Perspectivas curriculares CTS para o ensino de engenharia: uma proposta de formação universitária
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4536 |
Resumo: | Engineering education guided only by technical competence is problematized and educational transformation opportunities afforded by the sociocultural, sociotechnical and environmental dimensions of knowledge are treated, based on STS studies, postcolonial studies and critical education. A proposed academic structure for a new campus of the Federal University of Santa Catarina is presented, joining three axes that favor interactions between technical disciplines and the humanities throughout the training in specific disciplines and other curricular activities, seeking to reduce the abyssal separation between the technical and the sociocultural in engineering. |
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Perspectivas curriculares CTS para o ensino de engenharia: uma proposta de formação universitáriaFormação tecnológicaEducação CTSCurrículoCidadania sociotécnicaEstudos CTSFormación tecnológica;Educación CTS;Currículum;Ciudadanía sociotécnica;Estudios CTSTechnological education;STS education;Curriculum;Sociotechnical citizenship;STS studiesEngineering education guided only by technical competence is problematized and educational transformation opportunities afforded by the sociocultural, sociotechnical and environmental dimensions of knowledge are treated, based on STS studies, postcolonial studies and critical education. A proposed academic structure for a new campus of the Federal University of Santa Catarina is presented, joining three axes that favor interactions between technical disciplines and the humanities throughout the training in specific disciplines and other curricular activities, seeking to reduce the abyssal separation between the technical and the sociocultural in engineering.La enseñanza de la ingeniería guiada solo por competencia técnica es puesta en cuestión y las oportunidades de transformación educativas que presentan las dimensiones sociocultural, sociotécnica y ambiental del conocimiento son tratadas desde los estudios CTS, los estudios poscoloniales y la educación crítica. Se presenta una estructura académica para un nuevo campus de la Universidad Federal de Santa Catarina, articulado en tres ejes que favorecen la interacción entre las asignaturas técnicas y de las ciencias humanas al largo de la formación en las asignaturas específicas y otras actividades curriculares, con el objetivo de reducir la separación abismal entre lo técnico y lo sociocultural en la ingeniería.A formação em engenharia pautada apenas por competência técnica é problematizada, e possibilidades de transformação educacional propiciadas pelas dimensões sociocultural, sociotécnica e ambiental do conhecimento são tratadas a partir dos estudos CTS, dos estudos pós-coloniais e da educação crítica. É apresentada uma proposta de estrutura acadêmica para um novo câmpus da Universidade Federal de Santa Catarina, articulada em três eixos que favorecem interações entre os campos disciplinares técnicos e das ciências humanas ao longo da formação, em disciplinas específicas e demais atividades curriculares, buscando reduzir a separação abissal entre o técnico e o sociocultural na engenharia.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2015-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/453610.26512/lc.v21i45.4536Linhas Críticas; Vol. 21 No. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 297-317Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 297-317Linhas Críticas; v. 21 n. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 297-3171981-04311516-489610.26512/lc.v21i45reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4536/4139Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLinsingen, Irlan von2021-12-09T18:11:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4536Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T18:11:04Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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