Education@digital technologies: an investigation of the “Diário de Classe” case on Facebook

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Ana Helena Ribeiro Garcia de Paiva
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Zuin, Antônio Álvaro Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4200
Resumo: This paper investigates the webpage in the Facebook social network entitled “Diário de Classe” (Class Diary), created in 2012 by a Brazilian student, in order to denounce structural and educational problems in her school. It seeks to understand the potential of the Internet as a field of expression, without denying the thin line that separates the positive element of virtual expressions from a dangerous exhibitionist process of forming fixed opinions. It is a matter of underlining the importance of criticality while making use of digital technologies, and the extent to which such telematic devices are involved in current discussions about the formation of the individual
id UNB-32_4148cf851301e6f94f878d51e72be36f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4200
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Education@digital technologies: an investigation of the “Diário de Classe” case on FacebookEducación@tecnologías digitales: una investigación del caso “diario de clase” del facebookEducação@tecnologias digitais: uma investigação do caso “diário de classe” do facebookEducaçãoTecnologiaTecnologia DigitalFacebookDiálogoEducaciónTecnologíaTecnología DigitalFacebookDiálogoEducationTechnologyDigital TechnologyFacebookDialogueThis paper investigates the webpage in the Facebook social network entitled “Diário de Classe” (Class Diary), created in 2012 by a Brazilian student, in order to denounce structural and educational problems in her school. It seeks to understand the potential of the Internet as a field of expression, without denying the thin line that separates the positive element of virtual expressions from a dangerous exhibitionist process of forming fixed opinions. It is a matter of underlining the importance of criticality while making use of digital technologies, and the extent to which such telematic devices are involved in current discussions about the formation of the individualEl trabajo investiga la página en la red social Facebook titulada “Diario de clase”, creada en 2012 por una estudiante brasileña para denunciar los problemas estructurales y la enseñanza de su escuela. Se trata de comprender el potencial de Internet como un campo de expresión, sin negar la delgada línea que separa el elemento positivo de las manifestaciones virtuales de un proceso exhibicionista y peligrosa de la formación de opiniones fijas. Se señala la importância fundamental de la utilización de las tecnologías digitales y como están involucrados estos dispositivos telemáticos en las discusiones actuales sobre la formación de la persona.O artigo busca investigar a página na rede social Facebook intitulada “Diário de Classe”, criada em 2012 por uma estudante brasileira com o intuito de denunciar problemas estruturais e pedagógicos de sua escola. Procura-se entender a potencialidade da internet como campo de expressão, sem negar a tênue linha que separa o elemento positivo das manifestações virtuais de um perigoso processo exibicionista e de formação de opiniões fixas. Trata-se de assinalar a importância da criticidade no uso das tecnologias digitais e quão tais aparatos telemáticos estão envolvidos na discussão contemporânea sobre a formação do indivíduo.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/420010.26512/lc.v19i40.4200Linhas Críticas; Vol. 19 No. 40 (2013): Educação a Distância; 631-647Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 40 (2013): Educação a Distância; 631-647Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 40 (2013): Educação a Distância; 631-6471981-04311516-489610.26512/lc.v19i40reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4200/3849Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Ana Helena Ribeiro Garcia de PaivaZuin, Antônio Álvaro Soares2022-01-14T13:57:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4200Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T13:57:48Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Education@digital technologies: an investigation of the “Diário de Classe” case on Facebook
Educación@tecnologías digitales: una investigación del caso “diario de clase” del facebook
Educação@tecnologias digitais: uma investigação do caso “diário de classe” do facebook
title Education@digital technologies: an investigation of the “Diário de Classe” case on Facebook
spellingShingle Education@digital technologies: an investigation of the “Diário de Classe” case on Facebook
Lopes, Ana Helena Ribeiro Garcia de Paiva
Educação
Tecnologia
Tecnologia Digital
Facebook
Diálogo
Educación
Tecnología
Tecnología Digital
Facebook
Diálogo
Education
Technology
Digital Technology
Facebook
Dialogue
title_short Education@digital technologies: an investigation of the “Diário de Classe” case on Facebook
title_full Education@digital technologies: an investigation of the “Diário de Classe” case on Facebook
title_fullStr Education@digital technologies: an investigation of the “Diário de Classe” case on Facebook
title_full_unstemmed Education@digital technologies: an investigation of the “Diário de Classe” case on Facebook
title_sort Education@digital technologies: an investigation of the “Diário de Classe” case on Facebook
author Lopes, Ana Helena Ribeiro Garcia de Paiva
author_facet Lopes, Ana Helena Ribeiro Garcia de Paiva
Zuin, Antônio Álvaro Soares
author_role author
author2 Zuin, Antônio Álvaro Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Ana Helena Ribeiro Garcia de Paiva
Zuin, Antônio Álvaro Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Tecnologia
Tecnologia Digital
Facebook
Diálogo
Educación
Tecnología
Tecnología Digital
Facebook
Diálogo
Education
Technology
Digital Technology
Facebook
Dialogue
topic Educação
Tecnologia
Tecnologia Digital
Facebook
Diálogo
Educación
Tecnología
Tecnología Digital
Facebook
Diálogo
Education
Technology
Digital Technology
Facebook
Dialogue
description This paper investigates the webpage in the Facebook social network entitled “Diário de Classe” (Class Diary), created in 2012 by a Brazilian student, in order to denounce structural and educational problems in her school. It seeks to understand the potential of the Internet as a field of expression, without denying the thin line that separates the positive element of virtual expressions from a dangerous exhibitionist process of forming fixed opinions. It is a matter of underlining the importance of criticality while making use of digital technologies, and the extent to which such telematic devices are involved in current discussions about the formation of the individual
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4200
10.26512/lc.v19i40.4200
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4200
identifier_str_mv 10.26512/lc.v19i40.4200
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4200/3849
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 19 No. 40 (2013): Educação a Distância; 631-647
Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 40 (2013): Educação a Distância; 631-647
Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 40 (2013): Educação a Distância; 631-647
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v19i40
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286265389056