Professional identity and teacher education in virtual contexts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4316 |
Resumo: | This article analyzes mediating meanings of the construction of teacher identity in a virtual discussion forum. We used the socio cultural and activity theory approaches. We conducted an empirical study of the discourses produced by 32 students and a tutor. For this, we performed three types of analyses to study subject area contents and the exchange dynamics in the forum. Results suggest that the mediating meanings around teacher identity are constructed dialogically through discursive practices and interchanges, and revolve around the teacher as the agent and mediator in the transmission of knowledge, and as a good and bad teacher. |
id |
UNB-32_79ba5e92e60f3ab579a0c19a68b59f78 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4316 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Professional identity and teacher education in virtual contextsIdentidad profesional en la formación docente en contextos virtualesIdentidade profissional na formação docente em contextos virtuaisIdentidade profissionalFormação docenteContextos virtuais de aprendizagemIdentidad ProfesionalFormación DocenteEntornos Formativos VirtualesProfessional IdentityTeacher EducationVirtual learning contextsThis article analyzes mediating meanings of the construction of teacher identity in a virtual discussion forum. We used the socio cultural and activity theory approaches. We conducted an empirical study of the discourses produced by 32 students and a tutor. For this, we performed three types of analyses to study subject area contents and the exchange dynamics in the forum. Results suggest that the mediating meanings around teacher identity are constructed dialogically through discursive practices and interchanges, and revolve around the teacher as the agent and mediator in the transmission of knowledge, and as a good and bad teacher.El artículo analiza los significados que median la construcción de la identidad profesional docente en un foro virtual. Partiendo del enfoque sociocultural y la teoría de la acción, se realizó un estudio empírico de los discursos que produjeron treinta y dos estudiantes y un tutor. Realizamos tres tipos de análisis para estudiar los contenidos temáticos y las dinámicas de los intercambios en el foro. Los resultados sugieren que los significados sobre ser profesor se construyen dialógicamente en los intercambios discursivos y se centran en el profesor como agente y como mediador en la transmisión de conocimientos. También aparecen significados sobre ser buen o mal profesor.O artigo analisa os significados mediadores da construção da identidade profissional docente em um fórum de discussão virtual. Partimos dos enfoques sociocultural e da teoria da atividade, realizamos um estudo empírico dos discursos produzidos por 32 estudantes e um tutor. Para tanto, realizamos três tipos de análises para estudar os conteúdos temáticos e as dinâmicas dos intercâmbios no fórum. Os resultados sugerem que os significados mediadores de ser professor se constituíram dialogicamente nas práticas de intercâmbios discursivas e se centraram no professor como agente e como mediador na transmissão do conhecimento e como bom e mau professor.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/431610.26512/lc.v20i42.4316Linhas Críticas; Vol. 20 No. 42 (2014): Narrativas de Formação; 383-403Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 42 (2014): Narrativas de Formação; 383-403Linhas Críticas; v. 20 n. 42 (2014): Narrativas de Formação; 383-4031981-04311516-489610.26512/lc.v20i42reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4316/3951Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonzález, Maria FernandaCastro Tejerina, JorgeCarlucci, Ana Paula2022-01-13T00:01:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4316Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-13T00:01:29Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional identity and teacher education in virtual contexts Identidad profesional en la formación docente en contextos virtuales Identidade profissional na formação docente em contextos virtuais |
title |
Professional identity and teacher education in virtual contexts |
spellingShingle |
Professional identity and teacher education in virtual contexts González, Maria Fernanda Identidade profissional Formação docente Contextos virtuais de aprendizagem Identidad Profesional Formación Docente Entornos Formativos Virtuales Professional Identity Teacher Education Virtual learning contexts |
title_short |
Professional identity and teacher education in virtual contexts |
title_full |
Professional identity and teacher education in virtual contexts |
title_fullStr |
Professional identity and teacher education in virtual contexts |
title_full_unstemmed |
Professional identity and teacher education in virtual contexts |
title_sort |
Professional identity and teacher education in virtual contexts |
author |
González, Maria Fernanda |
author_facet |
González, Maria Fernanda Castro Tejerina, Jorge Carlucci, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
Castro Tejerina, Jorge Carlucci, Ana Paula |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
González, Maria Fernanda Castro Tejerina, Jorge Carlucci, Ana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Identidade profissional Formação docente Contextos virtuais de aprendizagem Identidad Profesional Formación Docente Entornos Formativos Virtuales Professional Identity Teacher Education Virtual learning contexts |
topic |
Identidade profissional Formação docente Contextos virtuais de aprendizagem Identidad Profesional Formación Docente Entornos Formativos Virtuales Professional Identity Teacher Education Virtual learning contexts |
description |
This article analyzes mediating meanings of the construction of teacher identity in a virtual discussion forum. We used the socio cultural and activity theory approaches. We conducted an empirical study of the discourses produced by 32 students and a tutor. For this, we performed three types of analyses to study subject area contents and the exchange dynamics in the forum. Results suggest that the mediating meanings around teacher identity are constructed dialogically through discursive practices and interchanges, and revolve around the teacher as the agent and mediator in the transmission of knowledge, and as a good and bad teacher. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4316 10.26512/lc.v20i42.4316 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4316 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v20i42.4316 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4316/3951 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 20 No. 42 (2014): Narrativas de Formação; 383-403 Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 42 (2014): Narrativas de Formação; 383-403 Linhas Críticas; v. 20 n. 42 (2014): Narrativas de Formação; 383-403 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v20i42 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286313623552 |