In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4730 |
Resumo: | This article aims to address the underlying concept of aesthetic education to the work of Herbert Marcuse. To demonstrate how the valuation of the artistic dimension along with education makes it possible to rethink the concept of instrumental reason, even providing subsidies for the development of a qualitative concept of development based on the redefinition of culture. We hypothesized that, given the critical and transformative qualities of art, the aesthetic education fosters a critical concept of reason, able to conduct a grasp of reality that goes beyond mere adaptation to position the resistance and the promotion of new forms of existence. |
id |
UNB-32_61317775a058b8526213bc4faaedadc0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4730 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic educationHacia el más allá de lo unidimensional: Marcuse y la educación estéticPara além do unidimensional: Marcuse e a educação estéticaMarcuseEducação estéticaRazão críticaMarcuse;Educación estética;La razón críticaMarcuseAesthetic education;Critical reasonThis article aims to address the underlying concept of aesthetic education to the work of Herbert Marcuse. To demonstrate how the valuation of the artistic dimension along with education makes it possible to rethink the concept of instrumental reason, even providing subsidies for the development of a qualitative concept of development based on the redefinition of culture. We hypothesized that, given the critical and transformative qualities of art, the aesthetic education fosters a critical concept of reason, able to conduct a grasp of reality that goes beyond mere adaptation to position the resistance and the promotion of new forms of existence.Este artículo tiene como objetivo abordar el concepto subyacente de la educación estética de la obra de Herbert Marcuse. Pretendemos demostrar cómo la apreciación de la dimensión artística junto con la educación permiten repensar el concepto de la razón instrumental, incluso dando subsidios para la elaboración de un concepto cualitativo de desarrollo basado en la redefinición de la cultura. Trabajamos con la hipótesis de que, dadas las cualidades críticas y transformadoras del arte, la educación estética fomenta un concepto crítico de la razón, capaz de llevar a cabo una comprensión de la realidad que va más allá de la mera adaptación a la posición de la resistencia y la promoción de nuevas formas de la existencia.O presente artigo visa abordar o conceito de educação estética subjacente à obra de Herbert Marcuse. Procuramos demonstrar como a valorização da dimensão artística aliada à educação tornaria possível repensar o conceito instrumental de razão, fornecendo ainda subsídios para a elaboração de um conceito qualitativo de desenvolvimento baseado na redefinição da cultura. Trabalhamos com a hipótese de que, em virtude das qualidades críticas e transformadoras da arte, a educação estética fomenta um conceito crítico de razão, capaz de conduzir uma apreensão da realidade que ultrapassa a mera adaptação para se posicionar na resistência e na promoção de novas formas de existência.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/473010.26512/lc.v21i46.4730Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 784-800Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 784-800Linhas Críticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 784-8001981-04311516-489610.26512/lc.v21i46reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4730/4316Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBaroni, Vivian2021-12-09T17:36:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4730Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T17:36:55Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education Hacia el más allá de lo unidimensional: Marcuse y la educación estétic Para além do unidimensional: Marcuse e a educação estética |
title |
In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education |
spellingShingle |
In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education Baroni, Vivian Marcuse Educação estética Razão crítica Marcuse; Educación estética; La razón crítica Marcuse Aesthetic education; Critical reason |
title_short |
In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education |
title_full |
In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education |
title_fullStr |
In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education |
title_full_unstemmed |
In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education |
title_sort |
In addition to the one-dimensional: Marcuse and the aesthetic education |
author |
Baroni, Vivian |
author_facet |
Baroni, Vivian |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baroni, Vivian |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marcuse Educação estética Razão crítica Marcuse; Educación estética; La razón crítica Marcuse Aesthetic education; Critical reason |
topic |
Marcuse Educação estética Razão crítica Marcuse; Educación estética; La razón crítica Marcuse Aesthetic education; Critical reason |
description |
This article aims to address the underlying concept of aesthetic education to the work of Herbert Marcuse. To demonstrate how the valuation of the artistic dimension along with education makes it possible to rethink the concept of instrumental reason, even providing subsidies for the development of a qualitative concept of development based on the redefinition of culture. We hypothesized that, given the critical and transformative qualities of art, the aesthetic education fosters a critical concept of reason, able to conduct a grasp of reality that goes beyond mere adaptation to position the resistance and the promotion of new forms of existence. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4730 10.26512/lc.v21i46.4730 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4730 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v21i46.4730 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4730/4316 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 784-800 Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 784-800 Linhas Críticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 784-800 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v21i46 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286751928320 |