Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4543 |
Resumo: | In this article, we intend to discuss the potentials and contradictions in the development of a program of studies in science, technology and society (STS), the Graduate Program in Technology of the Federal Technological University of Paraná (PPGTE), created in 1995, based on an initial orientation derived from critical theory, especially in its Habermasian trend. Thus, we analyze some specific thesis of Jürgen Habermas, as interpreted by Bastos, creator of this graduate program, in his effort to overcome the instrumental bases of understanding of technology, in order to exalt its emancipatory character as the essential foundation for a situated approach of studies in Science, Technology and Society (STS). We emphasize the nonlinear character of this process and the importance of strict and expanded critical theory for developing a praxis based on an interdisciplinary materialism in the field of CTS. |
id |
UNB-32_44562d153f37673c6453bbdaad604338 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4543 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentialsFormas Interdisciplinarias de la teoría crítica en un programa CTS: contradicciones y potencialidadesCaminhos interdisciplinares da teoria crítica em um programa CTS: contradições e potencialidadesTeoria críticaCiênciaTecnologia e sociedade (CTS)InterdisciplinaridadeTeoría Crítica;Ciencia;Tecnología y Sociedad (CTS);InterdisciplinaridadCritical Theory;Science;Technology and Society (STS);InterdisciplinaryIn this article, we intend to discuss the potentials and contradictions in the development of a program of studies in science, technology and society (STS), the Graduate Program in Technology of the Federal Technological University of Paraná (PPGTE), created in 1995, based on an initial orientation derived from critical theory, especially in its Habermasian trend. Thus, we analyze some specific thesis of Jürgen Habermas, as interpreted by Bastos, creator of this graduate program, in his effort to overcome the instrumental bases of understanding of technology, in order to exalt its emancipatory character as the essential foundation for a situated approach of studies in Science, Technology and Society (STS). We emphasize the nonlinear character of this process and the importance of strict and expanded critical theory for developing a praxis based on an interdisciplinary materialism in the field of CTS.En este artículo nos proponemos analizar las potencialidades y contradicciones en el desarrollo de un programa de estudios de la ciencia, tecnología y sociedad ( CTS ), el Programa de Posgrado en Tecnología de la Universidad Tecnológica Federal de Paraná ( PPGTE ), creado en 1995 , desde una orientación inicial derivada de la teoría crítica , especialmente en su tendencia habermasiana. En este sentido , se analizan algunas tesis específicas de Jürgen Habermas, según la interpretación de João Augusto Bastos, creador de este programa , en su esfuerzo por superar las bases instrumentales de la comprensión de la tecnología con el fin de elevar su potencial emancipador como fundamento esencial de un enfoque situado para los estudios en Ciencia, Tecnología y Sociedad ( CTS ). Hacemos hincapié en el carácter no lineal de este proceso y la importancia de la teoría crítica estricta y ampliada, para el desarrollo de una praxis basada en un materialismo interdisciplinario en el campo CTSNeste artigo pretendemos discutir potencialidades e contradições presentes no desenvolvimento de um programa de estudos em ciência e tecnologia e sociedade (CTS), o Programa de Pós-Graduação em Tecnologia da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (PPGTE), criado em 1995, a partir de uma orientação inicial derivada da teoria crítica, especialmente em sua vertente habermasiana. Neste sentido, analisaremos algumas teses específicas de Jürgen Habermas, como interpretadas por João Augusto Bastos, criador deste programa, em seu esforço de superação das bases instrumentais de compreensão da tecnologia, tendo em vista a exaltação de seu potencial emancipatório, como fundamento essencial de uma abordagem situada de estudos em ciência, tecnologia e sociedade (CTS). Ressaltaremos, o caráter não linear deste processo e a importância da teoria crítica ampliada e estrita, para a elaboração de uma práxis baseada em um materialismo interdisciplinar no campo CTS.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2015-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/454310.26512/lc.v21i45.4543Linhas Críticas; Vol. 21 No. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 319-338Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 319-338Linhas Críticas; v. 21 n. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 319-3381981-04311516-489610.26512/lc.v21i45reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4543/4146Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueluz, Gilson Leandro2021-12-09T18:14:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4543Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T18:14:09Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials Formas Interdisciplinarias de la teoría crítica en un programa CTS: contradicciones y potencialidades Caminhos interdisciplinares da teoria crítica em um programa CTS: contradições e potencialidades |
title |
Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials |
spellingShingle |
Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials Queluz, Gilson Leandro Teoria crítica Ciência Tecnologia e sociedade (CTS) Interdisciplinaridade Teoría Crítica; Ciencia; Tecnología y Sociedad (CTS); Interdisciplinaridad Critical Theory; Science; Technology and Society (STS); Interdisciplinary |
title_short |
Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials |
title_full |
Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials |
title_fullStr |
Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials |
title_full_unstemmed |
Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials |
title_sort |
Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials |
author |
Queluz, Gilson Leandro |
author_facet |
Queluz, Gilson Leandro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queluz, Gilson Leandro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria crítica Ciência Tecnologia e sociedade (CTS) Interdisciplinaridade Teoría Crítica; Ciencia; Tecnología y Sociedad (CTS); Interdisciplinaridad Critical Theory; Science; Technology and Society (STS); Interdisciplinary |
topic |
Teoria crítica Ciência Tecnologia e sociedade (CTS) Interdisciplinaridade Teoría Crítica; Ciencia; Tecnología y Sociedad (CTS); Interdisciplinaridad Critical Theory; Science; Technology and Society (STS); Interdisciplinary |
description |
In this article, we intend to discuss the potentials and contradictions in the development of a program of studies in science, technology and society (STS), the Graduate Program in Technology of the Federal Technological University of Paraná (PPGTE), created in 1995, based on an initial orientation derived from critical theory, especially in its Habermasian trend. Thus, we analyze some specific thesis of Jürgen Habermas, as interpreted by Bastos, creator of this graduate program, in his effort to overcome the instrumental bases of understanding of technology, in order to exalt its emancipatory character as the essential foundation for a situated approach of studies in Science, Technology and Society (STS). We emphasize the nonlinear character of this process and the importance of strict and expanded critical theory for developing a praxis based on an interdisciplinary materialism in the field of CTS. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4543 10.26512/lc.v21i45.4543 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4543 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v21i45.4543 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4543/4146 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 21 No. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 319-338 Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 319-338 Linhas Críticas; v. 21 n. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 319-338 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v21i45 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286387023872 |