Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sessa, Patrícia da Silva
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Paiva, Júlio Carvalho de, Casasco, Emile Ferreira da Cunha, Silva, João Rodrigo Santos da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588
Resumo: This article investigates the conceptions of scientific literacy of elementary school science teachers from 6th until 9th of Brazilian elementary school at a city in São Paulo state in the context of continuous formation. The data were collected on the activity of training through a questionnaire with open questions where the teachers’ conceptions were formally collected before and after the execution of activities. As a result, some teachers changed their conception related to the scientific literacy regarding the need of scientific methods, allowing us to the point out the need for further research that address this kind of approach as well as continuing teacher training.
id UNB-32_7e9193c6cec4bb504762160bd456424b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21588
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professoresAlfabetização CientíficaFormação de ProfessoresFormação continuadaEnsino de CiênciasAlfabetización CientíficaFormación de profesoresFormación continuaEnseñanza de las CienciasScientific literacyTeacher trainingContinuing educationScience teachingThis article investigates the conceptions of scientific literacy of elementary school science teachers from 6th until 9th of Brazilian elementary school at a city in São Paulo state in the context of continuous formation. The data were collected on the activity of training through a questionnaire with open questions where the teachers’ conceptions were formally collected before and after the execution of activities. As a result, some teachers changed their conception related to the scientific literacy regarding the need of scientific methods, allowing us to the point out the need for further research that address this kind of approach as well as continuing teacher training.El presente artículo investiga las concepciones sobre Alfabetización Científica (AC) de profesores del 6º al 9º año de la red pública de una municipalidad del interior de São Paulo en un contexto de formación continuada. Los datos fueron colectados desde un cuestionario abierto sobre una actividad de formación. Como resultados, algunos profesores presentaron cambios en sus concepciones sobre Alfabetización Científica en lo que se refiere a la necesidad de métodos científicos, permitiendo apuntar la necesidad de continuidad de investigaciones que contemplen ese tipo de enfoque así como las formaciones continuadas de profesores.  Cet article est une étude sur les conceptions de culture scientifique des enseignants en sciences de la 6e à la 9e année du réseau public d'une municipalité de l'intérieur de São Paulo dans un contexte de formation continué. La collecte de données a été faite à partir d'un questionnaire avec des questions ouvertes sur l'activité de formation, les conceptions des enseignants avant et après ces activités. Comme résultats, certains enseignants ont présenté des changements de leurs conceptions de la culture scientifique en ce qui concerne la nécessité des méthodes scientifiques, ce qui nous a permis de souligner le besoin de continuité de la recherche qui envisage ce type d'approche ainsi que la formation continue des enseignants.O presente artigo investiga as concepções sobre Alfabetização Científica (AC) de professores de Ciências de 6º ao 9º ano da rede pública de um município do interior paulista em um contexto de formação continuada. Os dados foram coletados através de um questionário com perguntas abertas sobre a atividade da formação, as concepções dos professores antes e depois dessas atividades. Como resultados, alguns professores apresentaram mudanças de suas concepções sobre Alfabetização Científica no que diz respeito à necessidade de métodos científicos, nos permitindo apontar a necessidade de continuidade de pesquisas que contemplem esse tipo de abordagem bem como as formações continuadas de professoresFaculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2158810.26512/lc.v25.2019.21588Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e21588Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e21588Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e215881981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588/20576https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588/31756Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSessa, Patrícia da SilvaPaiva, Júlio Carvalho deCasasco, Emile Ferreira da CunhaSilva, João Rodrigo Santos da2022-02-08T21:48:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21588Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:48:57Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores
title Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores
spellingShingle Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores
Sessa, Patrícia da Silva
Alfabetização Científica
Formação de Professores
Formação continuada
Ensino de Ciências
Alfabetización Científica
Formación de profesores
Formación continua
Enseñanza de las Ciencias
Scientific literacy
Teacher training
Continuing education
Science teaching
title_short Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores
title_full Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores
title_fullStr Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores
title_full_unstemmed Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores
title_sort Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores
author Sessa, Patrícia da Silva
author_facet Sessa, Patrícia da Silva
Paiva, Júlio Carvalho de
Casasco, Emile Ferreira da Cunha
Silva, João Rodrigo Santos da
author_role author
author2 Paiva, Júlio Carvalho de
Casasco, Emile Ferreira da Cunha
Silva, João Rodrigo Santos da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sessa, Patrícia da Silva
Paiva, Júlio Carvalho de
Casasco, Emile Ferreira da Cunha
Silva, João Rodrigo Santos da
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização Científica
Formação de Professores
Formação continuada
Ensino de Ciências
Alfabetización Científica
Formación de profesores
Formación continua
Enseñanza de las Ciencias
Scientific literacy
Teacher training
Continuing education
Science teaching
topic Alfabetização Científica
Formação de Professores
Formação continuada
Ensino de Ciências
Alfabetización Científica
Formación de profesores
Formación continua
Enseñanza de las Ciencias
Scientific literacy
Teacher training
Continuing education
Science teaching
description This article investigates the conceptions of scientific literacy of elementary school science teachers from 6th until 9th of Brazilian elementary school at a city in São Paulo state in the context of continuous formation. The data were collected on the activity of training through a questionnaire with open questions where the teachers’ conceptions were formally collected before and after the execution of activities. As a result, some teachers changed their conception related to the scientific literacy regarding the need of scientific methods, allowing us to the point out the need for further research that address this kind of approach as well as continuing teacher training.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588
10.26512/lc.v25.2019.21588
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588
identifier_str_mv 10.26512/lc.v25.2019.21588
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588/20576
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588/31756
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e21588
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e21588
Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e21588
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v25.2019
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287342276608