results of a master's research.
id UNESP-7_ff911d901234cf9850dce9c70ec2f00e
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13165
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOLARTE EN LA ESCUELA BÁSICAA ARTE COMO DISCIPLINA EPISTÊMICA NO ENSINO BÁSICOArteMercantilização da ArteEnsino de ArteArtCommoditization of ArtTeaching of ArtArteMercantilización del arteEnseñanza del arteArt in capitalism is not only an esthetic expression, but also a commodity, several times reducing the masterpiece to a product. However, art also can contribute, dialectically, in the sensibility field, to an emancipatory development, when it preserves its intrinsic characteristic of sign of the spiritual development typical of the modern civilization. Based on the criticism about the appropriation of art for commercial purposes, this article aims an artistic education at school that broadens students’ esthetic references. Moreover, it leads to developing their greatest abilities to human emancipation, therefore, in the scope of the theoretical framework of historical and dialectical materialism. This text is part of the results of a master's research.El arte en el capitalismo no es solamente una expresión estética, sino también una mercadoría, lo que inviabiliza su carácter emancipador, confundiendo la libre expresión estética con un producto designado al mercado. El arte contribuí, dialíticamente, en el ámbito de la sensibilidad, para una formación emancipadora, cuando conserva su característica intrínseca de la actividad cultural para el desarrollo de la sensibilidad de la civilización humana. El artículo hace una crítica al entendimiento del arte como una mercadoría. A partir de esta concepción de Arte, el texto presenta reflexiones sobre la práctica de enseñanza del arte en la educación escolar. Propone la superación de una concepción mercantilizada del arte, apuntando para una enseñanza que amplía las referencias estéticas del estudiante, con el objetivo de desarrollar sus máximas capacidades, produciendo el horizonte da la emancipación humana, por tanto, en el marco del referencial teórico del materialismo histórico y dialéctico. Este texto es parte de una investigación de maestría.A arte no capitalismo não é apenas uma expressão estética, mas tambem mercadoria, muitas vezes, reduzindo a obra de arte a mero produto ou interesses materiais de dominação histórica. Mas a arte também pode contribuir, dialeticamente, no âmbito da sensibilidade, para uma formação emancipadora, quando conserva sua característica intrínseca de signo do desenvolvimento espiritual da civilização. A partir da crítica à apropriação da arte com fins mercantis, o texto propõe uma formação artística na escola, que amplie as referências estéticas dos alunos, com vistas ao desenvolvimento de suas máximas capacidades e a produção para a emancipação humana, portanto, no âmbito do referencial teórico do materialismo histórico e dialético. Este texto é parte dos resultados de uma pesquisa de mestrado.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1316510.18675/1981-8106.vol29.n61.p287-304Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 287-304Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 287-304Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 287-3041981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165/11226https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165/11227https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165/11209Castro, UelintonCosta, Aurea de CarvalhoPaes, Paulo Cesar Duarteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-01-23T11:59:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13165Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL
ARTE EN LA ESCUELA BÁSICA
A ARTE COMO DISCIPLINA EPISTÊMICA NO ENSINO BÁSICO
title ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL
spellingShingle ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL
Castro, Uelinton
Arte
Mercantilização da Arte
Ensino de Arte
Art
Commoditization of Art
Teaching of Art
Arte
Mercantilización del arte
Enseñanza del arte
title_short ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL
title_full ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL
title_fullStr ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL
title_full_unstemmed ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL
title_sort ART AS AN EPISTEMIC SUBJECT IN BASIC SCHOOL
author Castro, Uelinton
author_facet Castro, Uelinton
Costa, Aurea de Carvalho
Paes, Paulo Cesar Duarte
author_role author
author2 Costa, Aurea de Carvalho
Paes, Paulo Cesar Duarte
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Uelinton
Costa, Aurea de Carvalho
Paes, Paulo Cesar Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv Arte
Mercantilização da Arte
Ensino de Arte
Art
Commoditization of Art
Teaching of Art
Arte
Mercantilización del arte
Enseñanza del arte
topic Arte
Mercantilização da Arte
Ensino de Arte
Art
Commoditization of Art
Teaching of Art
Arte
Mercantilización del arte
Enseñanza del arte
description Art in capitalism is not only an esthetic expression, but also a commodity, several times reducing the masterpiece to a product. However, art also can contribute, dialectically, in the sensibility field, to an emancipatory development, when it preserves its intrinsic characteristic of sign of the spiritual development typical of the modern civilization. Based on the criticism about the appropriation of art for commercial purposes, this article aims an artistic education at school that broadens students’ esthetic references. Moreover, it leads to developing their greatest abilities to human emancipation, therefore, in the scope of the theoretical framework of historical and dialectical materialism. This text is part of the results of a master's research.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165
10.18675/1981-8106.vol29.n61.p287-304
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol29.n61.p287-304
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165/11226
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165/11227
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13165/11209
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 287-304
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 287-304
Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 287-304
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813006819328