Superior education in decay time: analysis from the teacher's opinion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Avdzejus, Érica Elena
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Franco Ribeiro, Maria Teresa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32224
Resumo: This paper presents how teachers perceive changes in work conditions, assuming precariousness and considering the scenario from the 1990s, considering the specificities of public and private HEIs in Salvador/BA and the primary data collected was analyzed through the Discourse of the Collective Subject. It was noticed that after the managerial reform, where the University assumed the hegemonic logic, the discourse becomes unique. Thus, there was disengagement in relation to a shared world that prevents the creation of lasting bonds, favoring the obsolescence of values such as responsibility, respect and solidarity on the part of the teachers analyzed.
id UNB-32_8dfb89f33f133afa0da61a784097e17d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32224
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Superior education in decay time: analysis from the teacher's opinionEducación superior en tiempo de precarización: análisis del discurso del profesorEducação superior em tempo de precarização: análises a partir do discurso do docentePrecarizaçãoDocênciaEnsino SuperiorPrecariedadEducaciónEducación superiorPrecariousnessTeachingUniversity educationThis paper presents how teachers perceive changes in work conditions, assuming precariousness and considering the scenario from the 1990s, considering the specificities of public and private HEIs in Salvador/BA and the primary data collected was analyzed through the Discourse of the Collective Subject. It was noticed that after the managerial reform, where the University assumed the hegemonic logic, the discourse becomes unique. Thus, there was disengagement in relation to a shared world that prevents the creation of lasting bonds, favoring the obsolescence of values such as responsibility, respect and solidarity on the part of the teachers analyzed.Este trabalho apresenta como os docentes percebem as mudanças das condições de trabalho, assumindo a precarização e considerando o cenário a partir dos anos 1990, observando as especificidades das IES públicas e privadas de Salvador/BA e analisando os dados primários coletados através do Discurso do Sujeito Coletivo. Percebeu-se que após a reforma gerencialista, onde a Universidade assumiu a lógica hegemônica, o discurso se torna único. Assim, verificou-se o desengajamento em relação a um mundo compartilhado que impede a criação de laços duradouros, favorecendo a obsolescência de valores como responsabilidade, respeito e solidariedade por parte dos professores analisados.solidaridad.Cet article présente l'évolution des conditions de travail de l'enseignement, dans le contexte du travail précaire, depuis les années 1990, en tenant compte des spécificités des EES publics et privés à Salvador / Ba. Pour l'analyse des données collectées, le discours sujet collectif a été utilisé. On a remarqué que le discours devient unique et que, après la réforme managériale où l'Université assume la logique hégémonique. Une telle question conduit au désengagement par rapport à un monde partagé qui empêche la création de liens durables, favorisant l'obsolescence de valeurs telles que la responsabilité, le respect et la solidarité.Este trabalho apresenta como os docentes percebem as mudanças das condições de trabalho, assumindo a precarização e considerando o cenário a partir dos anos 1990, observando as especificidades das IES públicas e privadas de Salvador/BA e analisando os dados primários coletados através do Discurso do Sujeito Coletivo. Percebeu-se que após a reforma gerencialista, onde a Universidade assumiu a lógica hegemônica, o discurso se torna único. Assim, verificou-se o desengajamento em relação a um mundo compartilhado que impede a criação de laços duradouros, favorecendo a obsolescência de valores como responsabilidade, respeito e solidariedade por parte dos professores analisados.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3222410.26512/lc.v26.2020.32224Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e32224Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e32224Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e322241981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32224/28026https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32224/32343Copyright (c) 2020 Érica Elena Avdzejus, Maria Teresa Franco Ribeirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAvdzejus, Érica ElenaFranco Ribeiro, Maria Teresa2022-02-09T11:16:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32224Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:16:42Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Superior education in decay time: analysis from the teacher's opinion
Educación superior en tiempo de precarización: análisis del discurso del profesor
Educação superior em tempo de precarização: análises a partir do discurso do docente
title Superior education in decay time: analysis from the teacher's opinion
spellingShingle Superior education in decay time: analysis from the teacher's opinion
Avdzejus, Érica Elena
Precarização
Docência
Ensino Superior
Precariedad
Educación
Educación superior
Precariousness
Teaching
University education
title_short Superior education in decay time: analysis from the teacher's opinion
title_full Superior education in decay time: analysis from the teacher's opinion
title_fullStr Superior education in decay time: analysis from the teacher's opinion
title_full_unstemmed Superior education in decay time: analysis from the teacher's opinion
title_sort Superior education in decay time: analysis from the teacher's opinion
author Avdzejus, Érica Elena
author_facet Avdzejus, Érica Elena
Franco Ribeiro, Maria Teresa
author_role author
author2 Franco Ribeiro, Maria Teresa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Avdzejus, Érica Elena
Franco Ribeiro, Maria Teresa
dc.subject.por.fl_str_mv Precarização
Docência
Ensino Superior
Precariedad
Educación
Educación superior
Precariousness
Teaching
University education
topic Precarização
Docência
Ensino Superior
Precariedad
Educación
Educación superior
Precariousness
Teaching
University education
description This paper presents how teachers perceive changes in work conditions, assuming precariousness and considering the scenario from the 1990s, considering the specificities of public and private HEIs in Salvador/BA and the primary data collected was analyzed through the Discourse of the Collective Subject. It was noticed that after the managerial reform, where the University assumed the hegemonic logic, the discourse becomes unique. Thus, there was disengagement in relation to a shared world that prevents the creation of lasting bonds, favoring the obsolescence of values such as responsibility, respect and solidarity on the part of the teachers analyzed.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32224
10.26512/lc.v26.2020.32224
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32224
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.32224
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32224/28026
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32224/32343
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Érica Elena Avdzejus, Maria Teresa Franco Ribeiro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Érica Elena Avdzejus, Maria Teresa Franco Ribeiro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e32224
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e32224
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e32224
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287876001792