Pedagogical guidelines: contributions to acting school psychologists in the Federal District

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Liliene Alves Veloso da
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Marinho-Araujo, Claisy Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4997
Resumo: The literature points to changes in concepts and practices of school psychologists into a perspective of critical performance. The Education State Secretariat of Federal District (SEDF) distinguishes itself in the national context for implementing public policies aimed at providing the inclusion of the psychologists in the school. This research aims to signal to the improvements in the school psychology guidelines of the school psychology in the SEDF. With that in mind were assessed the publications of 1992, 1994, 2006 and 2010. Results showed the contributions of pedagogic guidelines for the redefinition of concepts and changes in school psychologists` practices.
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spelling Pedagogical guidelines: contributions to acting school psychologists in the Federal DistrictDirectrices pedagógicas: contribuciones para actuar psicólogos escolares en el Distrito FederalDes orientations pédagogiques: Des Contributions pour l'action despsychologues escolaires à Distrito FederalOrientações pedagógicas: contribuições para atuação de psicólogos escolares no Distrito FederalPsicologia escolarOrientação pedagógicaPsicólogo escolarPsicología escolarOrientación educativaPsicólogo escolarSchool psychologyEducational guidanceSchool psychologistThe literature points to changes in concepts and practices of school psychologists into a perspective of critical performance. The Education State Secretariat of Federal District (SEDF) distinguishes itself in the national context for implementing public policies aimed at providing the inclusion of the psychologists in the school. This research aims to signal to the improvements in the school psychology guidelines of the school psychology in the SEDF. With that in mind were assessed the publications of 1992, 1994, 2006 and 2010. Results showed the contributions of pedagogic guidelines for the redefinition of concepts and changes in school psychologists` practices.La literatura sugiere cambios en las concepciones y prácticas de los psicólogos escolares para una perspectiva de rendimiento crítico. El Departamento de Estado y el de Educación del Distrito Federal (SEDF) es a nivel nacional por las políticas públicas orientadas a la inclusión del psicólogo en el escuela. Este artículo tiene como objetivo destacar los avances en la Directrices pedagógicas, que establecen las directrices de Psicología Escolar en SEDF. Para ello se examinaron las publicaciones de los años 1992, 1994, 2006 y 2010. Los resultados mostraron la contribución de estas normas en las prácticas psicólogo escolar.La litterature montre des changements dans les conceptions et les pratiques des psychologues scolaires dans la direction d´une perspective d´action critique. Le Distrito Federal se détache au niveau national par ses politiques publiques tournées vers I´insertion du psychologue scolaire dans le Secrétariat d´État d´Éducation du Distrito Federal (SEDF). Cet article a le but de vérifier les avancements présentés historiquement dans les Orientations Pedagógiques (OP), des documentes officiels des SEDF qui établissent les directives pour I´action de la Psychologie Scolaire. Les publications référées aux années 1991, 1994, 2006 e 2010 ont été examinées. Les résultats ont mis em évidence la contribution de ces standartisations pour une nouvelle signification des conceptions et des changements dans les pratiques du psychologue scolaire.A literatura aponta mudanças nas concepções e práticas dos psicólogos escolares na direção de uma perspectiva de atuação crítica. O Distrito Federal se destaca nacionalmente pelas políticas públicas voltadas para inserção do psicólogo escolar na Secretaria de Estado de Educação (SEDF). O presente artigo tem como objetivo verificar os avanços apresentados historicamente nas Orientações Pedagógicas (OP), documentos oficiais das SEDF que estabelecem as diretrizes para a atuação da Psicologia Escolar. Foram examinadas as publicações referentes aos anos de 1992, 1994, 2006 e 2010. Os resultados evidenciaram a contribuição dessas normatizações para a ressignificação de concepções e mudanças nas práticas do psicólogo escolar.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/499710.26512/lc.v22i49.4997Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 685-707Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 685-707Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 685-7071981-04311516-489610.26512/lc.v22i49reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4997/4538Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Liliene Alves Veloso daMarinho-Araujo, Claisy Maria2021-09-27T23:16:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4997Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-27T23:16:35Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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