Docência, tecnologias e sociedade neoliberal: um diálogo com o professor Acir Mário Karwoski

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves de Oliveira, Evandro Salvador
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cunha Neto, Júlio Henrique, Carivaldo de Miranda Neto, Henrique, Cecílio, Sálua
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26484
Resumo: In this interview the theme involving education, technologies and neoliberal society is the central point of discussion and reflection. The purpose is to raise questions about the controversial relations between education and technologies in society driven by global capitalism and neoliberalism, and their effects on the production of subjectivities. Dialogue on this theme is very exciting because, when looking from other dimensions (critical and dialectical perspective), it is possible to deconstruct aspects established in academia with points and counterpoints that provide criticism and debate. To deepen this field of knowledge, the teacher Acir Mário Karwoski (A. M. K.) was interviewed, who stands out on the national scene for his legacies and countless scientific productions.
id UNB-32_4086f019bd42a9ed54071c81cce21a46
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26484
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Docência, tecnologias e sociedade neoliberal: um diálogo com o professor Acir Mário KarwoskiEducaçãoSociedade neoliberalMídias e tecnologiaSubjetividadesIn this interview the theme involving education, technologies and neoliberal society is the central point of discussion and reflection. The purpose is to raise questions about the controversial relations between education and technologies in society driven by global capitalism and neoliberalism, and their effects on the production of subjectivities. Dialogue on this theme is very exciting because, when looking from other dimensions (critical and dialectical perspective), it is possible to deconstruct aspects established in academia with points and counterpoints that provide criticism and debate. To deepen this field of knowledge, the teacher Acir Mário Karwoski (A. M. K.) was interviewed, who stands out on the national scene for his legacies and countless scientific productions.En esta entrevista, el tema de la educación, las tecnologías y la sociedad neoliberal es el punto central de discusión y reflexión. El propósito es plantear preguntas sobre las controvertidas relaciones entre educación y tecnologías en la sociedad impulsadas por el capitalismo global y el neoliberalismo, y sus efectos en la producción de subjetividades. El diálogo sobre este tema es muy emocionante porque, al mirar desde otras dimensiones (perspectiva crítica y dialéctica), es posible deconstruir aspectos establecidos en la academia con puntos y contrapuntos que proporcionan crítica y debate. Para profundizar este campo de conocimiento, se entrevistó al maestro Acir Mário Karwoski (A. M. K.), quien se destaca en la escena nacional por sus legados e innumerables producciones científicas.Dans cette interview, le thème de l'éducation, des technologies et de la société néolibérale constitue le point central de la discussion et de la réflexion. L’objectif est de poser des questions sur les relations controversées entre l’éducation et les technologies dans une société tirée par le capitalisme mondial et le néolibéralisme, ainsi que sur leurs effets sur la production de subjectivités. Le dialogue sur ce thème est très excitant car, en regardant sous d'autres dimensions (perspective critique et dialectique), il est possible de déconstruire des aspects établis dans le monde universitaire avec des points et des contrepoints qui suscitent critiques et débats. Afin d'approfondir ce domaine de connaissances, l'enseignant Acir Mário Karwoski (A.M.K.) a été interviewé. Il se démarque sur la scène nationale pour ses legs et ses innombrables productions scientifiques.Nesta entrevista a temática que envolve educação, tecnologias e sociedade neoliberal é o ponto central de discussão e reflexão. O propósito é trazer à tona problematizações sobre as controvertidas relações entre educação e tecnologias na sociedade conduzida pelo capitalismo global e neoliberalismo, além de seus efeitos na produção de subjetividades. Dialogar sobre esse tema é bastante instigante porque, ao olhar a partir de outras dimensões (perspectiva crítica e dialética), é possível desconstruir aspectos instaurados na academia com pontos e contrapontos que oportunizam críticas e debates. Para aprofundar esse campo de conhecimento, foi entrevistado o docente Acir Mário Karwoski (A. M. K.), que se destaca no cenário nacional pelos legados e pelas inúmeras produções científicas que possui.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2648410.26512/lc.v26.2020.26484Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e26484Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e26484Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e264841981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26484/27079https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26484/31856Copyright (c) 2020 Evandro Salvador Alves de Oliveira, Júlio Henrique Cunha Neto, Henrique Carivaldo de Miranda Neto, Sálua Cecíliohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves de Oliveira, Evandro SalvadorCunha Neto, Júlio HenriqueCarivaldo de Miranda Neto, HenriqueCecílio, Sálua2022-02-09T11:14:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26484Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:14:04Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Docência, tecnologias e sociedade neoliberal: um diálogo com o professor Acir Mário Karwoski
title Docência, tecnologias e sociedade neoliberal: um diálogo com o professor Acir Mário Karwoski
spellingShingle Docência, tecnologias e sociedade neoliberal: um diálogo com o professor Acir Mário Karwoski
Alves de Oliveira, Evandro Salvador
Educação
Sociedade neoliberal
Mídias e tecnologia
Subjetividades
title_short Docência, tecnologias e sociedade neoliberal: um diálogo com o professor Acir Mário Karwoski
title_full Docência, tecnologias e sociedade neoliberal: um diálogo com o professor Acir Mário Karwoski
title_fullStr Docência, tecnologias e sociedade neoliberal: um diálogo com o professor Acir Mário Karwoski
title_full_unstemmed Docência, tecnologias e sociedade neoliberal: um diálogo com o professor Acir Mário Karwoski
title_sort Docência, tecnologias e sociedade neoliberal: um diálogo com o professor Acir Mário Karwoski
author Alves de Oliveira, Evandro Salvador
author_facet Alves de Oliveira, Evandro Salvador
Cunha Neto, Júlio Henrique
Carivaldo de Miranda Neto, Henrique
Cecílio, Sálua
author_role author
author2 Cunha Neto, Júlio Henrique
Carivaldo de Miranda Neto, Henrique
Cecílio, Sálua
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves de Oliveira, Evandro Salvador
Cunha Neto, Júlio Henrique
Carivaldo de Miranda Neto, Henrique
Cecílio, Sálua
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Sociedade neoliberal
Mídias e tecnologia
Subjetividades
topic Educação
Sociedade neoliberal
Mídias e tecnologia
Subjetividades
description In this interview the theme involving education, technologies and neoliberal society is the central point of discussion and reflection. The purpose is to raise questions about the controversial relations between education and technologies in society driven by global capitalism and neoliberalism, and their effects on the production of subjectivities. Dialogue on this theme is very exciting because, when looking from other dimensions (critical and dialectical perspective), it is possible to deconstruct aspects established in academia with points and counterpoints that provide criticism and debate. To deepen this field of knowledge, the teacher Acir Mário Karwoski (A. M. K.) was interviewed, who stands out on the national scene for his legacies and countless scientific productions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26484
10.26512/lc.v26.2020.26484
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26484
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.26484
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26484/27079
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26484/31856
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e26484
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e26484
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e26484
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287473348608