Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588 |
Resumo: | This article investigates the conceptions of scientific literacy of elementary school science teachers from 6th until 9th of Brazilian elementary school at a city in São Paulo state in the context of continuous formation. The data were collected on the activity of training through a questionnaire with open questions where the teachers’ conceptions were formally collected before and after the execution of activities. As a result, some teachers changed their conception related to the scientific literacy regarding the need of scientific methods, allowing us to the point out the need for further research that address this kind of approach as well as continuing teacher training. |
id |
UNB-32_7e9193c6cec4bb504762160bd456424b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21588 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professoresAlfabetização CientíficaFormação de ProfessoresFormação continuadaEnsino de CiênciasAlfabetización CientíficaFormación de profesoresFormación continuaEnseñanza de las CienciasScientific literacyTeacher trainingContinuing educationScience teachingThis article investigates the conceptions of scientific literacy of elementary school science teachers from 6th until 9th of Brazilian elementary school at a city in São Paulo state in the context of continuous formation. The data were collected on the activity of training through a questionnaire with open questions where the teachers’ conceptions were formally collected before and after the execution of activities. As a result, some teachers changed their conception related to the scientific literacy regarding the need of scientific methods, allowing us to the point out the need for further research that address this kind of approach as well as continuing teacher training.El presente artículo investiga las concepciones sobre Alfabetización Científica (AC) de profesores del 6º al 9º año de la red pública de una municipalidad del interior de São Paulo en un contexto de formación continuada. Los datos fueron colectados desde un cuestionario abierto sobre una actividad de formación. Como resultados, algunos profesores presentaron cambios en sus concepciones sobre Alfabetización Científica en lo que se refiere a la necesidad de métodos científicos, permitiendo apuntar la necesidad de continuidad de investigaciones que contemplen ese tipo de enfoque así como las formaciones continuadas de profesores. Cet article est une étude sur les conceptions de culture scientifique des enseignants en sciences de la 6e à la 9e année du réseau public d'une municipalité de l'intérieur de São Paulo dans un contexte de formation continué. La collecte de données a été faite à partir d'un questionnaire avec des questions ouvertes sur l'activité de formation, les conceptions des enseignants avant et après ces activités. Comme résultats, certains enseignants ont présenté des changements de leurs conceptions de la culture scientifique en ce qui concerne la nécessité des méthodes scientifiques, ce qui nous a permis de souligner le besoin de continuité de la recherche qui envisage ce type d'approche ainsi que la formation continue des enseignants.O presente artigo investiga as concepções sobre Alfabetização Científica (AC) de professores de Ciências de 6º ao 9º ano da rede pública de um município do interior paulista em um contexto de formação continuada. Os dados foram coletados através de um questionário com perguntas abertas sobre a atividade da formação, as concepções dos professores antes e depois dessas atividades. Como resultados, alguns professores apresentaram mudanças de suas concepções sobre Alfabetização Científica no que diz respeito à necessidade de métodos científicos, nos permitindo apontar a necessidade de continuidade de pesquisas que contemplem esse tipo de abordagem bem como as formações continuadas de professoresFaculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2158810.26512/lc.v25.2019.21588Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e21588Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e21588Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e215881981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588/20576https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588/31756Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSessa, Patrícia da SilvaPaiva, Júlio Carvalho deCasasco, Emile Ferreira da CunhaSilva, João Rodrigo Santos da2022-02-08T21:48:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21588Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:48:57Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores |
title |
Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores |
spellingShingle |
Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores Sessa, Patrícia da Silva Alfabetização Científica Formação de Professores Formação continuada Ensino de Ciências Alfabetización Científica Formación de profesores Formación continua Enseñanza de las Ciencias Scientific literacy Teacher training Continuing education Science teaching |
title_short |
Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores |
title_full |
Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores |
title_fullStr |
Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores |
title_full_unstemmed |
Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores |
title_sort |
Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores |
author |
Sessa, Patrícia da Silva |
author_facet |
Sessa, Patrícia da Silva Paiva, Júlio Carvalho de Casasco, Emile Ferreira da Cunha Silva, João Rodrigo Santos da |
author_role |
author |
author2 |
Paiva, Júlio Carvalho de Casasco, Emile Ferreira da Cunha Silva, João Rodrigo Santos da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sessa, Patrícia da Silva Paiva, Júlio Carvalho de Casasco, Emile Ferreira da Cunha Silva, João Rodrigo Santos da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Científica Formação de Professores Formação continuada Ensino de Ciências Alfabetización Científica Formación de profesores Formación continua Enseñanza de las Ciencias Scientific literacy Teacher training Continuing education Science teaching |
topic |
Alfabetização Científica Formação de Professores Formação continuada Ensino de Ciências Alfabetización Científica Formación de profesores Formación continua Enseñanza de las Ciencias Scientific literacy Teacher training Continuing education Science teaching |
description |
This article investigates the conceptions of scientific literacy of elementary school science teachers from 6th until 9th of Brazilian elementary school at a city in São Paulo state in the context of continuous formation. The data were collected on the activity of training through a questionnaire with open questions where the teachers’ conceptions were formally collected before and after the execution of activities. As a result, some teachers changed their conception related to the scientific literacy regarding the need of scientific methods, allowing us to the point out the need for further research that address this kind of approach as well as continuing teacher training. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588 10.26512/lc.v25.2019.21588 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v25.2019.21588 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588/20576 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588/31756 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e21588 Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e21588 Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e21588 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v25.2019 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309287342276608 |