Alfabetização em língua portuguesa escrita: o caso de estudantes surdos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8243 |
Resumo: | This paper deals with aspects of the literacy process in Portuguese, the writing mode, a deaf student. There were bibliographic and field studies, through a qualitative approach. The research was developed from the type case study, by collecting data through semi-structured interviews and non-participant observation sessions. It appears that the process of literacy in English Writing student has suffered damage caused by inadequacies in the educational services offered, keeping in check the supposed school inclusion. |
id |
UNB-32_6684a87753a2ed24f16ead9390b59e7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8243 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Alfabetização em língua portuguesa escrita: o caso de estudantes surdosInclusão escolarAluno surdoAlfabetizaçãoInclusión escolarEstudiantes sordosAlfabetizaciónSchool inclusionDeaf studentLiteracyThis paper deals with aspects of the literacy process in Portuguese, the writing mode, a deaf student. There were bibliographic and field studies, through a qualitative approach. The research was developed from the type case study, by collecting data through semi-structured interviews and non-participant observation sessions. It appears that the process of literacy in English Writing student has suffered damage caused by inadequacies in the educational services offered, keeping in check the supposed school inclusion.Este artículo trata de los aspectos del proceso de alfabetización en portugués, el modo de escritura,de un estudiante sordo. Había estudios bibliográficos y de campo, a través de un enfoque cualitativo. La investigación se desarrolló a partir del estudio de casos tipo, mediante la recopilación de datos a través de entrevistas semi-estructuradas y sesiones de observación no participante. Parece que el proceso de alfabetización en lengua portuguesa. La escritura del estudiante ha sufrido daños causados por las deficiencias de los servicios educativos que se ofrecen, manteniendo en jaque a la supuesta inclusión escolar.Cet article traite des aspects du processus d'alphabétisation en portugais, le mode d'écriture, un étudiant sourd. Il y avait des études bibliographiques et sur le terrain, à travers une approche qualitative. La recherche a été développé à partir de l'étude de cas de type, par la collecte de données au moyen d'entrevues semi-structurées et des sessions d'observation non-participants. Il semble que le processus de l’alphabétisation dans Anglais Ecrit étudiant a subi des dommages causés par des insuffisances dans les services éducatifs offerts, en gardant à vérifier l’inclusionscolaire supposée.Este trabalho trata de aspectos do processo de alfabetização em língua portuguesa, na modalidade escrita, de uma aluna surda. Realizaram-se estudos bibliográficos e de campo, mediante abordagem qualitativa. A pesquisa desenvolvida foi do tipo estudo de caso, coletando-se dados por meio de entrevistas semiestruturadas e sessões de observação não participante. Constata-se que o processo de alfabetização em língua portuguesa escrita da aluna vem sofrendo prejuízos causados pelas inadequações no atendimento educacional oferecido, colocando em xeque a suposta inclusão escolar.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2018-02-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/824310.26512/lc.v23i51.8243Linhas Críticas; Vol. 23 No. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 473-493Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 473-493Linhas Críticas; v. 23 n. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 473-4931981-04311516-489610.26512/lc.v23i51reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8243/6752Copyright (c) 2018 LChttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ana Paula Bagnara e2021-09-14T23:45:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8243Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-14T23:45:15Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alfabetização em língua portuguesa escrita: o caso de estudantes surdos |
title |
Alfabetização em língua portuguesa escrita: o caso de estudantes surdos |
spellingShingle |
Alfabetização em língua portuguesa escrita: o caso de estudantes surdos Silva, Ana Paula Bagnara e Inclusão escolar Aluno surdo Alfabetização Inclusión escolar Estudiantes sordos Alfabetización School inclusion Deaf student Literacy |
title_short |
Alfabetização em língua portuguesa escrita: o caso de estudantes surdos |
title_full |
Alfabetização em língua portuguesa escrita: o caso de estudantes surdos |
title_fullStr |
Alfabetização em língua portuguesa escrita: o caso de estudantes surdos |
title_full_unstemmed |
Alfabetização em língua portuguesa escrita: o caso de estudantes surdos |
title_sort |
Alfabetização em língua portuguesa escrita: o caso de estudantes surdos |
author |
Silva, Ana Paula Bagnara e |
author_facet |
Silva, Ana Paula Bagnara e |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ana Paula Bagnara e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão escolar Aluno surdo Alfabetização Inclusión escolar Estudiantes sordos Alfabetización School inclusion Deaf student Literacy |
topic |
Inclusão escolar Aluno surdo Alfabetização Inclusión escolar Estudiantes sordos Alfabetización School inclusion Deaf student Literacy |
description |
This paper deals with aspects of the literacy process in Portuguese, the writing mode, a deaf student. There were bibliographic and field studies, through a qualitative approach. The research was developed from the type case study, by collecting data through semi-structured interviews and non-participant observation sessions. It appears that the process of literacy in English Writing student has suffered damage caused by inadequacies in the educational services offered, keeping in check the supposed school inclusion. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-02-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8243 10.26512/lc.v23i51.8243 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8243 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v23i51.8243 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8243/6752 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 LC http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 LC http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 23 No. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 473-493 Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 473-493 Linhas Críticas; v. 23 n. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 473-493 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v23i51 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286887194624 |