Contributions of the literary novel “Red Star” for Teaching of Sciences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36059 |
Resumo: | The aim of the manuscript is to describe the contributions of Krasnaya Zvezda (Red Star), of Aleksandr Bogdanov (1873-1928), for science teaching. The methodology used is the bibliographic research of works on the author's biography and the field of education. For the presentation of the results, which often resembles an essay, there is a brief description of the author's life and some aspects of the art-science relationship. Pedagogical indications are made for their use in the classroom and scientific concepts that can be discussed through "Red Star", advocating that literary work has the potential to generate a discussion in the natural sciences, humanities and languages. |
id |
UNB-32_5fed2ec0008f2ed94cdc4336f9b68c54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36059 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of the literary novel “Red Star” for Teaching of SciencesContribuciones de la obra literaria “Estrella Roja” para la Enseñanza de CienciasContribuições da obra literária “Estrela Vermelha” para o Ensino de CiênciasEnsino de CiênciasLiteraturaCrítica da EducaçãoEnseñanza de las cienciasLiteraturaCrítica de la educaciónScience teachingLiteratureCritique of EducationThe aim of the manuscript is to describe the contributions of Krasnaya Zvezda (Red Star), of Aleksandr Bogdanov (1873-1928), for science teaching. The methodology used is the bibliographic research of works on the author's biography and the field of education. For the presentation of the results, which often resembles an essay, there is a brief description of the author's life and some aspects of the art-science relationship. Pedagogical indications are made for their use in the classroom and scientific concepts that can be discussed through "Red Star", advocating that literary work has the potential to generate a discussion in the natural sciences, humanities and languages.El propósito del manuscrito es describir las contribuciones de Krasnaya Zvezda (Estrella Roja), de Aleksandr Bogdanov (1873-1928), para la enseñanza de las ciencias. La metodología utilizada es la búsqueda bibliográfica de trabajos sobre la biografía del autor y el campo de la educación. Para la presentación de los resultados, que a menudo se asemeja a un ensayo, hay una breve descripción de la vida del autor y algunos aspectos de la relación arte-ciencia. Se hacen indicaciones pedagógicas para su uso en el aula y conceptos científicos que pueden ser discutidos a través de "Estrella Roja", preconizando que la obra literaria tiene el potencial de generar una discusión en las ciencias naturales, de humanidades y lenguajes.O objetivo do manuscrito é descrever as contribuições de Krasnaya Zvezda (Estrela Vermelha), de Aleksandr Bogdanov (1873-1928), para o ensino de ciências. Utiliza-se como metodologia a pesquisa bibliográfica de trabalhos sobre a biografia do autor e do campo da educação. Para a exposição dos resultados, que muitas vezes se assemelha a um ensaio, há uma breve descrição da vida do autor e de alguns aspectos da relação arte-ciência. São feitas indicações pedagógicas para seu uso em sala de aula e conceitos científicos que podem ser discutidos por meio de “Estrela Vermelha”, advogando que a obra literária tem potencial para gerar uma discussão nas ciências da natureza, nas áreas de humanas e linguagens.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3605910.26512/lc.v27.2021.36059Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36059Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36059Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e360591981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36059/29150https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36059/29151https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36059/29152https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36059/30412Copyright (c) 2021 Raphael Alves Feitosahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves Feitosa, Raphael2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36059Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of the literary novel “Red Star” for Teaching of Sciences Contribuciones de la obra literaria “Estrella Roja” para la Enseñanza de Ciencias Contribuições da obra literária “Estrela Vermelha” para o Ensino de Ciências |
title |
Contributions of the literary novel “Red Star” for Teaching of Sciences |
spellingShingle |
Contributions of the literary novel “Red Star” for Teaching of Sciences Alves Feitosa, Raphael Ensino de Ciências Literatura Crítica da Educação Enseñanza de las ciencias Literatura Crítica de la educación Science teaching Literature Critique of Education |
title_short |
Contributions of the literary novel “Red Star” for Teaching of Sciences |
title_full |
Contributions of the literary novel “Red Star” for Teaching of Sciences |
title_fullStr |
Contributions of the literary novel “Red Star” for Teaching of Sciences |
title_full_unstemmed |
Contributions of the literary novel “Red Star” for Teaching of Sciences |
title_sort |
Contributions of the literary novel “Red Star” for Teaching of Sciences |
author |
Alves Feitosa, Raphael |
author_facet |
Alves Feitosa, Raphael |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves Feitosa, Raphael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Literatura Crítica da Educação Enseñanza de las ciencias Literatura Crítica de la educación Science teaching Literature Critique of Education |
topic |
Ensino de Ciências Literatura Crítica da Educação Enseñanza de las ciencias Literatura Crítica de la educación Science teaching Literature Critique of Education |
description |
The aim of the manuscript is to describe the contributions of Krasnaya Zvezda (Red Star), of Aleksandr Bogdanov (1873-1928), for science teaching. The methodology used is the bibliographic research of works on the author's biography and the field of education. For the presentation of the results, which often resembles an essay, there is a brief description of the author's life and some aspects of the art-science relationship. Pedagogical indications are made for their use in the classroom and scientific concepts that can be discussed through "Red Star", advocating that literary work has the potential to generate a discussion in the natural sciences, humanities and languages. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36059 10.26512/lc.v27.2021.36059 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36059 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v27.2021.36059 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36059/29150 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36059/29151 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36059/29152 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36059/30412 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Raphael Alves Feitosa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Raphael Alves Feitosa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36059 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36059 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36059 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288031191040 |