Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mota, Pamela
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Guimarães, Tereza, Moreira Borde, Amanda, Mota, Patrícia, Cerqueira , Leonardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43712
Resumo: The study analyzed the selection mechanisms for principals in a city in the metropolitan region of Rio de Janeiro State through the requirements that underpin the choice of managers at an Integrated Center for Public Education (Ciep), in the period from 2013 to 2018. Being qualitative in nature, the research used legislation for data collection and the results showed that although policy tools determine the choice of managers by public consultation in the school community, political and party-related determination prevails as the main tool to select school principals, legitimized by discretionary acts of high-ranking bureaucrats.
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spelling Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracySelección de administradores de un Ciep: reflexiones sobre burocracia de alto nivelSeleção de diretores em um Ciep: reflexões sobre burocracia de alto escalãoSeleção de diretores escolaresEducação em tempo integralBurocraciaSelección de directores de escuelaEducación a tiempo completoBurocraciaSelection of school principalsFull-time educationBureaucracyThe study analyzed the selection mechanisms for principals in a city in the metropolitan region of Rio de Janeiro State through the requirements that underpin the choice of managers at an Integrated Center for Public Education (Ciep), in the period from 2013 to 2018. Being qualitative in nature, the research used legislation for data collection and the results showed that although policy tools determine the choice of managers by public consultation in the school community, political and party-related determination prevails as the main tool to select school principals, legitimized by discretionary acts of high-ranking bureaucrats.El estudio analizó los mecanismos de selección de en una ciudad em Rio de Janeiro a través de las demandas que posibilitaron la elección de administradores en um Centro Integrado de Educación Pública (Ciep), de 2013 a 2018. De naturaleza cualitativa, la investigación utilizó leyes y resoluciones de la ciudad para la recopilación de datos. Los resultados mostraron que, aunque los instrumentos normativos apuntan a la elección del administrador a través de la consulta pública de la comunidad escolar, la indicación del partido político prevalece como la principal herramienta para listar directores escolares, legitimado por un acto discrecional de un alto burócrata.O estudo analisou os mecanismos de seleção de diretores em uma cidade da região metropolitana do Estado do Rio de Janeiro por meio das demandas que ancoraram a escolha dos gestores em um Centro Integrado de Educação Pública (Ciep), no período de 2013 a 2018. De cunho qualitativo, a investigação utilizou legislações para a coleta de dados e os resultados mostraram que, embora os instrumentos normativos apontem a escolha do gestor por consulta pública pela comunidade escolar, prevalece a indicação político-partidária como principal ferramenta para elencar diretores escolares, legitimada por ato discricionário do burocrata do alto escalão.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4371210.26512/lc28202243712Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e43712Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e43712Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e437121981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43712/34515https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43712/34516Copyright (c) 2022 Pamela Mota, Tereza Guimarães, Amanda Moreira Borde, Patrícia Mota, Leonardo Cerqueira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMota, PamelaGuimarães, TerezaMoreira Borde, AmandaMota, PatríciaCerqueira , Leonardo2022-09-02T19:38:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43712Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-09-02T19:38:40Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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