Professional identity and teacher education in virtual contexts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: González, Maria Fernanda
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Castro Tejerina, Jorge, Carlucci, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4316
Resumo: This article analyzes mediating meanings of the construction of teacher identity in a virtual discussion forum. We used the socio cultural and activity theory approaches. We conducted an empirical study of the discourses produced by 32 students and a tutor. For this, we performed three types of analyses to study subject area contents and the exchange dynamics in the forum. Results suggest that the mediating meanings around teacher identity are constructed dialogically through discursive practices and interchanges, and revolve around the teacher as the agent and mediator in the transmission of knowledge, and as a good and bad teacher.
id UNB-32_79ba5e92e60f3ab579a0c19a68b59f78
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4316
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Professional identity and teacher education in virtual contextsIdentidad profesional en la formación docente en contextos virtualesIdentidade profissional na formação docente em contextos virtuaisIdentidade profissionalFormação docenteContextos virtuais de aprendizagemIdentidad ProfesionalFormación DocenteEntornos Formativos VirtualesProfessional IdentityTeacher EducationVirtual learning contextsThis article analyzes mediating meanings of the construction of teacher identity in a virtual discussion forum. We used the socio cultural and activity theory approaches. We conducted an empirical study of the discourses produced by 32 students and a tutor. For this, we performed three types of analyses to study subject area contents and the exchange dynamics in the forum. Results suggest that the mediating meanings around teacher identity are constructed dialogically through discursive practices and interchanges, and revolve around the teacher as the agent and mediator in the transmission of knowledge, and as a good and bad teacher.El artículo analiza los significados que median la construcción de la identidad profesional docente en un foro virtual. Partiendo del enfoque sociocultural y la teoría de la acción, se realizó un estudio empírico de los discursos que produjeron treinta y dos estudiantes y un tutor. Realizamos tres tipos de análisis para estudiar los contenidos temáticos y las dinámicas de los intercambios en el foro. Los resultados sugieren que los significados sobre ser profesor se construyen dialógicamente en los intercambios discursivos y se centran en el profesor como agente y como mediador en la transmisión de conocimientos. También aparecen significados sobre ser buen o mal profesor.O artigo analisa os significados mediadores da construção da identidade profissional docente em um fórum de discussão virtual. Partimos dos enfoques sociocultural e da teoria da atividade, realizamos um estudo empírico dos discursos produzidos por 32 estudantes e um tutor. Para tanto, realizamos três tipos de análises para estudar os conteúdos temáticos e as dinâmicas dos intercâmbios no fórum. Os resultados sugerem que os significados mediadores de ser professor se constituíram dialogicamente nas práticas de intercâmbios discursivas e se centraram no professor como agente e como mediador na transmissão do conhecimento e como bom e mau professor.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/431610.26512/lc.v20i42.4316Linhas Críticas; Vol. 20 No. 42 (2014): Narrativas de Formação; 383-403Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 42 (2014): Narrativas de Formação; 383-403Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 42 (2014): Narrativas de Formação; 383-4031981-04311516-489610.26512/lc.v20i42reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4316/3951Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzález, Maria FernandaCastro Tejerina, JorgeCarlucci, Ana Paula2022-01-13T00:01:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4316Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-13T00:01:29Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional identity and teacher education in virtual contexts
Identidad profesional en la formación docente en contextos virtuales
Identidade profissional na formação docente em contextos virtuais
title Professional identity and teacher education in virtual contexts
spellingShingle Professional identity and teacher education in virtual contexts
González, Maria Fernanda
Identidade profissional
Formação docente
Contextos virtuais de aprendizagem
Identidad Profesional
Formación Docente
Entornos Formativos Virtuales
Professional Identity
Teacher Education
Virtual learning contexts
title_short Professional identity and teacher education in virtual contexts
title_full Professional identity and teacher education in virtual contexts
title_fullStr Professional identity and teacher education in virtual contexts
title_full_unstemmed Professional identity and teacher education in virtual contexts
title_sort Professional identity and teacher education in virtual contexts
author González, Maria Fernanda
author_facet González, Maria Fernanda
Castro Tejerina, Jorge
Carlucci, Ana Paula
author_role author
author2 Castro Tejerina, Jorge
Carlucci, Ana Paula
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv González, Maria Fernanda
Castro Tejerina, Jorge
Carlucci, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade profissional
Formação docente
Contextos virtuais de aprendizagem
Identidad Profesional
Formación Docente
Entornos Formativos Virtuales
Professional Identity
Teacher Education
Virtual learning contexts
topic Identidade profissional
Formação docente
Contextos virtuais de aprendizagem
Identidad Profesional
Formación Docente
Entornos Formativos Virtuales
Professional Identity
Teacher Education
Virtual learning contexts
description This article analyzes mediating meanings of the construction of teacher identity in a virtual discussion forum. We used the socio cultural and activity theory approaches. We conducted an empirical study of the discourses produced by 32 students and a tutor. For this, we performed three types of analyses to study subject area contents and the exchange dynamics in the forum. Results suggest that the mediating meanings around teacher identity are constructed dialogically through discursive practices and interchanges, and revolve around the teacher as the agent and mediator in the transmission of knowledge, and as a good and bad teacher.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4316
10.26512/lc.v20i42.4316
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4316
identifier_str_mv 10.26512/lc.v20i42.4316
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4316/3951
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 20 No. 42 (2014): Narrativas de Formação; 383-403
Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 42 (2014): Narrativas de Formação; 383-403
Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 42 (2014): Narrativas de Formação; 383-403
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v20i42
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286313623552