Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queluz, Gilson Leandro
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4543
Resumo: In this article, we intend to discuss the potentials and contradictions in the development of a program of studies in science, technology and society (STS), the Graduate Program in Technology of the Federal Technological University of Paraná (PPGTE), created in 1995, based on an initial orientation derived from critical theory, especially in its Habermasian trend. Thus, we analyze some specific thesis of Jürgen Habermas, as interpreted by Bastos, creator of this graduate program, in his effort to overcome the instrumental bases of understanding of technology, in order to exalt its emancipatory character as the essential foundation for a situated approach of studies in Science, Technology and Society (STS). We emphasize the nonlinear character of this process and the importance of strict and expanded critical theory for developing a praxis based on an interdisciplinary materialism in the field of CTS.
id UNB-32_44562d153f37673c6453bbdaad604338
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4543
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentialsFormas Interdisciplinarias de la teoría crítica en un programa CTS: contradicciones y potencialidadesCaminhos interdisciplinares da teoria crítica em um programa CTS: contradições e potencialidadesTeoria críticaCiênciaTecnologia e sociedade (CTS)InterdisciplinaridadeTeoría Crítica;Ciencia;Tecnología y Sociedad (CTS);InterdisciplinaridadCritical Theory;Science;Technology and Society (STS);InterdisciplinaryIn this article, we intend to discuss the potentials and contradictions in the development of a program of studies in science, technology and society (STS), the Graduate Program in Technology of the Federal Technological University of Paraná (PPGTE), created in 1995, based on an initial orientation derived from critical theory, especially in its Habermasian trend. Thus, we analyze some specific thesis of Jürgen Habermas, as interpreted by Bastos, creator of this graduate program, in his effort to overcome the instrumental bases of understanding of technology, in order to exalt its emancipatory character as the essential foundation for a situated approach of studies in Science, Technology and Society (STS). We emphasize the nonlinear character of this process and the importance of strict and expanded critical theory for developing a praxis based on an interdisciplinary materialism in the field of CTS.En este artículo nos proponemos analizar las potencialidades y contradicciones en el desarrollo de un programa de estudios de la ciencia, tecnología y sociedad ( CTS ), el Programa de Posgrado en Tecnología de la Universidad Tecnológica Federal de Paraná ( PPGTE ), creado en 1995 , desde una orientación inicial derivada de la teoría crítica , especialmente en su tendencia habermasiana. En este sentido , se analizan algunas tesis específicas de Jürgen Habermas, según la interpretación de João Augusto Bastos, creador de este programa , en su esfuerzo por superar las bases instrumentales de la comprensión de la tecnología con el fin de elevar su potencial emancipador como fundamento esencial de un enfoque situado para los estudios en Ciencia, Tecnología y Sociedad ( CTS ). Hacemos hincapié en el carácter no lineal de este proceso y la importancia de la teoría crítica estricta y ampliada, para el desarrollo de una praxis basada en un materialismo interdisciplinario en el campo CTSNeste artigo pretendemos discutir potencialidades e contradições presentes no desenvolvimento de um programa de estudos em ciência e tecnologia e sociedade (CTS), o Programa de Pós-Graduação em Tecnologia da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (PPGTE), criado em 1995, a partir de uma orientação inicial derivada da teoria crítica, especialmente em sua vertente habermasiana. Neste sentido, analisaremos algumas teses específicas de Jürgen Habermas, como interpretadas por João Augusto Bastos, criador deste programa, em seu esforço de superação das bases instrumentais de compreensão da tecnologia, tendo em vista a exaltação de seu potencial emancipatório, como fundamento essencial de uma abordagem situada de estudos em ciência, tecnologia e sociedade (CTS). Ressaltaremos, o caráter não linear deste processo e a importância da teoria crítica ampliada e estrita, para a elaboração de uma práxis baseada em um materialismo interdisciplinar no campo CTS.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2015-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/454310.26512/lc.v21i45.4543Linhas Críticas; Vol. 21 No. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 319-338Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 319-338Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 319-3381981-04311516-489610.26512/lc.v21i45reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4543/4146Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueluz, Gilson Leandro2021-12-09T18:14:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4543Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T18:14:09Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials
Formas Interdisciplinarias de la teoría crítica en un programa CTS: contradicciones y potencialidades
Caminhos interdisciplinares da teoria crítica em um programa CTS: contradições e potencialidades
title Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials
spellingShingle Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials
Queluz, Gilson Leandro
Teoria crítica
Ciência
Tecnologia e sociedade (CTS)
Interdisciplinaridade
Teoría Crítica;
Ciencia;
Tecnología y Sociedad (CTS);
Interdisciplinaridad
Critical Theory;
Science;
Technology and Society (STS);
Interdisciplinary
title_short Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials
title_full Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials
title_fullStr Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials
title_full_unstemmed Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials
title_sort Interdisciplinary pathways of critical theory in a CTS program: contradictions and potentials
author Queluz, Gilson Leandro
author_facet Queluz, Gilson Leandro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Queluz, Gilson Leandro
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria crítica
Ciência
Tecnologia e sociedade (CTS)
Interdisciplinaridade
Teoría Crítica;
Ciencia;
Tecnología y Sociedad (CTS);
Interdisciplinaridad
Critical Theory;
Science;
Technology and Society (STS);
Interdisciplinary
topic Teoria crítica
Ciência
Tecnologia e sociedade (CTS)
Interdisciplinaridade
Teoría Crítica;
Ciencia;
Tecnología y Sociedad (CTS);
Interdisciplinaridad
Critical Theory;
Science;
Technology and Society (STS);
Interdisciplinary
description In this article, we intend to discuss the potentials and contradictions in the development of a program of studies in science, technology and society (STS), the Graduate Program in Technology of the Federal Technological University of Paraná (PPGTE), created in 1995, based on an initial orientation derived from critical theory, especially in its Habermasian trend. Thus, we analyze some specific thesis of Jürgen Habermas, as interpreted by Bastos, creator of this graduate program, in his effort to overcome the instrumental bases of understanding of technology, in order to exalt its emancipatory character as the essential foundation for a situated approach of studies in Science, Technology and Society (STS). We emphasize the nonlinear character of this process and the importance of strict and expanded critical theory for developing a praxis based on an interdisciplinary materialism in the field of CTS.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4543
10.26512/lc.v21i45.4543
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4543
identifier_str_mv 10.26512/lc.v21i45.4543
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4543/4146
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 21 No. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 319-338
Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 319-338
Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 45 (2015): Estudos em Ciência, Tecnologia, Sociedade e Educação; 319-338
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v21i45
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286387023872